Midsommarmat
Behöver tips på vad man kan äta på midsommarafton.
I vår familj äter vi till lunch, sill, potatis o gräddfil.
Vad kan jag äta istället? Eftersom jag inte äter sill (Socker) och även potatisen är utesluten.
På kvällen äter vi grillat, med sallad.
Så det är ingen fara.
Ge mig era tips o ideer.

Köttbullar!
Och du kanske kan lägga in egen sill utan socker?

Grillad lax, blandade ovanjordsgrönsaker i grova bitar (typ zucchini, blomkål, broccoli, sparris) istället för potatis. Och kanske halloumi?

Har också funderat på det - bra tråd. Jag kommer nog äta sill, är ju inte sjuk så jag får ta det sockret - ingen potatis dock!
Kanske nån fet korv? Egna köttbullar, feta å goda…
#2 strålande tips - halloumi är ju gott, glömt det ett tag.
Olika ostar, tex Grana Padana, västerbotten etc att skära i bitar, salt, fett och gott, med nån bra italiensk skinka till, oliver?

Jag klarar sill och kalla hårdkokta ägg. Till det kör jag den vanliga gräddfilen och klippt gräslök. Det är festmat för mig.
Gör din egen sillinläggning då! Det här innehåller Abbas Inläggninssill:
Näringsvärde per 100 g utan lag:
Energi: 850 kJ / 200 kcal
Protein: 14.0g
Kolhydrat: 0.0g
Fett: 16.0g
Inte femminuterssillen alltså utan den på burk
Jag tänker göra nån slags variant av skärgårdssillen som finns på burk, stenbitsrom, gräslök, creme fraiche, kanske nån dutt senap och lite chiliflagor.
När vi har "sill och potatis" till middag här hemma ersätter jag potatisen med kokta ägg.

Mailade precis Abba Seafood och ställde lite frågor kring deras sillprodukter. Bland annat om näringsvärdet som deklarerats innefattar både sillen och lagen den ligger i. Och i såfall: om de har uppgifter på näringsvärdet för bara själva fisken.
Påpekade även att jag i framtiden vill se sill som inte innehåller så höga mängder socker och även färre E-ämnen.
Återkommer när jag fått svar!
#6 Menar du den jag skrivit om ovan? Det står att det är näringsvärde UTAN lag… ??

#7 Nej, jag syftade på de färdiga sillinläggningar som säljs. Det är absolut en bra idé att göra sina egna sillinläggningar. Jag gillar sillsmaken och har inga problem med att den inte är fullproppad med socker.
#8 På deras hemsida, under sillinläggningar är näringsinnehållet på en del sorter med lag, och en del utan lag. Tycker de borde kunna deklarera både med och utan på samma produkt?

# 5 Har du nåt bra recpet?
Kan tipsa om att använda Yoplaits Gourmet Creme Fraiche (2,2 gram Kh, 41 gram fett) istället för gräddfil. Jag skall snart mumsa på rökt makrill med sådan CF, blir nog bra. Med gräslök, givetvis.

Svartkaffe - Vilken fiffig ide. Till sillen kan man ju äta ägghalvor med räkor o majonäss samt rom?
Laxcarpaccio:
skiva färsk lax tunnt (den ska ha varit fryst o då är det lätt att skiva när den är halvfrusen)
droppa lite färsk citron över
koka ihop en sås av lite kalvfond och smör, nymald peppar
montera på en tallrik med hackad rödlök, kanske en klick löjrom och massor av nyriven pepparrot, droppa såsen omkring
Jag har använt den inläggningssillen skivad i trevliga små munsbitar i en gegga av typ 5 dl crème fraiche, 1 burk ishavsrom (den gula) och svartpeppar. Inget extra salt om det inte verkligen behövs. Det är en stående sill på vårt julbord och det är bara SÅÅÅ gott.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag vill ha matjesill och gräddfil, någon liten potatis slinker nog också ner, men jag får väl ta hand om den upprörda magen sedan. Någon som vet hur mycket kolhydrater, som finns i inlagd matjesill?
Till jul gjorde min pappa stekt inlagd sill, den innehöll säkert en massa socker men dá hade jag inte borjat sá jag át den med god aptit!!! Ska be honom att göra lite till mig utan socker, hoppas att det blir gott! Annars kan man ju äta stekt sill m. creme fraiche, gräslök, rödlök och kokt blomkál m. smör och dill, istället för potatis.
När jag hade studentskiva gjorde jag en kräftröra som var väldigt uppskattad, med creme fraiche, majonnäs, gräslök, dill, rödlök, salt och peppar och lite pressad citron. Gott m. grillade grönsaker!
Jag gör ofta en sás med bränd aubergine och creme fraiche, underbart god till kött. Man bränner aubergine (i ugnen pá grillfunktion). Auberginen ska vara hel, med skal kvar. Skalet ska vara svartbränt när det är färdigt (det börjar ryka lite). Sedan láter jag det svalna, gröper ut köttet (det är vitt inuti, det ska inte brännas) och mixar det m. olivolja, hackad ródlök, vitlök, olivolja och lite ingefära. Sedan stjälper jag upp sásen i en skál och blandar i creme fraiche. URGOTT!!!!
#10 Njaee… inte egentligen. Jag hör till dom som lagar mat på känsla, smakar, kryddar, smakar igen tills jag är nöjd.
Men någorlunda proportioner…. hälften/hälften av majonäs och creme fraiche. Använder du gräddfil som är lite lösare i konsistensen så ta lite mindre och mer majonäs. Kanske nån dl av varje eller lite till.
Det här är en bas i många av mina kalla såser och röror. Blanda med lite chilisås m vitlök, lite salt och örtkryddor och du har en god dressing tex. Blanda med hackade ägg och räkor, lite citron och vitpeppar=god räkröra. Eller en-två burkar tonfisk, en liten finhackad rödlök, citron och svartpeppar. Eller tärnad zuccini/squash, en finhackad gul lök och lite bostongurka eller hackad smörgåsgurka, salt och peppar blir en falsk potatissallad. Skulle man nån enstaka gång få stekt bacon över är det gott som röra tillsammans med hackat kokt ägg och lite gröna kryddörter.
Till sillen blir det som sagt röd rom, troligen stenbitsrommen och hackad gräslök (får mer/bättre smak om man skär den istället för klipper har jag läst nånstans). Kanske en liten klutt fransk senap, kanske en halv msk eller nåt. Chiliflagor från kvarn eftersom vi gillar det "hett" annars skulle jag nog ta svartpeppar. Man kan säkert ta dill istället för gräslök om man tycker om det. Eller så gör man en omgång sill till med citron och dill i, det kanske kan vara gott.
Någon kanske tycker att lök och bostongurka/smörgåsgurka går helbort för det är inte LCHF. Själv har jag inga problem att använda det i mindre mängder som krydda/smaksättare men man får ju själv sätta sina gränser.

Jag funderar innerligt på att lägga egen sill… Kommer jag fram till att jag gör det, berättar jag hur.. hehe.
Maia: Gott!!!!!!!!! Måste göra denna.

Vad tror ni om denna sillinläggning men med dijonsenap?
Eller finns det någon bra senap annars?
www2.arla.se/Default_____17653.aspx?RecipeID=19785.
Funkar inte länken är det senapssill på arlas hemsida jag menar.
#20, Länken fungerade inte men om man går in på www2.arla.se
så kan man hitta både senapssillen och en fransk senapssil.
Ingredienserna till senapssillen:
1 förpackning 5-minuterssill, 420 g
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
3 msk grovkornig söt senap
1/2 dl hackad dill
Ingredienserna till fransk senapssill:
2 burkar matjessill, à 200 g
2 dl Arla gräddfil
1 msk ljus fransk senap
1 pressad vitlöksklyfta
Båda låter goda!
Någon som kan räkna ut vilket recept som innehåller minst kolhydrater?

Jag tänkte på senapssillen,om man kunde använda fransk grovkornig senap lr om det finns någon senap med få kolhydrater i.
Jag kollade på matjessillen. Den innehåller 16 eller 21 gr kolisar per 100 gram. Hm, vet inte om den är mycket bättre än potatisen… Men en bit kommer jag nog att äta.
Jag funderar starkt på att göra någon inläggning själv. Creme fraich, dijonsenap och lite olivolja kanske. Med färsk lök.
Creme fraich, dill, stenbitsrom och lite lök kanske blir en annan.
Elle så blir det som vanligt - ingen alls.
/LO
Dansa kan man alltid göra!
Föreslår att vi tänker efter gällande midsommarmaten:
Vad vill jag ha? Vad vill andra ha och kan de i så fall fixa det själva?Är det nödvändigt med inläggningar? Måste det vara tårta eller går det lika bra med jordgubbar och grädde (eller tvärtom
)
I och med att vi ändrat kosthåll så föreslår jag att vi tänker om inför de stora mathelgerna också.

Jag ska till en kompis föräldrar, som har knytis. Jag har åtagit mig att göra köttbullar, eftersom jag är allergisk mot fisk, som ingår i de flesta andra rätter. Dessutom kommer jag nog att ta med mig lite nödkost, några kokta ägg och lite sånt. De är vana att jag inte kan äta så mycket av maten pga mina allergier (inte bara fisk och skaldjur, utan de flesta grönsaker också; dessutom avskyr jag både ost och gräddfil!). Jag har också blivit lovad hallon och grädde istället för tårtan. Men en snaps tänker jag ta! Och en lågkolhydratöl.
#24 Jo visst behöver vi tänka på vad vi vill. Jag tror den största svårigheten JUST sånahär helger är att vi äter tillsammans med massa andra. Kanske är bortbjudna och inte vill vara "besvärliga".
Visst har vi rätt att vara det och visst kan man ta med sig egen mat, men inte alltid och överallt är det/eller känns det ok att göra det.
Jag har lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra hos svärmor. Men jag ska nog höra vad och när vi ska äta. Då kan jag ju själv avgöra hur jag ska göra.
/LO
Bra idé att kolla vad som bjuds och när. Då kan man ju planera, ta med sig litet eget och /eller äta i förväg

Jag vet inte än hur min midsommar kommer att bli, men jag ska göra en egen sill nu imorgon tror jag, sen ska jag höra när det närmar sig hur det blir med annan mat.
Tänkte äta jordgubbar med grädde nu om de andra äter annat. Det är bara att anpassa sig för min del. Har varit på 5 studenter utan att röra en kolhydrat (utom den ena då det bjöds på smörgåstårta, men jag blev dålig av den så inte mer sånt - biten var liten dessutom). När alla käkat tårta har jag tittat på. Fy vad jag i efterhand är stolt över att kunna stå på mig..
Så om du inte vet vad som ska ätas innan och det inte finns ett alternativ till efterrätt. Stå på dig - ät inte- och fy f a n vad stolt du kommer att känna dig!

#25 Lågkolhydratöl….finns det?

#29. Har inte Pripps gjort reklam för det för inte många månader sedan? Typ ett par?

Ja! och flera sorter på bolaget, senast jag var där så var 3 av 4 sorter slut men dom är ungefär likvärdiga inte alls dumma om man gillar öl!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Men hur mycket lägre kolhydrathalt är det vi snackar om?
Vi äter sill lite nu o då men inte så mkt åt ggn. Tillåter ju mig lite mer kolisar dock.
Jag brukar till jul göra en röra av hackad lök, ägg skuret i små bitar o äppeltärningar o äta detta till sillen. Det blir nog gott om man tar bort äpplet o tar lite rom istället.
Själv ska jag grilla lax o äta en sallad till; ruccola, fetaost, jordgubbar o lite lökringar. Dricka vitt vin o kanske ngt bakat till efterrätt…ska experimentera lite m Bake Pro till veckan.

Själv kommer jag fuska till lunchen (sill o potatis)o fortsätta med vanlig lchf på kvällen o frukost.

http://www.carlsbergsverige.se/Drycker/ol/Sidor/CarlsbergLite35.aspx
http://www.carlsbergsverige.se/Drycker/ol/Sidor/FalconLite.aspx
http://www.carlsbergsverige.se/Drycker/ol/Sidor/BudLight.aspx
Så får den se ut iaf.. Låg kalori ölen.. hehe :) Lite olika att välja mellan.. (Ber om ursäkt för de fula länkarna, kan inte göra fina.. :( )

Har gjort sill idag, Senapssill, Följde receptet rent av utöver att ist för socker tog jag sukrin, och det smakade gott :)
Idag har jag lagt in sill. Hoppas det blir ok. den ena känns klockrent rätt, den andra är jag mer skeptisk till… Jag mätte inga ingredienser, så jag höftar måtten
1. 1 dl creme fraiche, några matskedar majjo, 50 gram stenbitsrom (röd), ett par stjälkar hackad dill, salt och blandpeppar (fyra sorter). Ganska mycket peppar och grovt malen.
2. ½ dl creme fraiche, lika mycket majjo, rapsolja (ganska mycket), dijonsenap, salt, vitvinsvinäger, stevia (troligen för mycket och det är det jag är skeptisk till…). Detta smakade SÖTT… Så jag hackade i lite lök och krossade i senapsfrön (ca 2 tsk) och tog mer vinäger och salt.
Till slut fick det vara bra. Det blandar ju säkert ihop sig lite och ökar smakmässigt. Annars får väl soptunnan käka sill också ;)
/LO
*putt*

Jag har varit rätt lugn inför midsommar, men nu börjar jag fundera! Jag är ju allergisk mot fisk och skaldjur, och anafylaktisk chock i skärgården är ingen hit. Lite småtrist har det varit varje år när alla andra frossar i sill och lax, men jag har klarat mig ändå på typ köttbullar och potatis - lite torftigt, men det funkar. Men i år blir det - köttbullar. Och lågkolhydratöl. Kanske tar med mig ett par kokta ägg också, finns det sådana där lär de redan vara begeggade med nåt jag inte tål.
Hmmm… 

nu har jag stått helaf örmiddan och stressat i köket, så det var ganska skönt att få åka till jobbet! :)
Jag har gjort:
senapssill, currysill, skärgårdssill, falsk potatissallad, köttbullar a´la bantarbiff, salsasås, marinerat kött och champinjoner, och lchf tårta (mandelbotten, chokladkräm, grädde och jordgubbar) pust… men gott blir det!! till det ska jag drick cider utan tillsatt socker. (där fuskar jag lite, det är ju sötningsmedel i.. men men…)
Jag ska på " knytis " på midsommarafton.Ägghalvor med majjo och räker tar vi med .Inlagd sill kommer att finnas så jag komme att smaka några bitar .
Har gjort romsås till pepparlaxen som får bli lunch i morgon
GLAD MIDSOMMAR.

japp, äggholvorna gör jag i morrn, så de inte blir sunkiga!

min midsommar mat är klar nu
Har gjort EGEN inlagd sill, för att inte få en massa onödiga kollisar genom en massa socker som inte behövs.
Sen blir det grillad fläskfile med fickor där man stoppar in mozzarella. Givetvis med gräddfil och gräslök till (liten sallad med) sen så blir det jordgubbar och vispgrädde till efterrätt.
Mums säger jag bara!
Jag kan ju skryta med att jag fick mycket beröm för båda mina inläggningar och kan nog tänka mig att göra dem fler gånger.
#37 finns recepten - ungefär.
/LO