Vad kostar din matmånad?Tips kokbok för storkok?
Huh, jag förstår inte riktigt hur det blir så här…..men mina månadskostnader för mat har farit iväg fullständigt.
Jag äter stenålderskost sen 4 månader och älskar det! MEN det har verkligen blivit dyrare, med alla grönsaker och de enorma mängderna färskt kött och frukt i olika variationer (istället för godis). Lax, rätt kött, vindruvor, exotiska frukter och allt som förgyller maten lite (så att man inte längtar efter sött) gör det hela dyrt.
Insett att mina matkostnader går på över 2800kr för BARA MIG!!! (bor i storstad, men ändå!) Vad gör jag för fel? Är det så att jag ännu inte lärt mig "storkoka" rätt med denna kost? Jag är ju annars väldigt ekonomisk och noga med kostnader…..
Jag behöver verkligen hjälp med en bra kokbok för STORKOK, dvs recept med BUDGETförslag för mig som äter stenålderskost! Vet ni någon sådan bok?
Tar även tacksamt emot tips från er på era favoriter i storkok (men äter ej mjölkprodukter)!

Förlåt, men jag måste bara säga detta: Det är ju inte konstigt om du inte längtar efter sött då du äter frukt, då frukt är sött i sig och innehåller massor av kolhydrater. Du längtar alltså inte efter sött då du ju intar det.
Håller med #1 vad gäller frukt, det bör man undvika om man undviker sötsaker. Två frukter kan likställas med en burk läsk vad gäller sockerinnehållet. Avstår man i ett par veckor från alla sötsaker istället för att underhålla det så försvinner sötsuget av sig självt.

Gör grytor.. Det är alltid bra och storpack på allt. Nu vet jag inte riktigt hur du köper, men jag är ensamstående och köper jag köttfärd blir det ofta stora packet på 1,6 kg, stora köttbitar då det tenderar att vara billigare…
Sen som ovan, exotiska frukter har en del socker i sig (alla frukter dessutom) så att sockersuget kommer är inte helt underligt.
Försök att äta efter budget. Det fungerar för mig iaf. Har jag inte råd, då köper jag det helt enkelt inte… utom ibland när jag firar..hehe.
Men ekonomi + mat är en svår kombination.. spec med matpriserna men det går om man vill :)

Hej!
Jag äter ju enligt Cordain, det skiljer sig lite grann kanske ifrån denna kost…men väldigt lite. Jag äter inte mjölkprodukter i den kosten däremot. Och inte torkad frukt osv. Men vanlig frukt äter jag.
Men även om jag skulle plocka bort frukten så är månadskostnaden högre än tidigare, och det var det jag önskade få hjälp med; hur gör ni er budget per månad?

Neelia: Bra, har du några favoritrecept eller nån bra kokbok att föreslå?
Jag känner att jag fastnat lite i samma mat hela tiden….varvar väl mellan fyra rätter…..troligen för att jag inte helt fattat galoppen att laga utan pasta, potatis mm.

Well, detta är första gången i mitt liv jag verkligen lusläser reklamtidningarna jag får hem. Det som är billigt eller ingår i något erbjudande, det köper jag. Mycket köttfärs (fläskfärs är billigare), mycket kyckling (alltid billigt). Föredrar att köpa hela kycklingar framför filéer, filéer tycker jag nästan är äckliga i all sin tråkighet. Sedan köper jag tysk salami på Lidl, som bara består av kött och fett.
I det stora hela är mitt tips att köpa det som är billigt just då och hålla utkik efter bra erbjudanden i tidningar. Vad mycker mer kan man göra (som inte innefattar att man ger sig ut på gatorna och fäller sina byten själv :D) ?
(Ps. I denna kost ingår egentligen inte frukt alls, så jag skulle vilja påstå att skillnaden är mer än bara 'väldigt liten'. Ds.)
Håller med MissGaladriel så fort man är och handlar köper man ju "veckans klipp" typ :P
är det färsk kyckling köper jag det, är det fläskkarré kotletter så köper jag det eller om det är färs
jag brukar åka och storhandla en gång i månaden typ där jag verkligen bara köper just kött ost smör och liknande alltså det som håller längre sen även frysta grönsaker och sånt
och det brukar hamna runt 1500 till 2000 för två personer och då tänker jag ju även på sånt man måste köpa (toapapper, diskmedel blablablabla)
Jag handlara det som är billigt under veckan . Äter inte frukt och inte så mycket grönsaker.Håller koll på kolhydraterna
Cordain vet jag ingeting om, själv äter jag enligt GI-0.

Jag har inte läst Cordain, vars kostprogram du följer, så jag kan inte uttala mig i detalj om vad du äter. Kolla på Karins folder som finns på på kolhydrater i fokus startsida eller dr Dahlqvist kostråd som finns på hennes bloggsida. Där ser du hur de som är aktiva på den här sidan äter (med individuella varitioner). Kanske kan det fungera för dig om du vill hitta ett billigare sätt att äta på. Ta bort frukten och ersätt den med grönsaker istället. Frukt innehåller fruktsocker, som underhåller sötsuget. Näringsmässigt är grönsaker bättre än frukt. Äter du fet mat eller förespråkar Cordain fettfattig kost?

Grytor är inte något avancerat.
Grytbitar, i med vatten och buljong. Grönsaker efter val (morätter, blomkål, lök mm)i med lagerblad och lite kryddpeppar sen låter du det stå och koka ett bra tag.. Nu vet jag inte om du får äta mjöl annars i med lite redning och sen voila . Äter du inte mjöl så ta lite äggula i så att den tjocknar lite.
Funkar att ha i det mesta gryta. Kostar inte så mycket heller så det är kanon att frysa tycker jag.
Håller med oavanstående. Kolla klippen för veckan, och jämför bladen. Brukar sitta och bläddra mellan Netto, Coop och Ica för att inte köpa dyrare på ett ställe än ett annat.

Cordain förespråkar en stenålderskost som är relativt kolhydrat- och fettsnål med rätt mycket protein. Mycket magert kött, fisk, frukt, grönsaker och en del oljor. Lite som tallriksmodellen utan spannmål?
Jag tror inte på att stenåldersmänniskorna undvek fett och skar bort allt synligt fett. I princip alla isolerade folkslag man stött på som ätit traditionell kost har ätit mycket fett.
Fett är en viktig energikälla som innehåller fettlösliga vitaminer och är ett essentiellt näringsämne, tillsammans med protein.
Cordains moderna variant av stenålderskost blir nog ännu godare, nyttigare och mer lik faktisk stenålderskost i energifördelningen om man lägger till mer fett… Naturligt, animaliskt fett, riktig kokosolja, olivolja. Smör och grädde om man godtar det, det är ju inte precis paleolitiska födoämnen.
Linfröoljan (och rapsoljan) som Cordain rekommenderar är inte heller särskilt stenåldersmässiga. Linfröolja är dessutom en av de mest instabila oljorna som finns, den klarar alltså upphettning dåligt och är mer eller mindre hälsovådlig att steka i. Jag skulle i alla fall undvika uppvärmning och enbart använda den kall.
Visserligen överraskas jag inte över summan du anger, men som de andra sagt, frukterna kostar en del både i sug och kronor. Ha även koll på grönsakerna. Något som varit slående är att jag inte hinner äta upp allt om jag handlar som förut, det är pengar som jag slänger när det blir gammalt innan jag hinner äta upp det.
Min synvinkel på det hela är att det får kosta med bra råvaror. Om jag inte ägnar pengar jag har (som jag kan när jag har jobb) på min egen hälsa och kropp, så har jag ju valt att inte göra mitt bästa får att må bra. 3k på en månad är inget konstigt för mig. Om du vill ha perspektiv har jag bekanta som ledigt lägger 10k/person i månaden på mat. Men då handlar de enbart högklassiga råvaror och gör det i princip varje dag inför måltiderna. 3000 kr ger c:a 100 kr per dag, 33 kr per måltid om man räknar på tre om dagen. En bättre kycklingfilé är ganska dyr, beroende på kostnad och storlek landar det på 30-60 kr styck. Vips så var fördelningen täckt. Jag köper gräsbeteskött som yxigt utslaget kostar 140:-/kg, det blir 28:-/200 grams-portion. Osv. Det är bra att verkligen ha koll på sina utlägg, jag bokför allt, både inkomster och utgifter, så jag kan se hur utläggen varierar och beronde på vad. Det går ju att göra punktinsatser just när det ägller mat. Bokför allt du köper under två veckor och se hur det fördelar sig. Kanske ser du saker du kan tänka dig att avstå ifrån, kanske ser du att du tycker det trots allt är värt kostnaden.
Och som de andra sagt: gör gryta och andra rätter som går att göra på billigare kött och går att hantera praktiskt. Jag köpte nyligen en tryckkokare för just det här fallet. Det var helt enkelt viktigare för mig att jag får i mig gräsbeteskött än att jag går på snabbfixade lösningar som dyra kycklingfiléer om jag inte absolut vill ha det.

Ville bara lägga till att även om jag personligen anser att Cordain skjuter bredvid målet lite grand, så får man säkerligen stora hälsovinster jämfört med "vanlig" kost…

Oj, många fina tips hörni!!
Ja, egentligen vet jag väl inte vad för benämning jag ska ge min kost… Jag har läst en av hennes böcker, därefter blev det bara att jag åt efter det….hon fokuserar mkt på hudproblem och kosten, därför fäste jag en tillit vid hennes böcker.
Jag åt strikt paleokost i höstas, men jag tyckte det var svårare att hålla. Sen vilket som är bäst för just hudbesvär…ingen aning. Lär väl visa sig. Atkins är också väldigt tuff på det sättet, jag vet inte vad jag saknade….men blev irriterad hela tiden. 
LC-kosten härifrån sidan har jag också ätit, men jag får konstigt nog utslag av mjölkprodukter……
#14 Du kanske inte tål mjölkprodukter eller så var det den klassiska utrensningen du upplevde. De flesta upplever att hudbesvär blir värre i början för att sen gå bort och lämna huden mycket bättre än den var innan.

En annan aspekt runt det här med kostnader, som i alla fall var relevant för MIG. Första tiden på LCHF har min aptit varit väldigt hög. Det var som att den ökade andelen fett (som för många verkligen MÄTTAR) inte var tillräckligt mättande för MIG. På senare tid har dock min aptit minskat något, parallellt med att jag rönt nya hälsoframgångar), varför jag kopplar den så stora aptiten första 1 1/2 året med kosten, med ett behov från kroppen att kompensera för mycken reparation. Kostnaderna för mat kan alltså i en del fall för en del, minska allt eftersom kroppen blir renoverad… (Måste väl i.o.f.s. säga att jag fortfarande har riktigt höga matkostnader… :-/)
Sedan är förstås också behovet av mängden mat kopplat till mängden mättat fett. En stor andel mättat fett, håller förstås nere behovet av mängden mat… (För min del kan det nog vara så att jag fortfarande är lite för snål med fett, vilket då är allt annat än ekonomiskt i längden…)
Man behöver inte äta mjölkprodukter om man äter LCHF.
Om du gör ghee av smöret så får du bort i stort sett allt av mjölkproteinet och mjölksockret. Kvar blir fettet som inte bara är nyttigt utan mättar till en ganka billig peng.
Har gjort ett grovt överslag på min månatliga matkostnad. Det hamnar på ungefär 2 000 kr, alltså klart över vad konsumentverket tycker att människor ska använda till sin månatliga matbudget.
I detta ingår inte nån frukt, utan det rör sig om naturliga proteinkällor, feta mejeriprodukter samt lite grönsaker. En och annan korv, lite nötter och bär slinker också med. Och kanske nåt mer jag inte kommer på just nu. Men ungefär så.
Det är rätt mycket pengar när man är fattig, men för mig har maten prio 1 (tillsammans med hyra, telefon och internetuppkopplingen
).
Fr o med 1 juli ska jag spara kvitton under några månader för att kunna upprätta en på verkligheten baserad kalkyl. Summan ovan är bara ett grovt överslag. Det blir intressant att se…

Många kloka ord här, så sant….det kan vara att jag inte tål mjölk eller att det var en utrensning… Och kanske blir aptiten stabiliserad med tiden, när kroppen vant sig vid annan kost…..
Mervi: Precis, det behöver man inte….jag förklarade bara att det var därför jag hamnade i stenålderskost på automatik….jag tror att LCHF och stenåldrskost är mkt lika, om man bortser från mjölkprodukter och bär som har restriktioner på var sitt håll…. Så kanske äter jag LCHF utan mjölk egentligen, vet själv inte….jag vet bara vad jag bestämt mig för att undvika och vad jag ska äta….
Hehe, ghee var något nytt!!! Intressant! 
I juli ska jag också spara ALLA kvitton för att se hur jag disponerar matkassan…
LCHF - kan ju vara både med och utan mjölk/bär eller vad som helst.
Enda grundregeln är att man byter ut energin i kolhydrater mot fett. Vad man sen äter är väldigt olika beroende på personliga val och förutsättningar.
Numer pensionär i Nynäshamn