Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 2008 ggr
Mervi
0

Snabblagad fiskgryta/soppa

400 gram frysen torskfile eller annan fisk, går bra med fryst block

lite vatten

skär fisken i ganska små bitar och lägg dem i en kastrull och häll på lite vatten, fyll på med vispgrädde och creme-fraiche så det täcker fiskbitarna.

salta och peppra efter smak

Koka tills fisken är färdig, tar bara några minuter om du tinat fisken i förväg

Lägg i räkor och lite dill.

Jättegott och tilltalar säker även barnen.

man kan krydda efter eget smak och tycke och ha i någon grönsak eller purjolök om man vill.

Ett tips är att ha lite kokt ägg i bitar så blir det som en äggsås om man äter någon kokt grönsak till eller om någon i familjen föredrar potatis till.

Smaklig spis.

catlin
0

Tack Mervi! Ett bra recept för mig som äter mycket fisk. (Fast jag har gått över till hoki o liknande tills tjuvfisket av torsken slutar. Det är lika bra tycker jag.) Har du lika mycket av grädde och creme fraiche?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

holygittan
0

Åh vad gott! Jag älskar fisksoppa!

Mervi
0

#1 jag bara häller i lite grädde och slevar i ungefär 250 g creme fraiche för att det skall bli lite mustigare eller tjockare. Glad

Man kan använda vilken fisk man vill. Hade lite torsk hemma.

catlin
0

Det är säkert gott om man blandar fisk också. Lite lax i kanske? Åhh, blir hungrig!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Mervi
0

Man kan göra precis som man önskar och blanda olika fisk, helt klart. Det var smaskens. Vi hade inga grönsaker till utan bara åt det så.

Jacky
0

Det är också gott att blanda i lite mjukost

Margareta
0

Mjukost kan man använda till mycket smaksättning, men man måste vara noga och läsa på förpackningen. En del är rena "kolhydratbomben" beroende på smaktillsatser.
Den jag hittills tycker är bäst är Philadelfia vitlök & örter (fullfet så klart).
Vad tycker ni?

Numer pensionär i Nynäshamn