Nybörjare med MinMat
Kan ni ge mig tips om hur ni klarar att uppskatta mängden mat ni äter per måltid. Hur skall jag räkna? Tacksam för alla tips! Och hur vet man om man äter hälsosamt, dvs rätt mängd fett, proteiner etc.
Jag brukar kika lite på olika förpackningar, hur många gram det är i. Sen delar jag och räknar utifrån det. Om jag tex tillagar ett paket köttfärs på 500g, gör fyra matlådor av detta, då är ju varje portion 125g köttfärs + om jag har i lite grädde eller dyligt. Ett ägg väger ca 60g. Bra att veta =). Grönsaker höftar jag lite med, väger i handen jämfört med något jag vet vikten på.
Vad som är rätt mängd vet jag faktiskt inte. Men många satsar på att ligga runt 80g fett/ 80g protein/ 20g kolh (enligt Annika Dahlqvists modell). Personligen äter jag mer fett och mindre kolh, men försöker ligga under 1800 kalorier. I början åt jag över 2000 kalorier och det fungerade bra i 1-2 månader. Men nu jag har börjat svälla lite så jag har dragit ner på intaget.
Max 5% av totala intaget bör vara kolh dessutom. Sök lite här på forumet så hittar du mer diskussioner i detta ämne. Det finns folk som äter alla möjliga varianter och mängder mat.
Lycka till!
Menar du saiten MinMat.net?
För min det så är det endast vågen som gäller om man ska få tllförlitligt resultat. Jag brukar kolla upp vissa rätter ibland och då väger jag men sen tre månader tillbaka äter jag bara mycket kött, mycket fett och inte så mycket kolkydrater. Har inte så mycket övervikt, men har gått ner cirka 4.5 kilo och mår så bra så det är inte klokt. Här på saiten eller i dr Dahlqists blogg kan du nog hitta exakta mängden av varje som man ska äta. Lycka till!
/Lena