Järnsmak/köttsug i munnen
Har gått på LCHF i tre veckor utan nämnvärda omställningsproblem. Ett par gånger har jag känt ilningar i tandköttet - inga smärtor, utan bara ett "sug". Och i dag satte värsta suget in; känslan kan bäst beskrivas som en sorts järnsmak i tandköttet. Svårt att förklara, för det är ingen smak, utan mer en upplevelse av järnsmak. Det liksom suger och drar i tandköttet och tungan, och jag är vansinnigt sugen på kött - helst rött kött, och jag skulle gärna äta det helt rått.
Till frågan: Är detta ett normalt övergångssymptom? Tror knappast att jag har järnbrist eller proteinbrist, men man vet ju inte. Tacksam för kommentarer.

Järnsmaken (jag tycker det är som att tugga på folie) är förmodligen ketoskänningar. Grattis, du bränner fett!
Om du är sugen på kött, så ät det då! Det är säkert nåt du behöver. Glöm inte smöret!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#0, Det är ketonerna som smakar. Du producerar överskottsketoner, och kroppen gör sig av med en del av överskottet genom att skicka ut det med utandningslukten. Detta ser många som ett gott tecken eftersom det tyder på att fettförbränningen går på högvarv.
Men det behöver inte vara något dåligt att man inte får smaken, för många så blir det inget överskott av ketoner fast kroppen bränner fett, eftersom den inte producerar mer ketoner än den behöver. På sikt lär sig kroppen att inte producera mer än den behöver även för dom som har kraftig ketossmak i munnen i början, så håll ut, det går över.
En del upplever även att ketonerna luktar aceton i samband med metallsmaken, om du skulle göra det så hjälper vanligt medel mot dålig andedräkt från apoteket.
Jag får också sug men de varierar. Just nu är det vitlöksdoftande ölkorv som gäller. Har alltid haft olika sug men det är ju bra att de LCHF-anpassats nu…
Halita spray från Apoteket funkar jättebra mot dålig andedräkt.
Halvdansken - "som att tugga på folie" - precis så känns det.
Skönt att höra att det inte kommer att vara så här alltid. Tack för snabb info! Var tvungen att rusa och köpa en kebab med fetaost med extra av den goda tjocka vitlöksmajonnäsen (som kompletterades med 1 dl majo från fikatuben i kylen på jobb). Slängde naturligtvis pitabrödet.
Nu en timme efter maten är foliesmaken tillbaka. Det får bli carpaccio i kväll!
Jag fick blödande tandkött som gick bort när jag började ta C-vitamintillskott (utan sötningsmedel). Blod smakar ocksá järn….

Ah, den ökända smaken av riddarrustning och plåthink. Själv trodde jag att plomberna höll på att släppa först. 
Får du sug av något hälsosamt så ät det. Jag får kött/lever-sug ungefär en gång i veckan, då kan jag äta 5-700g utan problem. Annars är det avocado som drar här, vete fåglarna varför.
Fabricati diem, pvnc!
Andra dagen med ketoskänningar. Inget i morse, men nu börjar det ila igen. Kan det månne bero på att jag trappat upp fettintaget? Kan knappt vänta till familjens tvåveckors Greklandssemester med alla feta (!) rätter.
#5, bara nyfiken, hur åt du när du fick blödande tandkött? Kött antar jag, hur tillagade du köttet?
#8, Blödande tandkött är ett tecken på c-vitamin brist, och det var väl det #5 menade att hon hade fått.
LCHF kost kan vara låg i vitamin c om man äter väldigt enformigt. Men det tar flera månader att få brist, så det är knappast det problemet #0 har eftersom #0 bara har ätit LCHF i 3 veckor. Ketossmak är dessutom väldigt vanligt.
Nja, nu var det ju inte jag som fick C-vitaminbrist, utan Emlan. Själv käkar jag massor av röd paprika - gott när det ilar i tänderna :-)
#10, Japp, var det Emlan jag syftade på. Du missuppfattade nog mitt inlägg. Läs igen, så ser du ditt misstag.
andreas, ja. Jag förstår att det är "c-vitaminbrist", vill dock veta hur någon som lyckas få skörbjuggsymptom äter.
#12, Okej, då förstår jag. Jag trodde att du menade att det var en specifik måltid som gav det.
Jag har blivit väldigt torr i munnen, särskilt när jag promenerar. Jag går alltid till och från jobbet, och sedan ca en månad har munnen nästan helt klibbat ihop innan jag hunnit hem till ett rejält glas vatten. Jag dricker mycket vatten så det borde inte vara vätskebrist.. Någon som känt likadant?
#14, lite så. Men bara under intensiv träning, och inte i sån utsträckning att jag direkt brytt mig om det
Man behöver mer vatten på LCHF kost, eftersom man får i sig mindre vatten via maten. Det finns mycket mer vatten i kolhydratrik kost än i kolhydratfattig kost.
Sedan tror jag att en del kan uppfatta en lätt ketossmak i munnen som törst fast det egentligen inte är det.