Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5518 ggr
Mervi
1

Turkisk/grekisk yoghurt

Jag kollade lite på dessa två goda yoghurt-sorter. På Lindahls hemsida står så här

**Turkisk yoghurt.
**Per 100gr
125 kcal, 4,2 g kolhydrater, 3,3 g protein, 10 g fett

**Grekisk yoghurt
**per 100 gr
138 kcal, 5,3 g kolhydrater, 7,5 g protein, 10 g fett.

Jag gillar den grekiska bättre men får nog välja den turkiska i fortsättningen.

Margareta
0

Jag brukar köpa turkisk till Zatziki ibland, annars har jag låtit den vara, men din idé med vispgrädde i har jag inte testat ännu.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag äter det ju nu på sommaren men får säkert minska på det för jag går inte ner, även om jag inte går upp heller. Jag tänkte att jag skulle köra lite renare LC efter semestern.

Stumpan
0

Jag har köpt och ätit den turkiska.. jag tycker att den är rena "godiset" ja, jag menar; den är jättegod!!

"Problemet" är att jag hittar inget "bäst före datum" på den spannen jag köpte.. konsktigt..

Den grekiska har jag inte hittat i min butik.. men som sagt, jag gillar den turkiska..

Amiechan
0

Bäst-före-datumet brukar stå stämplat på kanten av burklocket :)

Fast jag önskar att min ica-butik ville ta in turkisk (och grekisk) yoghurt från Wermlands mejeri istället för Lindahls…. Lindahls utfordrar sina kor med GMO-foder…

Stumpan
0

Vad är GMO-foder?

Amiechan
0

Genmodifierat foder

Lite mer info:

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/gentekn/genindex.html " rel="noopener noreferrer" target="_blank">GMO

bjorsa
0

#5 Troligen genmodifierad dvs man har varit inne å petat runt i arvsmassan så att man får bättre gröda enligt dom i alla fall  tex kan de vara som så att man fått in en gen från en bakterier i grödan tror att man på majs petat in en gen från b.tungeris så att majsmottet inte kan äta av den för då dör deras larver sen tror obs tror jag att man även få till så att viss gröda tål rondup (ogräsbekämpning) så att de e bara att spruta på växande grödan utan att den tar skada bara ogräset men sen är ju frågan hur vi blir påverkade .

redigerar här ,ser nu att du fått svar i #6 jag skriver lite lamt :-)

mvh/bjorsa

Gittan-Xyz
0

Eller Norrmejeriers turkiska yoghurt med 4 kolhydrater. Säkert svensk mjölk eftersom den kommer från Umeå, för inte transporterar de mjölk från Tyskland till Norrland?!?

Amiechan
0

#8 Antecknar: Norrmejerier

Att jag kände till Wermlands var att vår ica-butik en enda vecka hade det… Nu tjatar jag med jämna mellanrum att jag hellre har deras yoghurt :D

Mervi
0

Vi hade den också i Ica-Maxi men kan inte hitta den längre.Ledsen

Jag hann inte ens köpa den och smaka den.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag köpt den Grekiska Yoghurt som jag tycker är bäst.

Total heter den (se bild) och finns i olika storlekar.

Energi: 540kJ/130 kcal
Protein: 6,8g
Kolhydrater: 3,2g
Fett: 10g

Alltså samma fetthalt som den grekisk/turkiska i hink, men mindre kolhydrater. Passar mig klart bättre.

nane
0

Grekisk yoghurt 1 dl-vispad grädde 3dl. Blanda med valfri ingrediens beroende på vad du tolererar i kolh-väg.

Själv tog jag 0,5 dl flagad mandel och 1 msk. kakaopulver Förvånad så smaskigt och krämigt det blev-och man blir så mätt! Det räcker till ett par dar!

Marylojs
0

Nane: Tusen tack för tipset, det ska jag snart prova!!!

Mervi
0

Jag blandar bara yoghurt och grädde, min man tar även lite sylt i, det finns sylt som har ca 9 g kolisar/100g. Jag gillar den syrliga smaken.

ovkyhn
0

Jag har köpt den Grekiska yoghurten som heter total den var jätte god, Tack för tipset Margareta.

Gittan-Xyz
0

Oj, den får man leta efter! Lägsta kolhydratinnehållet hittills. Vem tillverkar och är det svenska kor?

I måndags hade jag lite färska björnbär i min lunch-yoghurt. Gud, så gott!

Margareta
0

Den är grekisk tror jag, och finns överallt där jag handlar (bild finns i #11)

Mervi
0

ICA Maxi där jag handlar har det inte, inte heller CityCross. Jag får kolla i Konsum. Vill gärna smaka den. Kanske AG:s i Väla Centrum??

Jag får leta.