Guld-dessert!
Jag kommer inte ihåg vem det var som tipsade om det här, det kan ha varit på en norsk sida för jättelänge sen. Hur som helst: vispa grädde med pulvret från en påse sockerfri jello. Thats it.
Superdupergott! Och fett!
aswedishsmorgasbord.com
låter mums, var hittar man sockerfri jello?
Mmm. det gjorde jag ofta förr!
Pulvret fanns tidigare i gray's american food store, men jag vet inte om den affären finns kvar (den är borta i Göteborg, men kanske den finns i Stockholm fortfarande).

Nej tyvärr, den har även lagt ner i Stockholm. Hörde att det var pga att så många av dessa saker numera finns i "vanliga" butiker till billigare pris.
Oj, det visste jag inte! Både i Norge (där jag bodde förut)och här i Australien så finns det att köpa överallt.
aswedishsmorgasbord.com
Det kan vara ett missledande tips, men eftersom Gray's sotiment till viss del överensstämmer med det hos The English Shop på Söderhallarna i Stockholm, kan det kanske löna sig att leta där.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Sockerfritt???? Vad är det sötat med då? Ngt konstsocker. Förutom detta säkert ett och annat E-nummer, konsistensgivare, aromämnen, och har aldrig kommit i närheten av ngt som ens liknar frukt.
Jag behåller grädden och tar hellre en helt naturlig frukt till. Trots det naturliga sockret
Förlåt att jag är så negativ. Har läst Den Hemlige Kocken…..
Har någon kollat hur många kolhydrater. Det kan finnas där även om det är sockerfritt.

Precis samma tanke som jag fick Mervi, såna där pulverhistorier brukar krylla av kolhydrater.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Gray´s finns fortfarande i Malmø. Men sockerfri Jello kan man æven køpa på Citygross i Malmø, Lund.

Kan man inte använda gelatinpulver löst i hett vatten?
Grays finns på nätet, kanske finns där? www.grays.se
Det jello-pulvret jag använder mig av innehåller 0.2 % kh per 100 gr. Och jag tycker det är gott.
aswedishsmorgasbord.com
#0# det måste ju bli som en fromage eller…?
#13 Precis!
Men man kan inte äta hur mycket som helst.. ;D Igår gjorde jag på ananas-sketagott!
aswedishsmorgasbord.com
Låter som om det skulle vara gott, speciellt med lite kakao i eller något liknande. Fast jag hade nog hellre tagit lite gelatin, då får man Chokladmousse. 

Hej! Jag hittade en sida med massor av info om Jell-o i dess olika former, dessvärre ingen innehållsförteckning men däremot alla gram & %

#15 andreas0, JELL-O ÄR gelatin!!!!!! Bara gelatinpulver och konstgjorda smakämnen. I min ungdom åt man det här och sen förbjöds det för att det var för farliga färgämnen. Färgämnena är möjligtvis tillåtna numera men för den skull inte nyttiga. Jag har heller inte hittat ngn innehållsförteckning, men på Kraffoods hemsida stod bestämt att i den sockerfria är sötningsmedlen aspartam, sukralos!!!! eller ngt tredje som jag inte minns.
Det olyckliga med den här tråden är att det är så många nya medlemmar som går med i Kif just nu. Om de ser den här tråden tror de kanske att det här är sån´t vi rekommenderar.
Därför tycker jag Cattis77 ide om att starta en egen tråd för "oss som inte är så strikta LCHF:are" är lysande. Jag moraliserar inte över vad som är gott, utan bara mån om att nya medlemmar inte skall tro att det här är en "bra" efterrätt.

#17 Är det något fel på gelatin? Hemma gjorde min mamma jello på gelatin och en dutt hemmagjord saft.
Fabricati diem, pvnc!

#18 Gelatin är inte fel…bara kemikalierna.
#17 Ullna
Som ny finns det en del uttryck som jag inte förstår eller kan lista ut betydelsen av. Vad betyder Kif?
Gelatin är gott, men hu så ohälosamt
. Gelatin finns i t ex läppstift.
Eva_R: kif= Kolhydrater i fokus :)

Gelatin är inte ohälsosamt vad jag vet. Det är gjort på animalier. Smaktillsatserna i Jell-O däremot är helt kemiska.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

# 20, Eva_R, Vad bra att du säger till! Der är så vi lär varandra.
# 18, Du är bara att lyckönska till att din mamma gjorde egen Jell-O på hemgjord saft. Om vi gör detsamma har jag ingen invändning alls mot Guld-desserten!!!!!!
Gelatin är gjort på animalier (långkok på malda ko- och hästhudar läste jag, när jag letade info om Jell-O) och det gillar vi ju eller hur? Det är väl inte större fel än att koka buljong på köttben.
Jag använder gelatinblad ett par ggr om året, när jag gör inkokt strömming.

#23 Mina barn gillar hemmagjord Jello, ibland lägger jag i bär för att få fin färg.
Jag har provat chokladpudding med gelatin ur en gammal kokbok (blev för hård) men någon sorts lchf-fromage på grädde-gelatin-äggula och kanske 1msk saft från tinade hallon borde gå att sno ihop.
Fabricati diem, pvnc!
Förlåt! Dumt av mig att tipsa om något som uppenbarligen är helt förkastligt i den här kretsen. Jag VISSTE inte att man inte FICK tipsa av hänsyn till nya medlemmar! *ironi på högsta nivå*
"Det olyckliga med den här tråden är att det är så många nya medlemmar som går med i Kif just nu. Om de ser den här tråden tror de kanske att det här är sån´t vi rekommenderar."
Jamen vi GÖR ju det! Rekomenderar alltså! Eller är jag inte 'vi'? Jag är ju lika mycket medlem som alla andra på det här forumet. Eller finns det någon sorts stigande skala på hur viktig man blir ju längre man varit med?! BS! Nu blir jag riktigt, jä**a irriterad för första gången sedan jag blev medlem på KiF. Är detta verkligen nivån som ni vill ligga på?! Vill vi(ni) verkligen ha diskussioner där folk blir ifrågasatta om högt och lågt, om ditten och datten och faktiskt blir bortjagade av medlemmar som menar sig veta bättre än andra?!
Det är farligt att stämpla folk som dumma bara för att man inte har varit med här mer än en kort tid. Jag är full övertygad om att folk kan läsa OCH ta reda på vad tex gelatin eller sucralose är!
aswedishsmorgasbord.com
Jag förstår ullnas resonemang. Om man vill gå ner i vikt och om man vill komma ifrån sitt sötsug så är det bäst att inte börja med att leta massa ersättningar till det som inte är bra, alltså sötsaker och socker. Då kommer man inte ifrån suget.
Jag vet också att alla inte är lika sockerberoende och klarar att äta ersättningarna, men många gör det inte.
Det är inte förbjudet att tipsa om saker och ting.
#25 Ingen pekpinne var menad till varken dig eller någon annan. Jag tycker segagubbar och råttor är jätte gott, fast jag vet hur det tillverkas. Genom att läsa olika inlägg tror jag att jag hittat metoden för att bli av med godissuget märker redan skillnad.
Är vi för många nya medlemmar?
#17 Nu blir jag också riktigt upprörd. "
#15 andreas0, JELL-O ÄR gelatin!!!!!! Bara gelatinpulver och konstgjorda smakämnen. I min ungdom åt man det här och sen förbjöds det för att det var för farliga färgämnen. Färgämnena är möjligtvis tillåtna numera men för den skull inte nyttiga. Jag har heller inte hittat ngn innehållsförteckning, men på Kraffoods hemsida stod bestämt att i den sockerfria är sötningsmedlen aspartam, sukralos!!!! eller ngt tredje som jag inte minns.
Det olyckliga med den här tråden är att det är så många nya medlemmar som går med i Kif just nu. Om de ser den här tråden tror de kanske att det här är sån´t vi rekommenderar.
Därför tycker jag Cattis77 ide om att starta en egen tråd för "oss som inte är så strikta LCHF:are" är lysande. Jag moraliserar inte över vad som är gott, utan bara mån om att nya medlemmar inte skall tro att det här är en "bra" efterrätt."
Du moraliserar visst, massvis! Att äta LCHF innebär i min värld att man ser till att hålla sitt intag av kolhydrater lågt. Sedan väljer vi alla olika vägar kring detta med att äta kemikalier osv. JAG äter PRECIS lika mycket renlärigt LCHF som den som valt bort t ex glutamat. Det är nämligen en helt annan diskussion.
Om nya medlemmar ser att det finns olika sätt att tillämpa denna kost och må bra tycker jag det är en fördel, inget annat! Och jag är lika mycket en del av "vi" på KiF som du.

Ullna - Jag håller med dig i inlägg #17….. men det kan vara lite farligt att uttrycka sina åsikter i "vi-form" eftersom alla kanske inte har samma åsikt.
Så "vi" borde kanske inte användas…men däremot tycket jag att åsikterna om kemikaliers farlighet absolut inte skall hållas tillbaka av dem som har dem, eller förtryckas av dem som inte tycker samma.
Jag tycker inte vi är för många, varken nya eller gamla, men vi är många och blir flera hela tiden.
Håller helt med dig Maryloys. Det är två skilda saker. Jag har i någon annan tråd blivit påhoppad för jag angav ett recept med buljongtärning. Innehåller glutamat. Har inte med kolhydrater att göra heller.
aussiemiaJAG tar gärna alla tips om rätter med lågt kolhydratinnehåll. Var och en får sedan själv välja.
Gojkan, om någon upplyser om tex. glutamat så gör den personen säkert det av omtanke inte för att hoppa på en.
Mervi: självklart kan det vara så, men det beror också på HUR man gör det.

Världen skulle vara en fredligare plats om folk lyssnade mer på vad som sägs och vad som menas, iställer för hur det sägs.
Därför tycker jag Cattis77 ide om att starta en egen tråd för "oss som inte är så strikta LCHF:are" är lysande. Jag moraliserar inte över vad som är gott, utan bara mån om att nya medlemmar inte skall tro att det här är en "bra" efterrätt.
Ursäkta men jag tolkar detta som om man använder sötningsmedel, glutamat eller liknande så äter man inte LCHF. Enligt mitt sätt att se det så är det INTE så det är menat med att äta lågkalorikost. Det är väl mer en etnisk fråga, eller finns det några fastställd regler för hur man äter låghydratkost, mer än att det skall innehålla få kolhydrater? Anser mig vara strikt LCHF:are trots mina buljongtärningar.
#34 Så väl sagt!
Låt oss nya lära av er "gammla", jag trodde det var vitsen med inläggen
. Jag tror inte någon menar att det ska bli påhopp eller moralpredikningar. Allting skrivs kort och därför kan tonen och ordvalen bli lite fel ibland och missuppfattas.
LCHF:are måste själv få välja väg, om jag förstår det hela rätt så söker alla sin väg genom att läsa och testa vad som är bra för "mig".

Eva_R - Precis, man får läsa allas uppfattning och erfarenhet och därifrån testa på sig själv för att bygga upp egen erfarenhet och åsikt. Därför är det viktigt att alla åsikter får bli hörda.
Tyvärr så uppfattas många oliktänkandes åsikter som påhopp (ibland för att det framförs med fel ordval och dyl), och det blir rabalder helt i onödan.

# 29 Pasi, du har alldeles rätt. Jag har ingen rätt att uttrycka mig i vi-form. Det ber jag er alla om ursäkt för.
Mina avsikter är aldrig någonsin att hoppa på någon - jag hoppade på ett recept.
Jag tycker det är jätteroligt att KiF växer (törs inte skriva vi
)
Eva R, det är ju det som är det fina med LCHF att man kan själv hitta sin nivå. Det brukar vi säga till alla nybörjare när de undrar hur mycket av allt de skall äta. Man vet inte förrän man provat och alla är vi olika. Det som är gemensamt är att vi äter kolhydratreducerat och lägger till fett, helst naturliga fetter i kött och fisk och smör.
Jag hoppas att ingen känner sig pekat på något sätt.

Låter gott. Har idag inhandlat gelatinpulver (gjort på gris).
Tror ni det fungerar att blanda grädde och gelatinpulver (+ ev smak) och sedan bara vispa upp? Eller måste gelatinet först blötläggas och smältas?

#40 Det brukar stå på burken/paketet hur man ska göra - det kan vara olika för olika sorter. Men man brukar behöva värma eller vattna gelatinet för att få det att lösa sig.
Fabricati diem, pvnc!

Jag tror inte att du kan blanda gelatinpulvret i kall grädde direkt. Smält det och låt det svalna lite innan du blandar det i den vispade grädden.
Du kan även värma ev smaktillsats med gelantinet och sedan blanda det med grädden när det svalnat lite.

Ok, jello innehåller väl något medel som gör att det löser sig kallt.
I vilket fall gjorde jag ett annat recept:
* 250 g färska jordgubbar mixas med
* 0,5 dl creme fraiche
* 2 dl grädde på svag värme blandas med
* 1,5 tsk gelatinpulver
Blanda ihop allt och häll i serveringskålar och ställ i frysen.
Jag återommer när jag smakat.
Det där lät lite mer att lita på :-)
marcus73 lägg gärna in som recept om det blev bra!

Den stod ett helt dygn i frysen och det var nog för länge. Det blev gott men lite hårt och isigt.
Kanske hade blivit bätte i kylen.
Kanske låter jag som en glädjedödare. Men, hoppa över efterrätter tills du har gått ner det du ska. Det gör i varje fall jag. När jag är bortbjuden äter jag en liten smakbit för syn skull. Dagen efter är det 0 efterrätter igen. För mig fungerar det utmärkt. Ska jag lyxa till det blir det en bit ost av bästa sort. Eller möjligen några hallon och vispgrädde. Tidigare åt jag mycket hallon och lite, lite grädde. Nu gör jag tvärtom, några hallon och lite mera grädde av fetaste slag.

#20 Gelatin är i stort sett ren protein, så det är inte ett dugg ohälsosamt. Det används i många sammanhang för att ge konsistens. När man känner sig klibbig om fingrarna efter att ha ätit kött med fingrarna, så är det pga gelatin. När köttspadet från grytan blir gelé i kylen så är det pga gelatinet. Medicinkapslar är oftast gjorda av gelatin, eftersom det är helt naturligt och smälter i magen.
Däremot är det kanske inte direkt nyttigt, eftersom det nog inte finns så mycket annat i gelatinet -- inga vitaminer, inget fett, t.ex. Men det finns inte vad jag vet något som är onyttigt i gelatin.
Jello däremot innehåller ju en massa tillsatser i form av färgämnen, aromämnen och socker/sötningsmedel, och de är ju en helt annan sak.

lime44: Jag har inte för avsikt att gå ner mer utan bara att behålla min vikt och äta gott. Men även folk som vill gå ner i vikt kan behöva nå'gott ibland för att orka kämpa. Speciellt om man kan göra efterrätterna nyttiga.
#48 Visst, vi väljer olika. Det som har förvånat mig är att jag inte behöver kämpa sedan jag började med LCHF. Och jag tror att det beror på att sötsuget nästan försvunnit. Själv mår jag sämre när jag höjer blodsockernivån lite då och då. Min "lyx" skrev jag om i #46.
Grattis till dig som inte ska gå ner mera. Jag har ett antal kilon kvar.