Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1335 ggr
elipir
0

Elipirs egen tråd

Jag har börjat med MinMAt.net igår.Fick följande resultat. Jag är 48 år gammal kvinna och vill bara gå ner några kilo. Mitt problem är att när jag åt LCHF mat i två månader blev jag väldigt yr och kände  mig svag. Jag har svår migrän och hade hoppats att koständringen skulle hjälpa mig bli friskare. Det funkade ibörjan men sedan blev jag mycket sämre och hade migrän varje dag. Det slutade med att jag åt kolhydrater och socker  i en vecka. Nu har jag börjat på nytt och vill gärna ha tips från er. Jag tror att jag äter för litet proteiner. Tacksam för alla tips! / Elisabeth

Energi kcal:

2280,24

Energi kJ:

9531,18

Proteiner:

124,87

Fiber:

12,71

Kolhydrater:

72,19

Vatten:

1487,60

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

164,24

Kolesterol:

1030,24

E-mättade:

52,68

Mättade:

76,90

F-mättade:

22,83

Vitaminer:

A:

1095,90

B1:

1,92

B2:

2,35

B3:

32,31

B6:

2,55

B9:

377,80

B12:

6,13

C:

193,20

D:

4,58

E:

15,71

Mineraler:

Fosfor:

1779,63

Järn:

12,05

Kalcium:

1064,20

Kalium:

3298,89

Magnesium:

265,27

Natrium:

3335,89

Selen:

84,88

Zink:

15,64

Mervi
0

Jag tycker inte du äter för lite proteiner. Man brukar säga att man skall äta ca 1 g per kilo vikt man skall väga. Men kolhydraterna tycker jag däremot är i överkant. Men du kanske tar det lite försiktigare med övergången och då är det helt OK.

Lycka till!

elipir
0

Tack för ditt svar Mervi! Jag hade ätit 124.87g proteiner. Jag vill väga 66kg och väger idag 68 kg. Du skrev att man borde äta 1g per kilo vikt man vill väga. Jag blir litet förvirrad. Innebär det att jag äter för mycket proteiner? Jag förstår inte riktigt varför andelen kolhydrater är sä hög. Jag äter ingen pasta,ris, potatis. Jag äter en skiva flatbröd,litet naturell yoghurt, mjölk i kaffe,ett äpple och litet hallon. Eftersom jag egentligen inte är överviktig (är 181cm lång) vill jag inte äta för litet heller med tanke på problem som jag beskrev förut med svaghet och yrsel.

MimLan
0

Jag tror inte att du är särskilt realistisk i dina viktönskemål. LCHF är en kost som normaliserar vikten, inte något som man självklart går ner i vikt på. Jag blir lite skeptisk när jag ser dina ansträngningar för att gå ner två kilo, på en vikt som redan inte kan anses vara något fel på alls. Är det vissa siffror på vågen eller din kropp som är riktmärket för dig?

Om du alls vill vara realistisk använder du måttband för att se förändringar i kroppen. Eller hur ser du på viktuppgång som beror på muskler t.ex.? Det är något du riskerar på den här kosten.

Om du markerar de saker du lagt in i MinMat, så ser du siffrorna (och kolhydraterna) för den specifika produkten och kan se om det blir mer kolhydrater än vad du uppfattat att det kanske är.

elipir
0

Mitt viktigaste mål är att bli fri från migrän!

Margareta
0

Bra elipir - nu kan vi börja nysta i din egen tråd.

Först vill jag säga att ALLA hittar sin EGEN väg till LC-kost. Det jag kommer att skriva är bara från mitt sätt att se på det och försöka ge dig råd utifrån min synvinkel. Du kan få precis motsatta råd från någon annan - så ta till Dig det du vill och prova dig fram.

125g protein är ganska mycket för en så liten person som du är. Det är ungefär dubbelt mot vad du skulle kunna äta. 1g per kg kroppsvikt räcker om Du inte hårdtränar dina muskler regelbundet. Gör Du det behöver Du troligen mer.

Om syftet är att bli av med migrän så är kanske kolhydrathalten lite hög också. 0-60g är en sån där LC-tumregel - där många klarar sig under åtminstone 30g. Blodsockret varierar nog en hel del om du äter över 70g och det kan vara orsaken till migrän. När blodsockret först går upp av kolhydraterna och sen sjunker - så brukar det sjunka för lågt först och gå upp igen vid nästa kolhydratintag. Jag får migrän av de svängningarna.

Fettet kan Du däremot öka lite - en tumregel är att fettmängden åtminstone bör vara lika stor som protein och kolhydrater ihop - helst större. Det Du beskriver är tvärtom - fettmängden är lägre.

%-fördelningen vi brukar säga generellt är

• 5% kolhydrater
  • 20% protein
  • 75% fett

Det behöver inte vara exakt - men om det inte fungerar som Du äter nu - med huvudvärken - är detta ledtrådar till förändring.

När det gäller vikten kan jag inte ge dig några råd - för precis som redan är skrivet - så är detta ingen "bantningsmetod" - vikten kommer att reglera sig själv - hur vet inte jag som inte känner dig.

Numer pensionär i Nynäshamn

elipir
0

Tack Margareta för ditt långa svar! Skönt med stöd! Jag kommer att försöka dra ner mängden kolhydrater. Men jag har ätit naturell yoghurt med litet hallon i till mellanmål på dagen och på kvällen innan jag går och lägger mig. Jag gör det för att jag vet att jag mår bättre när jag har jämn blodsockernivå och äter ofta. Annars får jag migrän.Har ni några tips vad jag kan äta istället? Äter ni aldrig bär eller frukt? Saknar ni inte det? Äter ni naturell yoghurt? Annars tror jag inte att jag äter sådant som har hög kolesterol. Jag trodde att det inte var "så farligt" med naturell yoghurt med hög fettprocent och hallon och kanske ett äpple om dagen. När man har uteslutit allt annat som är onyttigt så kändes det här ok.

MimLan
0

Det är inget fel på naturell yoghurt, det handlar bara om vad man tål och mår bra på. Vill du göra den fetare går du över till grekisk/turkisk yoghurt med 10% fett och blandar i en skvätt grädde så den inte är så tjock när du äter den med hallonen. Men exakt var dina kolhydrater kommer ifrån ser du bara om du bokför i MinMat.

Det är inget fel på kolesterol. Det här är en informativ länk bland andra: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Took
0

Det är ju bland annat just för att slippa få fluktuationer i blodsockernivån som man äter lågkolhydrat-högfettkost. Det är kolhydraterna som leder till fluktuationerna. Går du över till LCHF så kommer du förmodligen inte att behöva yoghurtmellanmålen.

Margareta
0

Om jag behöver ett mellanmål tar jag en bit ost eller en korvbit.

Mervi
0

En bit ost innan man lägger sig är bättre än yoghurt om man tänker på kolhydraterna. Jag brukar sova gott på osten.Skrattande

Wildrat
0

Det är kombinationen äpple, hallon, mjölkprodukter och flatbröd på en och samma dag som gör att kolhydratmängden blir så hög. Tror du att du klarar dig utan äpple? Eller kanske med ett halvt istället för hallonen? Du kan även testa att skippa flatbrödet, kanske migränen blir bättre utan spannmål i kosten?

Ett tips är att använda minmat som planeringsredskap, inte bara för att räkna i efterhand.

Och nej, jag saknar inte frukten. Om jag nån gång blir sugen så äter jag lite men blir ofta besviken eftersom det inte smakar så gott som jag trodde det skulle göra (eller mindes att det gjorde).

elipir
0

Tack för era svar! Man behöver myckat hjälp och stöd när man gör stora kostförändringar. Jag utelämnade redan igår frukt och bär från kosten och kolhydratmängden sjönk under 60g. Idag har jag använt minmat som du tipsade Wildrat och kollat litet mer hur mycket kolhydrater all mat innehåller. I början är man ju så focuserad att kunna använda det överhuvudtaget. Jag undrar varifrån man får vitaminer om man inte äter bär och frukt? Vad äter ni till kött, fisk eller kyckling till lunch och middag? Vilka "fettkällör" använder ni?

Margareta
0

Lever är en bra vitaminkälla - betydligt bättre än både frukt och bär. De innehåller inte så mycket man kan tro. Gå in på http://www.kostdoktorn.se Det är vår medlem Doc_ (Andreas Eendfeldt) som skriver. Han har bla skrivit om vitaminer och jämfört.

Jag använder smör, olivolja (kall) och mejeri (mest grädde).

Jag äter spenat, sparris, lök, svamp, broccoli, alla salladssorter, gurka, örtkryddor (färska) och säkert en del jag inte kommer ihåg just nu.

elipir
0

Intressant med lever. Det skulle man intre tro! Vad lagar du av lever? Lagar du sås till varje lunch o middag eller hur gör du? Jag har frågor på basicnivå…. Bra tips om grönsaker. Nu skall jag dricka en kopp kaffe o istället för yoghurt o hallon tar jag en bit ost. Låter det bekant? Jag ändrade till LCHF 2 månader sedan men det var mycket svårare nä rman inte hade detta stöd. Tack !!!

Margareta
0

Jag gör bla kycklinglevermousse.

Recept finns här på forumet. Jag lagar inte alltid sås, bara när jag är sugen - ofta vispar vi ur stekpannan med grädde och använder det till sås.

elipir
0

Jag har nu dragit ner på kolhydrater rejält och lyckats hamna på ca 30g/dag de senaste dagarna from att ha haft över 70g/ dag. Även proteinintaget har jag minskat på men nu börjar jag oroa mig att jag äter för mycket fett. Alltid något att oroa sig för…..Jag kommer att minska på fettet litet men nu har det varit viktigast att minska på kolhydraterna pga migränen. I söndags kväll hände något nytt. Jag fick migrän och tog Maxalt. Jag brukar ALLTID ha migrän i tre dagar men den var borta måndag morgon. Mirakel eller påverkan av kostförändringar? Det får tiden utvisa. Jag kämpar vidare!

odezza
0

Min migrän blev bättre då jag la om kosten för 2 år sedan… då hade jag redan ätit omega3-tillskott i flera år, mest pga Depression, men utan att det hade någon verkan, vare sig på migränen, eller depressionen… Förändringen i båda avseendena kom i och med kostomläggningen.

I vintras gjorde jag uppehåll med omega3-tillskottet, för att jag ville som experiment se vad kosten ensamt kunde göra. Då återkom migränen, och jag kände även depressionssymptomen komma krypandes, och jag blev tröttare…

Så jag började med omega3 igen, denna gång i form av sälolja (då jag inte ville bidra till utfiskningen). Har sedan dess inte haft migrän! Blev även bättre igen i de andra avseendena…

I övrigt har jag märkt att jag lätt får huvudvärk om jag äter för mycket kolhydrater, så det kan nog vara en god idé att dra ner på dem… men var din gräns går är något du själv måste testa dig fram till, då det säkert är olika för oss alla…

"still lost in space and time"