kräm, nyponsoppa osv.
Är det ok att äta krämer och nypon/blåbärssoppaosv?
Har inte riktigt koll på vad som är ok och inte ännu? Ska man räkna kolhydrater eller ska man bara utesluta det ur kosten?
jag hänger inte riktigt med….
kram

Uj, uj. Blev så sugen när jag såg rubriken. Men tyvärr, såvitt jag vet så är inte frukt- och bärsoppor någon lchf-mässig mat. Enbart bär som de är finns inom ramen för kosten, i små mängder och då kanske främst hallon som innehåller förhållandevis låg halt kolhydrater. Kräm och soppor har såvitt jag förstår även en förtjockande ingrediens i sig och åtminstone i hemlagad form handlar det om majzena eller potatismjöl och det är stärkelse, kolhydrater. Även socker eller sockerersättning brukar ju finnas i bärkräm, ej heller det är lchf-mässigt, fast en del använder socker/sockerersättning i små mängder och sällan.
Utesluta helt är nog inte tanken med kolhydratsnål kost, men som sagt snålt med det ska det vara.
Jag svarar utan att vara så kunnig. Det verkar finnas en rejäl gråzon inom vilken det finns en slags "absolut" kunskap, men också olika personliga åsikter, samt även ett spann av "vetande" där vissa matprodukter slår olika resultatmässigt relaterat till var och en som inidvid.
Men det finns förstås lite av en kärna i hur lchf definieras, som jag själv dock inte är rätt person att förklara. Men som sagt bär- och fruktkrämer är jag rätt säker på att det ligger utanför det rekommenderade.

tack 
Menar du färdiga krämer/soppor? Då är det bara att läsa på paketet hur mycket kolhydrater det innehåller och om det ligger inom eller utom de gränser du satt för dig själv.