Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4337 ggr
Marcie
0

Godaste smöret?

Ska ner och handla nu, men vilken sort smör ska jag välja? Samt kan man steka i det också?Skrattande

Took
0

Jag brukar köpa ekologiskt, som är normalsaltat. Sedan finns ju "oekologiskt" smör som osaltat och extrasaltat också, beroende på hur bra eller dåligt du gillar salt. Men normalsaltat är väl det, eh, normala. ;p

Smör är ju bland det godaste att steka saker i! Det ska ju inte bli för hett, dock, då blir det ju inte så nyttigt längre. Men det gäller ju även de flesta andra fetter, utom t.ex. kokosfett och ghee.

Gissar på din fråga att du inte har ätit så mycket smör innan? 

Det är stor skillnad på hur riktigt smör både smakar och hur det smälter i munnen, jämfört med de där syntetiska krämerna som de säljer som matfett i kyldisken.  :)

Marcie
0

Vilket märke föredrar du?

MimLan
0

Går du till en vanlig affär brukar det inte finnas mer än ett märke för smör, Arla.

Took
0

Märke? Eh… i vanliga svenska livsmedelsbutiker brukar det bara finnas en sort, dvs. Svenskt Smör (tillverkas av Arla).

Går du till Lidl eller Netto kan du kanske hitta danskt eller tyskt smör också… men dem vet jag inget om. Handlar mest på ICA eller Konsum.

Wenn
0

Jag köper ett smör på Lidel som heter Milbona, som jag tycker är gott.

Wildrat
0

Arlas ekologiska smör tycker jag är godast även om jag tycker det är ganska salt (har blivit lite känslig). Arlas osaltade smör är också bra, särskilt i the.

Marcie
0

Så, då har man köpt sitt första riktigt feta smörSkrattande Blev Arlas.

Men i the? Är det istället för grädde då?  ursäkta alla frågor, men är lite nervöst så här i börjanCool

Wildrat
0

#7 Nä, jag tar det med grädde och kokosfett! Jättegott, faktiskt. Men det är LCHF-överkurs, nåt som man kommer på funkar efter ett tag.

Took
0

Du kan använda smör till precis vad du vill och gillar! Tycker du inte om smör i teet eller kaffet så är det inte nödvändigt -- men det är ett sätt att få i sig mer nyttigt fett. :)

Jag steker och fräser allt möjligt i smör. Ägg och champinjoner blir särskilt gott när de är stekta i smör. Man kan också ha det till kokta ägg och smälta över kokt broccoli, sparris eller blomkål (om man äter sånt). Stek kotletterna i rejält med smör, eller fisken. (Det som blir kvar i stekpannan kan du sedan koka ur med lite vispgrädde, blir jättegod gräddsky till köttet!) Nyfångad abborre stekt i smör! Mums! Eller gör ostrullar -- hyvla en skiva riktigt god (minst 31%) ost, bre lite smör på och rulla ihop. Kanske med en bit skinka eller salami eller något också, eller en oliv. Jag gillar även att äta smör som det är. :) Men jag har alltid använt riktigt smör, i alla år, bara för att det är så mycket godare än margarin. (Är man van vid riktigt smör så går inte margarin att äta…)

Smör är inget att vara nervös för. ;)

Marcie
0

Tack Took, vilket underbart svar Skrattande precis vad jag behövde nu, men är ju tvärr all fettpropaganda skrämt mig, men imorgon bitti kör jag! Då blir det omelett med skinka, stekt i smör och kaffe med grädde i. Kommer bli så gott!

Marcie
0

Wildrat, ha ha ja det var överkurs. Vi tar det om några månaderCool

Wildrat
0

Det som fick mig att prova var att (jag tror det var hon iaf) Margareta sa att smör är grädde i koncenterad form. Grädde funkar ju hur bra som helst att ha i the, det vet jag ju sen innan så osaltat smör borde inte vara nån större skillnad och det är det inte heller.

Ett tips är att använda bregott till ost och smörrullar och liknande om du inte gillar den rena smörsmaken. Ett annat tips är att ha smöret framme på köksbänken så det inte är så hårt, det håller ganska länge ändå.

Marcie
0

Tackar!

Kan man ha för mycket fett i the/kaffe? Dricker morgonkaffet i väldigt stora glas, med mycket mjölk i….

andreas0
0

#13, Har man alldeles för mycket fett utan eller med bara små mängder av protein kan det hända att man får lite diarre. Märker man att det är för mycket så är det ju bara  att justera mängden nästan gång. Speciellt har många upplevt detta med kokosfett. Men du lär knappast få i dig för mycket fett om det är mjölk eller grädde du har i. Inte ens om du kör en variant med 3 delar grädde och en del kaffe :P

Mjölk har lite väl mycket mjölksocker i sig, testa att ha vispgrädde istället, det är både godare och mindre mjölksocker.

MimLan
0

#7 Ett litet förtydligande: smör är smör och innehåller alltid 80% fett. Tyvärr säger många smör även om alla varianter av margariner som finns. Att vi propsar på smör här handlar inte om att det är den festaste varianten av smör och margariner utan för att de flesta margariner är skräp som är ohälsosamt junk som man gör bäst i att inte äta.

# 13 Du tar så mycket fett du vill ha i kaffet. Däremot kan det vara bra att du har koll på mjölken om du använder mycket, det kan bli många kolhydrater där.

[Karro]
0

Wenn då ska jag avslöja för dig att Milbona är LIDLs egna märke som tillverkas av Arla :-) fast i Danmark så även det är Arla

andreas0
0

Det godaste smöret är det man gör själv. Finns länk i någon annan tråd. Allra bäst blir det om det görs på opastöriserad mjölk, men det är tyvärr olagligt att sälja i sverige. Men du kanske kan hitta någon bonde som är snäll och säljer till dig i alla fall.

Om man ska köpa i affär så är arlas ekologiska smör rätt hyffsat.

Marcie
0

Är vispgrädde jag har köpt hem.

Så jag skippar mjölken i omeletten ock och kör på grädde? 

Är det någon ide att köpa hem mjölk överhuvudtaget?

Uppskattar verkligen alla svar.

Took
0

#18 Grädde blir godare än mjölk i det mesta, tycker jag. :) Jag gör äggröra till frukost med vispgrädde i, tillagad i smör. Jag har i stort sett slutat köpa hem mjölk sedan jag började med LCHF. Men jag hade mest mjölk i matlagning och till te och varm choklad. Och nu har jag ju grädde och crème fraiche i maten istället, och grädde i teet, och skippar varm choklad.

Prova med vispgrädde i morgonkaffet istället för mjölk. Förr hade man ju alltid grädde i kaffet! Sååå gott…Men kanske inte i riktigt samma proportioner, och inte i lika stora glas. ^^

[Karro]
0

Marcie du är ny här eller hur?

Läs lite under nybörjartrådarna där finns det massa tips Glad

andreas0
0

#18, Jag köper aldrig mjölk numera i alla fall, har inte kommit på något användningsområde där den skulle vara bättre än vispgrädde.

Marcie
0

He he, ja jätteny. Läser runt i typ alla trådar så nästan ögonen går i kors.

Wildrat
0

#19 Varm choklad på LCHF-vis är mycket godare, här har du recept.

Wenn
0

Karro !

Varför står det tillverkad i Tyskland för Lidl på paketet då ??

Gott smör är det.

Took
0

#23, tack för länken. Jag äter dock redan såpass mycket (troligtvis för mycket) mjölkprodukter, så jag skippar vanlig mjölk, och känner att det är lättare att sortera bort söta saker som choklad o dyl om jag avstår helt. Eller iaf inte äter det mer än till speciella tillfällen.

[Karro]
0

Hmm då kanske det bara är Mjölken och yoghurten som tillverkas av Arla i Danmark och inte smöret, men märket är som sagt LIDL eget varumärke

Took
0

Hej Marcie! Hur har det gott, jag menar gått, med smöret och grädden? :)

(Lite freudiansk felskrivning där… ^^)

Marcie
0

Hej Took!

Här går det bara finfint =) Till frukost blev det omelett på två ägg och vispgrädde och lite skinka i. Stekt i massa smör och kaffe såklart, med vispgrädde iSkrattande

Är ju väldigt ovant, men sååå gott!

Wildrat
0

#25 Jag skippar mjölken när jag gör varm choklad och tar grädde och vatten, smälter lite mörk choklad och tillsätter smör och kokosfett. Men jag gör också det sällan så man inte får för mycket av det goda.