Får man äta citroner och grapefrukt ?
VIll veta om man får äta citroner och grapefrukt. Kan ju inte finnas mycket socker i dom? Kom gärna med fler förslag av frukt/bär som man kan äta……….om det finns.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Sortera genom att klicka på rubrikerna
Grapefrukt 6,5g kolhydrater/100g
Citron har 7,3g kolhydrater/100g
Citron (7,3g) kan Du ju testa för det innehåller lite fruktos åtminstone (vet inte var kolhydraterna kommer ifrån.
Glukos (0,9), fruktos (0,6), sackaros (0,5) är uppräknade
Numer pensionär i Nynäshamn
De extra kolisarna beror antagligen på att SLV använder differensmetoden för att BERÄKNA kolhydtratmänden. Det ger helknasiga värden ibland, Urkorkat, eftersom de uppenbarligen har mätvärden på alla ingående kolhydrater.
1.4 g låter bättre, va? 
Tänk om man kunde tanka Finlands databas.
När jag söker enskilda värden använder jag den, men i mitt kostprogram har jag tankat SLV:s och registrerat själv från böcker och förpackningar, mycket tidsödande.
Jag lurade mig länge på det där. Tyckte det var konstigt att citron innehåller lika mycket socker som apelsin. Nu ändrar jag i min egen lista vartefter jag orkar kolla. Det är en jäkla skillnad på bär också.
SLV´s är bättre på många sätt, har ju fler varor och så, men finnarnas är bättre just på kolisarna.
Så vad är svaret? får jag äta citroner? jag fattar ej mycket av dessa tabeller och vet ej vad jag skall leta efter. Socker hittar jag inget om men sockeralkohol ???
Kolhydrater hittar jag 25% Är det OK ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Diana61, jag måste tyvärr svara Dig att ingen av oss andra kan tala om vad Du ska/får äta. Det måste Du bestämma själv. Vi kan bara ge Dig fakta och sen fattar Du ett eget beslut om vilken kolhydratnivå Du skall ligga på.
Enligt den svenska livsmedelsdatabasen innehåller citron 7,3% kolhydrater och enligt den finska som räknar lite annorlunda innehåller de 1,4%.
Det är Ditt beslutsunderlag, något annat har vi inte.
Jag själv anser att om jag vill droppa lite citron som smaksättning gör jag det, äta dem tycker jag är för surt, inte för kolhydraterna.
Jag vet inte vad Du tycker.
hmm…. knepigt det här tycker jag. Märkligt att Sverige och Finland räknar ut detta olika ??? så vilken skall man lita på?
Jag tror nog att jag kommer att använda citroner lite nu och då.
Tack för svaret Margareta.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag använder citron som smaksättning, och då är det så lite att man inte behöver bry sig.
Nja, finnarna anger ju båda värdena. I SLVs databas är det inte klart angivet vilken metod som används. Differensmetoden är alltså en uppskattning som kan vara för hög eftersom ämnen som inte är kolhydrater kan räknas med. När digererbara kolhydrater anges är det, så vitt jag förstår, verkliga uppmätta värden.