Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5438 ggr
Angelstorm
0

Måste man äta grönsaker?

Ja, det är min fråga…

Jag gick nyligen över från att ha ätit Gi till LCHF å känner att detta gynnar mig mer, trots likheterna… men när man äter Gi så ska man äta ca 500 gr grönsaker om dagen…

Måste jag göra det nu med? Idag har jag tex inte ätit grönsaker alls, har liksom perioder då jag äter å perioder då jag inte äter… missar jag något isåfall? Vitaminer?

Maia
0

Nej, det finns ingen grönsaksmängd som man ska äta per dag. Men det kan bli lite tråkigt i längden att inte äta nåt grönt, så en del ovanjordsgrönsaker som broccoli, blomkål, grönsallad och gurka är väl trevligt?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[Norum]
0

Måste måste man väl inte… :-) Men jag skulle inte kunna äta en middag utan grönt. För min del skulle det bli för andefattigt… Men jag äter inte heller extra fett, så utan det gröna blir det för ensidigt för min del. Alla är olika…

andreas0
0

Nej, man behöver inte äta grönsaker på LCHF kost, det är mest för smakens skull som man äter dom.

Ett undantag är om man inte äter lever regelbundet, då kan det vara svårt att få tag i vitamin c, då kan det vara bra att komplementera med något som innehåller det. 100g paprika 2-3 ggr. i veckan är mer än tillräckligt.

Utöver det behöver man inga grönsaker alls näringsmässigt om man äter varierad LCHF kost, så man behöver inte känna att man ska trycka i sig en massa grönsaker om man inte vill, det är en del här som knappt äter några alls.

Själv tycker jag inte att grönsakerna tillför särskilt mycket smakmässigt. Jag steker lite lök ibland och har till maten, men det är i stort sett den enda grönsaken jag äter. Om det är något som har extremt monoton smak så kan det hända att jag tar ett salladsblad för att bryta av smaken, men inte ofta.

Angelstorm
0

Ah, för jag har lite svårt för grönsaker :) känns som de inte gör mig någon nytta… ibland äter jag ju grönsaker, som igår när jag åt lax tog ja lite salladsblad, gurka å tomat men thats it… blomkål å paprika gillar jag dessvärre inte… men tack, jag fick svar på min fråga :)

dufva
0

Det finns egentligen ingenting i grönsakerna som vi inte hittar i överflöd i en någorlunda varerad animalisk kost..

Kött och fisk och lite inälvsmat ibland så är man mer än väl "hemma".

Själv dekorationsäter jag mest grönsakerna.

Det blir lite paprika eller tomat och nåt salladsblad för att färgsätta tallriken..

Nåt som jag verkligen gillar bland grönsakerna är broccoli vilket jag har som tillbehör ett par gånger i veckan.

Den är att betrakta som "kungen" bland grönsaker eftersom den trots allt innehåller en hel del näringsämnen

greensis
0

Om man inte äter lever behöver man äta lite grönsaker, precis som det är sagt. Annars kan man skippa dem.

Om man gillar grönsaker kan man äta dem.

Fabricati diem, pvnc!

Angelstorm
0

Skulle aldrig få för mig att äta lever så det är väl bara att tvinga i mig lite grönsaker varje dag då.

dufva
0

Du klarar dig på bara kött och fisk också om du äter feta fiskar och ägg ibland. Dom innehåller D och A-vitaminer som vi behöver.

Fast jag förstår inte varför du är så kategorisk mot leverFundersam?

Den finns i många former (Nöt ren gris kyckling pastejer mm) och är faktiskt väldigt välsmakande..

Den är till skillnad från många vegetabilier en perfekt människoföda Räcka ut tungan ..

greensis
0

#8 Räcker verkligen c-vitaminerna i kött och ägg? Vi har ju redan haft ett fall av varken-grönsaker-eller-lever skörbjugg här på forumet.

Fabricati diem, pvnc!

Angelstorm
0

Ägg äter jag varje dag… så det får jag i mig, blir oftast som omelett till frukost… Nä men jag gillar inte lever… å ja, jag har smakat, så nej tack… Alla kan ju inte gilla det liksom…

Kött äter jag någon utav dagarna i veckan, annars blir det mkt fisk å fågel. Lax är väl fet?

Brynhilde
0

Lax, makrill, strömming och ål är feta fiskar.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Soderbona
0

Vad är det för näringsämnen vi får i oss om vi inte äter grönsaker - men kött och fisk istället?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att grönsaker skulle vara kontraproduktivt i LCHF-kost?

Jag kan absolut inte tänka mig att utesluta grönsaker ur min kost - jag tror att det är viktigt att få i sig det!

Jag är för all del ny på detta, och jag läste någonstans att fibrer inte heller var gynnsamt? Varför?

andreas0
0

#12, Det är inget dåligt med att äta grönsaker, men det tillför inte så mycket heller (förutom möjligen vitamin c om man inte har någon annan källa för det), utan det är mera en smaksak, för att det är gott och för att få variation med maten.

Det är lite kolhydrater i grönsaker, men för dom som är riktigt riktit känsliga kan det lilla stoppa viktminskning (det är nästan ingen som är så känslig).

En del grönsaker är sämre än andra, dom som innehåller mycket kolhydrater. Undviker man grönsaker som växer under jorden så undviker man dom värsta.

Vad gäller vilka näringsämnen vi inte kan få i oss med grönsaker men med kött och fisk: Dom fettlösliga vitaminerna (A, D, E) behöver fett för att kunna tas upp effektivt, fett finns inte i grönsaker i några större mängder. Dessutom finns det inte riktigt vitamin a i grönsaker, utan endast betakaroten som kan omvandlas i kroppen. Många har nedsatt funktion och kan inte göra den omvandlingen i tillräckligt stora mängder, och då måste man få det riktiga från animaliska källor. Vitamin B12 finns inte i vegetabiliska produkter. Det finns ett par ämnen som kan fungera som ersättare för en del av funktionerna som B12 har i kroppen, men inte alla funktioner. Har man B12 brist så kan dom ersättarna göra att bristen inte upptäcks eftersom dom maskerar en del av symptomen. En del mineraler, t.ex. järn, finns det inte mycket av i vegetabiliska produkter, utan då måste man äta väldigt mycket för att få i sig normala mängder av dom mineralerna. Sedan vad gäller fett, vegetabiliska oljor består av enklomättade och fleromättade fettsyror som har hög andel omega 6 och låg andel omega 3, vilket inte är bra. Sedan härsknar dom mycket lättare än fetter från animaliska källor, vilket kan leda till högre oxidativ stress i kroppen.

Men som sagt, det är inget fel på grönsaker om man inte äter enorma mängder av dom eller hoppar över den övriga maten. Så ät grönsaker om du vill, dom flesta här på sidan äter grönsaker (men inte alla, det går att klara sig bra utan om man inte tycker grönsaker är något speciellt smakmässigt).

Fibrer är dåligt eftersom irriterar tarmen och ger inflammationer där. Dessutom bildas det gaser när bakterierna i tarmen äter fibrerna. Många som har haft tarmproblem som t.ex. IBS eller problem med gaser blir symptomfria när dom utesluter fibrer. Sök här på forumet så hittar du flera exempel. Man behöver inte fibrer för att "hålla igång magen" vilket är en vanlig myt.

Boktips om du vill veta mer: Fiber Menance.

Mona63
0

Är det någon som har erfarenhet av Aoleverajuice. Där ska ju vara en himla massa vitaminer i den. Den kan väl vara bra som ett komplement till kosten i allmänhet. Även om man nte äter LCHF egentligen.

Lillulla
0

#14 Enligt en undersökning som livsmedelsverket gjort innehåller Aloeverajuice 95% vatten, 4% sorbitol och så små mängder av mineraler och vitaminer att det inte gick att mäta! Googla på livsmedelsverket så hittar du nog fler uppgifter, dom hade undersökt flera olika märken, men alla var lika innehållslösa.

Miyu
0

**Är beroende av morötter och de är främsta grönsaken jag käkar. Är det ok?
**

[Karro]
0
Jennix
0

#16  Om jag vore du skulle jag byta ut morötter mot andra grönsaker, t.ex. broccoli, sallad, spenat och ovandjordsgrönsaker.

Men det beror också på hur du mår i övrigt och om du går ner i vikt som du vill… Om allt går bra så ät lite morötter du men håll koll så det inte blir mycket.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Miyu
0

#17. Morötter fanns ju inte ens med?

Sjukt egentligen att man sitter och velar vilka GRÖNSAKER man tillåts äta Fot i munnnen

Wildrat
0

#19 Du får äta precis vad du vill men äter du mer än 100g kolhydrater om dagen är det inte LC längre. Välj en nivå och så kan du räkna efter vad som får plats inom den nivån. Vill du äta en liten mängd morot istället för en stor mängd blomkål så är det bara att du gör det, du väljer själv. Var beredd på bara att vissa saker med högre kolhydratinnehåll kan trigga sockersug.

Miyu
0

**har lite svårt att uppskatta vad 100 g kolhydrater kan vara.
**

Wildrat
0

#21 Vilken tur att man inte behöver uppskatta utan kan få exakta siffror. Antingen använder du MinMat eller så räknar du själv med hjälp av siffror från SLV eller Fineli eller nån annan databas du hittar.

Miyu
0

**jo, har börjat använda MinMat nu. Hade calcounter förut men det här är så mycket bättre!
**

magma
0

Många håller sig till livsmedel som har max 5% kolhydrater i sig, för att lättare kunna hålla en low carb-kost. morötter innehåller knappt 9% kolhydrater enligt ett program jag har (CalCounter) Men eftersom det är en "tung" grönsak så väger 1 dl rivna morötter en hel del mer än motsvarande mängd babyspenat, isbergssallad eller dylikt. Jag brukar hålla mig till salladsblad, gurka eller broccoli:)

Will
0

Måste erkänna att jag för tillfället tröttnat på grönsaker. Brukade äta lite broccoli eller sparris till kvällsmaten förut, men tycker inte längre att de tillför något rent smakmässigt. Kött/fisk/fågel-basen är så god i sig själv att grönsakerna liksom blir överflödiga. Men det kanske bara är att tillfälligt spratt från mina smaklökar.. =)

Will
0

Min pappa säger förresten att jag inte ville ha välling när jag var liten, utan åt kött i stället. Duktig flicka. =)

Sen blev jag tonåring och vegetarian, och ersatte fettet med socker.. SkrikandesIbland ska man lyssna lite mer på sina föräldrar.

Miyu
0

**Lätt att bli pasta-och-chips veggie ^_^
**

Will
0

#27 Indeed. Om man dessutom är fettskrämd blir det segaråttor i stället för chips..  (^~^'), ajaj..