Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4225 ggr
fridelfina
0

Har gjort ghee nu

Eftersom jag inte hittade kokosolja och det varit slut ett tag så tänkte jag att jag provar att göra ghee istället. Men hur mycket och hur använder jag det? Tar man det bara rakt upp och ned i en matsked?

Jag har förstått att man använder det i matlagning, men ersätter det smör/olja då, eller måste man använda det i kombination?

Många dumma frågor om nytt livsmedel för mig

andreas0
0

Man använder det främst som ersättning för smör/matolja när man steker vid höga temperaturer. Det uppför sig mest som en olja.

Det är bättre än smör eftersom det tål högre temperaturer utan att det  blir bränt. Så om du ska steka kött är det perfekt t.ex. Du behöver inte använda det i någon slags kombination.

Vid lägre temperaturer är det bättre att använda vanligt smör, eftersom det smakar godare.

Vegetabiliska oljor bör man aldrig använda, förutom om man ska göra någon kall produkt som inte får bli för hård, t.ex. majonäs.

Glennart
0

Du kan använda det till vad du vill. Jag tycker det passar bäst till stekning (du behöver ej blanda med olja), gillar inte att äta det som tillbehör till mat, då är smör godare.

denno
0

… eller varför inte till fritering.

Väldigt temperaturtåligt och stabilt fett. 

Själv har jag inga problem att äta det som det är, kylskåpskallt.

Johanna-Soderlund
0

Jag använder ghi till det mesta, istället för smör och annat matfett. Mitt inlägg om ghi: 

http://johannaskost.blogspot.com/2007/05/ghi.html

Hur man kan göra ghi:

http://johannasrecept.blogspot.com/2008/04/ltt-stt-att-gra-ghi.html

denno
0

#4, skjudar du det bara i 10-15 min? Själv brukar jag se till bubblorna, stora, oregelbundna bubblor = inte klart, små, många och regelbundna bubblor samt klar färg på fettet = färdigt.

Det brukar ta 1.5-2 timmar beroende på mängden. Då har man en ganska tjock massa på botten som stelnat samt ett "skinn" på ytan som är ganska stelt, väldigt lätt att skumma bort. Fettet är då helt klart och man ser lätt ner till botten i kastrullen.

fridelfina
0

Aha, jag sjöd det i en timme, men så är det inte heller helt klart fast jag har filtrerat det. Hm, men det går väl att använda ändå, bara att det är litelite mindre bra än helt klar ghee?

Nästa gång skall jag låta det puttra mycket längre då som denno föreslår. Tar du bara bort det hårda, behöves ingen filtrering då?

Tack alla som rätat ut mina frågetecken!

tinaoskarsson
0

Hmm. Hade aldrig hört talas om detta. Men så ser jag på receptet att det ni talar om är det jag kallar för skirat smör (i princip). Kan tänka mig att det är både gott o trevligt att använda!

denno
0

#7, ghee = skirat smör.

#6, klart det går att använda! Men du kan alltid skira vidare om du skulle vilja/orka. Smörfett kan värmas otaliga gånger utan att förstöras, bara man inte värmer det FÖR varmt.

För filtrering rekommenderar jag kaffefilter. Brukar sätta det över en konserveringsburk och vika ner kanterna runt om på utsidan så att säga.. då åker inte filtret ner fast man nästan fyller det. Det bör vara ganska varmt för att det ska rinna skapligt, och man får byta filter några gånger.. men ett renare fett får man nog inte.. Glad

Johanna-Soderlund
1

#5: Exakt jag sjuder bara en tio femton minuter. Ditt sätt blir kanske bättre, men jag tycker mitt sätt är smidigt.

denno
0

Bättre/sämre.. det ligger väl i referens till det man vill uppnå. Jag undrar om allt vatten hinner koka bort på 10-15 min svag kokning, dock. Så om du gör gheet för hållbarheten kanske det behöver puttra längre.

Nu är väl inte hållbarheten på fett något större bekymmer för oss som äter högfett.. men ändå.

mvh

ingrid-in-sweden
0

Man kan också köpa bl a heter det koncentrerat smör ifårn Arla (2,3 kilos hink)

SvartKaffe
0

Ghee kan väl också kallas för smör-olja (fastän det inte är rinnande). Vanligt smör har ju en fetthalt på 80%. Gör man ghee så lägger sig proteinerna på botten, det är det man silar bort, vattnet försvinner och fetthalten stiger uppåt. Eftersom inga proteiner är kvar så tål det högre värme utan att bränna i stekpannan.

Det är åtminstone så jag uppfattat det när jag läst om det, rätta mig om jag har fel.

andreas0
0

#12, Det är helt rätt.

fridelfina
0

Har provat använda mitt sirade smör/ghee nu och det var väldigt gott. Och tåligt, inget svart alls i pannan när jag stekte med det! Hade i te-koppen nu i kväll, men det vart lite "tunt", kokosoljan känns mer fet. Däremot så luktade det ju mycket i koppen.

Glennart
0

Jag brände just 2 kg smör. Blev mörk ghee som luktar bränt. What a waste. Gråter

Took
0

#15 Arrrgh! Ja, det bränns väldigt lätt när vattnet har kokat bort, då stiger temperaturen jättesnabbt. Pröva att använda en termometer, som när man gör kola, och stoppa vid 110-120 grader!

morochdotter
0

Gammal tråd men jag svarar ändå

Ghee görs på osaltat ekologisk smör
Jag använder 2 stora förpackningar på 1000 gram. Finns på Willys.

Lägger allting i min crockpot express och väljer slowcook funktionen och tid 6 timmar på LÅG. Smöret sköter sig själv. När det är klart har allt sjunkit till ytan. Och det andra flyter på ytan.

Det tar du bort med en sked, bottensatsen låter du vara kvar. Ghee tar du upp med en soppslev och häller i ett finmaskigt filter till rena glasburkar. Jag använder ett fint flergångskaffefilter från Jula.

Att Ghee skulle koka i 10-15 minuter är inte Ghee. Och det ska definitivt inte kokas på spisen.

Bäst är crockpot
Jämt fina resultat varje gång.

hemul
0

Det står alltid att man ska ha osaltat smör, men det går fint med saltat också. Saltet hamnar nämligen i det där skrogget på ytan som man tar bort.

Jag tycker det går fint att göra på plattan, men det viktigt att man har på svagast möjliga värme. Man kan ha högre värme initialt, medans smöret smälter, men sen ska den ner. Gör inte heller för lite, det ökar risken för att det ska brännas. Men crockpot låter som en bra idé. Ska prova, jag har ju en.

Nä, efter 10-15 minuter har man bara skirat smör, det är inte samma sak. Ett par timmar tar det allt. Och när man tror att det har klarnat så har det inte det. Låter man det vara en stund till ser man när det händer. Man ska kunna se bottensatsen helt klart och skarpt som om det vore vatten i kastrullen. Minsta skuggning och det är inte klart.

hemul
2

Ävlar! Gammal tråd, såg inte det.😒