Renlärig eller ej - vi får väl se
Hej på er!
Jag är ny här (har just blandat min första äggmjölk - mest av nyfikenhet - och ska just röra ihop en brunchomelett)
Har vimsat runt en stund och det verkar vara en bra och kul site. Har själv mixtrat med GI/LCHF och tror jag fattat, men kan alltid vara bra att lära sig nytt.
Jag vill bli av med några "tantkilon" som verkar lika envetna som sin innehavarinna. Tror oxå jag mår allmänt bättre av lite kolhydrater, men är lite försiktig med att fastslå det. Att känna sig - det är ju en väldigt subjektiv sak - som styrs av så mycket, bland annat vad man själv gillar….
Funderar en del på det där med "att avstå helt" kontra "undantag"
Själv är jag klar över att under ett par månader nu är det avstå helt som gäller. Man måste göra kroppen van, trygg och få rutiner. Och det ska säkert gå bra.
Men just nu känns det inte som att jag är beredd att avlägga "sockerkyskhetslöfte" för resten av livet. En eller annan av mina surdegsmackor vill jag nog äta någon gång då och då. Eller små färskpotatisar. Inte den här sommaren. Men tanken på att någon gång - det känns vktigt, nu.
Inga svullo-fester och så, men måttliga portioner.
Tänker att det kan vara som med alkohol. Om man varit i missbruk. Då måste man troligen lägga av totalt. Men man kan oxå vara brukare. Inte för att det är idealnyttigt. Utan för att det är ett val man gör när man summerar helheten….
Inte vet jag om jag kommer att tänka så när jag tagit fler kliv på stigen, men det kan nog vara fler "ettegluttare" i LCHF-skolan som tänker så, och känner sig lite skakis inför den mer knivskarpa linjen
Sen måste jag fråga
När jag mixtrat själv har jag följt linjen - så mycket 0 kolhydrat som möjligt och sen lite bladgrönsaker, mjölk till thet (fast det slipper jag nu- hurra för äggmjölk), soya mjölk på stan (tll en och annan latte) och så måttligt bruk av produkter med max 5% som lyxtillägg. Ett exempel - skagenröra (Jo det är gott med räkor, men ibland skönt med färdiglyx….)
Verkar jag ha fattat - ska erkänna att så långt som till att köpa stockor och kolla ketos har jag inte kommit. Kändes lite extremt…. Jag vill inte bli kostexpert, inte låta detta ta så stor plats i livet, bli en så stor del av livet. Bara välja det som är bra för mig…
Hej och välkommen!
Den här kosten handlar om att må bra, inte att vara renlärig. Sedan hur renlärig man måste vara för att må bra - det varierar nog. Vissa tål kolhydrater väldigt dåligt, vissa kan äta mer. Efter ett tag brukar suget efter mackor och annat man trodde var oumbärligt försvinna. Och märker man att man mår mycket bättre utan mackor - ja, varför skulle man då börja äta dem igen?
Ketosstickor har jag aldrig förstått vitsen med, och aldrig testat.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Välkommen hit, du verkar ha förstått det som måste förstås och när du sen har hållit på ett tag så kommer du att hitta din form av LCHF!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Välkommen hit och lycka till med att hitta din egen väg.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ketosstickor är onödigt. Äter du under 100g kolhydrater om dagen så hamnar du i ketos.
Tack för älkomnandena och uppmuntrande tillrop.
Hugger in på råa champinjoner med balsamico, sallad, skagenröra och avocado.
Men äggmjölken skär sig i teet för mig. Hm, får göra en ny sats så småningom. Om man skaffar kokkosfett måste det ju funka för laktosintoleranta. Har en sån på jobbet som ogillar soyamjölsmaken. Vore kul att kunna förljuva hees liv lite
välkommen!