Smoked Salmon Cheesecake
Från Low Carb Luxury där det finns massor av goda recept
www.lowcarbluxury.com/index.html
Även sånt som jag gillar, inte så mycket sött, heller salt
Alltså Ostkaka med rökt lax:
Botten:
- 3,6 dl mandelmjöl/mald mandel
- 5 tsk smält smör (ev osaltat)
- 1 dl schweizer- eller Gruyère ost, riven
Fyllning:
1 hackad gul lök
3 tsk smör
Ca 800 g färskost typ Philadelaphia
200 g riven schweizerost
1 dl vispgrädde
1/2 tsk salt
1 krm peppar
4 ägg
200 g rökt lax
Röd caviar som garnering
Värm ugnen till 200 g. Blanda botteningredienserna väl och tryck ned i botten på en springform eller folieform för kakor (inte paj). Baka i 10 min Kyl 1 tim.
”Smält” löken i smör så att den blir mjuk. Rör färskosten mjuk och rör i löken, schweizerost, vispgrädde, salt och peppar. Rör i äggen ett i taget och rör lätt mellan varje ägg. Rör i laxen. Lägg smeten i formen och bak ytterligare 45 min i 220 grader
Garnera med röd kaviar
Näringsinnehåll per bit (räcker till ca 12 bitar)
358 Kcal; 30g fett; 14g protein; 5g kolhydrater varav 2g fiber; 3g nettokolisar enligt US sätt att räkna
//Karin

Wow, det lät supergott! Jag har nämligen lite svårt för alla dessa andra bottnar med mycket ägg. Tycker att allting smakar omelett och blir nästan lite kräkfärdig av smaken emellanåt (är jättekänslig på både smaker och lukter)!
Så detta var en välkommen variation som passar mig som inte är lika restriktiv med kolisarna som många andra :-) Är schweizerost en särskild sorts ost??
Jag kallar Gruyère för schweizerost. Det är åtminstone den sortens ost min faster och farbror gör uppe på sin alp :) En riktigt vällagrad Gruyère är himmelsk. Men gräsligt dyr (i Sverige) ;-)

GOTT!!! Bokmärker 

Jag har bokmärkt!
Tänk bara på att en amerikansk Cup innebär ca 240ml.
Och att det ska vara 800g philadelfia, enligt receptet.
Verkar gott…åh, blev hungrig nu!

Ser att jag skrivit 1/4 tsk i fyllningen av något som jag inte skrivit vad det var. Det ska vara peppar!
Osten kan jag tänka mig kan vara Grevé t ex istället, blir säkert lika bra. Ta en fet ost överhuvudtaget med lite smak på.
Pasi: 1 - 3/4 lb cream cheese, blir det 800 g? 1 lb är väl ca 450 g? Låter som väl mycket med 800 g
Tack för kopp-mängden.
Dom verkar ha så mycket för sig i USA. Det finns färdigt mandelmjöl att köpa. Finns det här också?
Men visst verkar det gott. Jag ska göra detta i morgon!
//Karin

I Amerikat vill man ha mycket cheese i kakan.
1-3/4lb innebär 1,75lb
1,75 * 450 = nästan 800g
Karin20 - jag lade in ändringarna ovan så det är lättare att läsa receptet senare :)

Vi kanske skulle räkna om kopp till ml så vi inte råkar köra våra små svenska koppar….vore synd om man fick för lite av den goda grädden i kakan!?

Aha. Jag läste 1 - 3/4 lb som 1 till 3/4, dvs 1 till 0,75 inte 1,75. Tyckte att det var lite konstigt att den mindre mängden kom sist. Vi skulle väl ha skrivit 0,75 till 1 (0,75 - 1).
Resten kan då oxå ändras
1 1/2 kopp mandelmjöl = 360 ml eller 3,6 dl
1/3 kopp vispgrädde = 80 ml, kör med 1 dl, verkar enklare och går säkert jättebra. Höfta lite!
Och 1/4 tsk peppar är säkert 1/2 kryddmått?
//Karin
Detta måste jag prova, bokmärkt! Tack!!!

Gjorde den till middag… fast förstås utan att mäta utan bara höfta :-) det blev superdupergott! Till och med min ytterst LC-tveksamma sambo tyckte att detta var super!!
TACK!!

mums, kopierad :-)

vad gott det verkar! Tack för tipset!

Mandelmjöl -finns det färdigmalt att köpa i Sverige?
Det finns på Lidl. Får man inte tag på det är det bara att köra mandel länge i mixern eller mala i mandelkvarn.

Tack snälla Amiechan för att du ändrar åt mig!
//Karin
Det gör jag så gärna :D Det är ju det jag är till för! 0_o
Amiechan är min städtant…
Numer pensionär i Nynäshamn
1 tsk = 5 ml, 1 krm = 1 ml. 1/4 tsk = ca 1 krm.
Om man nu får ge negativ kritik?
Jag tyckte den var pest!! Tyvärr tyckte resten av familjen det med så det blev att kasta i sopen. Synd, för jag tyckte det lät gott…..
/Lillianna
~ Lillianna ~
ett underbart recept inför midsommar, men nu vet ju jag att jag inte tål ägg. funderar på om jag kan göra den kall med gelantin istället? hjälp!!