Helstekt Lax i ugn
Jag lade in detta recept i tråden "ditt bästa recept" för ett tag sedan.
Här kommer ett recept som är väldigt enkelt men mycket gott. Jag såg det på BBC Food för ett tag sedan och har provat det både med olivolja och smör, jag tycker att den blir godare med smör (tänk bara att salta lite minder om du använder saltat smör). Det blir en viss smakskillnad mellan färsk och torkad basilika.
Färsk sparris skall kokas i smör eller olja. För då behåller den smaken mycket bättre än om den kokas i vatten.
Värm en kastrull och tillsätt olja eller smör och lägg i sparrisen. låt den koka tills den är mjuk men har lite bitmotstånd. Salta efter smak.
Helstekt Lax i ugn.
- En halv Lax med Skin.
- Olivolja (jag använder smör)
- Salt
- Svartpeppar
- Citronsaft
- Tomater
- Färsk Basilika (går bra med torkad
basilika ca 1½ tsk)
Lägg den fjällade laxfilén i en smord form med skinnet nedåt salta och peppra den sprinkla över lite olivolja (smör). Ställ in i ugnen i 200o i 15-30 minuter.
( man kan lägga folie i botten på formen så att det inte fastnar).
Dela tomaterna i fyra bitar och tag bort kärnorna, skär tomaterna i ca 5mm stora fyrkanter. Tag ca 10 stora blad av basilikan och gör en liten rulle av dem, skär sedan rullen i ca 5 mm tjock skivor. Värm en panna med olivolja (mycket smör) och häll i tomaterna och basilikan i den och låt dom mjukna det skall inte koka. Tillsätt salt och peppar och lite citronsaft ca en tsk. Lägg den färdigstekta laxen på ett fat och fördela tomatblandningen över den. Servera med kokt sparris.
Det låter gott!
Bra att du påminner om sparris - den är låg i kolhydrater och har även proteiner.
Numer pensionär i Nynäshamn