Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1192 ggr
Annisons
0

Idag börjas det!

Jag är förberedd för LC-kosten men behöver få lite tips om vad jag kan äta som sista mål klockan 19. Middag äter jag vid 16.

I vanliga fall tar jag en tallrik K-flingor eller ett par mackor men det har jag läst att det är inte okej.

Vad kan jag äta istället?

Wildrat
0

Vad som helst som är mycket fett och lite kolhydrater. Ost, fet (10%) yoghurt, köttbit, vad du känner för.

Du har väl läst det som skrivits här? Vi brukar rekommendera att man äter när man är hungrig och inte efter klockan (så mycket det går). Om du äter tillräckligt vid middagen kanske du inte är hungrig förrän nästa morgon och då är det ju onödigt (och risk för viktökning) att äta igen klockan 7…

Annisons
0

Tack för svaret.

Det är väl mest vanan som sitter i att äta vid klockslag - som jag gjort i mer än 10 år.

Okej, jag äter när jag är hungrig!

Wildrat
0

I början kan det vara svårt att verkligen känna igen både hunger och mättnad. Försök rannsaka dina känslor, är det hunger du känner eller bara sug, är jag mätt (eller snarare ohungrig) fastän hälften av maten är kvar på tallriken och liknande. 

En del kan bli extremt hungriga första veckan eller tom första två veckorna, men det är bara att äta. Efter det brukar det lugna ner sig. För en del försvinner hungern nästan helt och de äter för lite istället vilket gör att de mår dåligt men det kan vi ta mer om utifall det händer för dig.

Wenn
0

Välkommen hit Annisons !

Jag äter när jag blir hungrig 3 mål per dag det blir ca 5 timmar mellan målen. Middag blir det för mig runt 18.30. Därefter ingenting mer.

Halvdansken
0

Det kan vara lite underligt, det där med att äta när man är hungrig.

Igårkväll hade vi biff och bearnäis-frossa, och jag var fyrkantig till sist. På ett möte idag på morronen efter stoppade jag i mig lite ost med smör på, och sen när mötet var slut kl 13, så sa min "fettskrämd-bantande" kollega - ska vi äta direkt? När jag då sa att jag inte var hungrig, så blev hon helt ställd. Men du har ju inte ätit på 4 timmar. Nä, och….?? Jag åt mycket igår. Jag är inte hungrig. Alltså äter jag inte. Enkelt. Egentligen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
0

#5 Bara svårt att tänka sig när man är kolhydratdriven och måste fylla på efter ett par timmar.

Halvdansken
0

Jodå, och hon sa : jamen du kommer ju att vara jättehungrig om 5 minuter.

Men det var jag inte. Man lär känna sina behov ganska snabbt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magica1970
0

Välkommen hit! Min hjärna är fortfarande inte van vid att jag är mätt så länge (4-5 timmar mellan målen). Och jag blir lika förvånad när jag kollar på klockan :) Men det är en härlig känsla och jag har fått så mycket fritid! Ostrullar med smör tycker jag är gott på kvällen framför tv:n. Lätt att fixa, lite snacks över det hela och framför allt nyttigt :D

DrAnna
0

Välkommen! Visst är det skönt att inte alltid behöva äta efter klockan för att försäkra sig om att inte bli hungrig snabbt igen! Det tog dock litet tid innan jag fick familjen med på tåget, men nu går det hur bra som helst.

[Karro]
0

Välkommen och jag håller föregående talare ät när du är hungrig!

Om du är fundersam över vad du ska äta titta gärna på den här länken

Miyu
0

Och ät långsamt, låt det ta 15-30 min per huvudmål. Annars är det risk att man hämtar/tuggar på något mer för att det var så gott. Tar runt 20 min för kroppen att registrera att den är mätt.

MimLan
0

#11 30 minuter låter lite orealistiskt mtp hur små portionerna är utan all bulkföda som pasta och rotfrukter. :)

Miyu
0

Sant.