Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 22096 ggr
AnnaC79
0

Förstör rödvin ketosen?

Hej!

Jag undrar om jag tar 2 glas rött vin imorgon, gör det att jag går ur ketosen då? Blir det jobbigt att komma tillbaka till ketos och tar det lång tid? Nån som vet hur det fungerar?

kaisakavat
0

Tror inte det är nån fara med två glas vin, ifall det handlar om torrt vin. Se bara till att du har grundat med ordentligt med fet man innan. Då vet kroppen lättare vad som gäller - alltså fortsatt ketos.. Glad.

På systemets hemsida kan man söka på vin och där står det hur hög - låg - sockerhalt de har. Finns t ex många med under 3 g socker per liter.

Om man halkar ur ketos, tja det är nog individuellt hur det slår. Nån annan vet säkert mer än jag.

miagumman
0

Jag dricker rött/vitt vin på helgerna i samband med mat och har inte märkt av att jag har kommit ur ketosen. Så jag tror inte alls det är nån fara!

AnnaC79
0

Okej, skönt att veta! Tack. Ja jag kollade på systemets hemsida, och det vinet jag har köpt har under 3g socker per liter :)

Fast jag trodde att alkohol förbränns annorlunda? Jag har inte riktigt förstått skillnaden ännu.

AnnaC79
1

Nörd som jag är var jag tvungen att testa hur det blev i kroppen:

Jag drack vinet mellan kl 18-21.

Klockan 24 hade jag lågt 1,5 mmol/L utslag på Keto-Diastix-remsorna.

Klockan 7 hade jag åter igen stort utslag, mellan 8-16 mmol/L ketoner i urinen. (Plus huvudvärk, är inte van vid att dricka vin längre Cool)

reamdn
0

Alkohol får leverns normala processer att flippa ur totalt, och kan nog mycket väl driva en person både i och ur ketos/ketonanpassning. Små mängder bör nog inte vara någon fara men jag skulle inte rekommendera kraftiga berusningar.

Ketos är ett förstadie till keton-anpassning och inget man vill vara i.

AnnaC79
0

"Ketos är ett förstadie till keton-anpassning och inget man vill vara i." 

- Hur lång tid kan det ta innan man blir keton-anpassad på ett ungefär?

reamdn
0

Verkar väldigt varierande beroende på person och kolhydratintag. 2-6 veckor brukar nämnas om kolhydratintaget är nära 0, och det lär ta längre tid (eller inte alls) om man har en viss del kolhydrater i kosten, beroende på person. Vissa personer här verkar ha varit i ketos i mer än ett år.

Vad jag förstått är ketos då kroppen börjat tillverka ketoner men till fullo inte kan använda dom och fortfarande kör vissa funktioner på glykos, och ketoner läcker ut via bl.a. urin och utandning.

Då kolhydratintaget är lågt, man inte luktar eller keto-sticks visar något utslag, samt energi och ork är på topp, och inga omställningsbesvär kvarstår kan man nog anse sig vara keton-anpassad. Då körs de kolhydratkrävande processerna i kroppen på ketoner och inte glykos, och kroppen tillverkar inga överskott som behöver göras av med.

Många här verkar nöja sig med att hamna i ketos då det innebär att man gör av med extra energi (omvandlingen från fett till ketoner). Jag vill dock inte lukta resten av livet (tror inte jag gör det längre) utan vill att min kropp ska fungera optimalt på sin naturliga föda. Därav äter jag bara animaliska kolhydrater (dvs spårmängder). Det verkar inte fungera för mig med mer än så.

Jag ändrar mig lite:

"Ketos är ett förstadie till keton-anpassning och inget man vill vara i."

->

"Ketos är ett förstadie till keton-anpassning och inget jag vill vara i."

Dvs, det får stå för mig.

andreas0
0

#0, Det förstör inte ketosen, speciellt inte om det är någon torr variant istället för någon söt variant.

Däremot kan det stoppa viktminskning i några dagar av andra anledningar för en del om du är ute efter det. Men en del skulle klara det. Du får väl testa och se vad som gäller för dig.

En gång är nog inte så farligt, men det är väl inget man vill göra varje dag kanske.

MissGaladriel
0

Det är ju bra att veta detta, då man ändå har tänkt slå runt lite till midsommar .. =)

Aniara4
1

Jag testade igår och drack just två glas rödvin på en regnig picknick. Dels blev jag lite på pickalurven eftersom jag är så lättpåverkad nuförtiden, men framför allt blev jag nåt helt otroligt sanslöst sugen på pizza - något som egentligen aldrig varit någon stor beståndsdel i min diet. Det satt i hela eftermiddagen och kvällen med oförminskad styrka, och min pojkvän fick nästan handgripligen hålla i mig för att jag inte skulle rusa ut och köpa en pizza. Det var skitjobbigt!

Tror jag avstår från vin i fortsättningen.

Mumrikshumla
0

#10 Hihi… samma hände mig förra helgen. Drack tre glas champagen och märkbart berusad på det och gick lös på tre pizzaslicar. Undrar varför just pizza är så inbjudande? Kanske för att det känns som den ulitmata synden vilken diet man än följt tidigare? Glad

Aniara4
0

#11 För mig känns inte pizza så väldigt förbjudet, som kak-knarkare är ju pizza snarast att betrakta som ett framsteg eftersom den faktiskt kan innehålla några saker som inte är så dåliga också. Det måste vara nåt annat som gör att det är just det man längtar efter när man druckit alkohol. Och för mig är det definitivt inte osten heller, eftersom jag avskyr ost och beställer min pizza utan! Det jag trånar efter är snarare själva degen.

andreas0
0

Det är nog brödet i pizzan kombinerat med fettet i fyllningen.

Kombinationen fett och kolhydrater uppfattar människor (tyvärr) som väldigt god av någon anledning. Det förstärker dessutom andra smaker, och smakerna på pizzor brukar ju vara något extra gott. En pizza är en riktig smakbomb med andra ord.