Rätt så ny här!
Hej på er!!
För att beskriva mig kort så är jag kille och fet, en något längre beskrivning är att jag är 30 år, 177 cm, har som mest vägt 132 kg, har med VV gått till runt 100, har sen med min egen diet (som består av allt som är onyttigt och sen äta den i väldiga mängder) så har jag så sakteliga gått upp till 110 igen. Just nu, alltså precis just nu så står vågen på 107,1 kg, det är efter precis en veckan med LCHF. Det är rätt så fantastiskt!! Jag har dock några frågor och funderingar, hoppas ni står ut med mig!
1. När jag är ute i affärerna, vad ska jag kolla efter på innehållsdeklarationenrna? Räcker det att kolla att kolhydratandelen är lägre än 5%? Vissa produkter innehåller ju socker men har ändå en andel på under 5%, är det hyffsat ok då?
2. Hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med fett? Vad är varningssignalerna för att så inte skulle vara fallet?
3. Om jag vill jogga, hur gör jag smartast med kosten då? Fyller på med någon kolhydrat i samband med joggningen eller klarar jag mig helt utan? Jag testade i fredags och det gick bra, men det tog en evighet innan jag återhämtade mig.
4. Blir ni aldrig trötta på allt fett? Jag kan känna en viss avsmak redan efter en vecka!
5. Varför är godis så gott och varför är jag sååå sugen??!?
Till sist vill jag bara säga att detta verkar vara ett fantastiskt forum!
//Johan

- Jag nöjer mig med att kolla 5% Socker eller annat, det är sammma f…
- gå in på minmat.net Fett% bör väl ligga 70-85% tror jag.
- När man väl har övergått till fettdrift så behöver man inte tänka på ngt speciellt, då har kroppen tillgång till kroppsfettet om den nu skulle bli sugen. I alla fall för normal motion skulle jag inte ladda på ngt speciellt sätt.
- Jag har inte blivit trött på fett, det är egentligen inte så mycket mängd, men energität och ger bra mättnad. Så kan man variera smörklicken i oändlighet. Just nu är min favvo är en ostskiva med smör och salt. Oftast räcker det fettet man steker i tex.
- Ja, säg det.. Antagligen är det gott för att det kostar inte mycket energi att 'tillgodogöra' det, det ger bra med kroppsfett att spara till hungertider. Sugen blir man tyvärr, det kommer och går. Jag 'dövar' med en ruta mörk chocklad.
Välkommen och verkligen lycka till med kosten!

I början av kosthållningen kunde jag få mjölksyra i låren av att bara gå några steg och kunde känna mig ganska svag i musklerna allmänt (men i alla fall piggare än innan). Musklerna är ju vana vid kolhydraterna och det tar ett tag för dem att inse att det är slut med det nu :)
Mjölksyran försvann efter 2 veckor och ett yogapass är inga problem. Snarare så att syregenomströmningen i vadmusklerna har blivit kanonbra! Fick lätt kramper i dem i vissa stillastående övningar.

Jag tycker du skall köpa och läsa Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". Där får du svar på dina frågor. Dessutom är den rolig att läsa. Han skriver bra.
Sen tror jag inte det är så bra för kroppen att börja jogga när den är så tung. Det är bättre med hyfsat raska promenader. Det sliter mindre!
Lycka till!
1. Ja och nej. Dels får man kolla på mängden man får i sig. T.ex. 86% choklad från lindt är 19g kolhydrater per 100g choklad. men man tar ju inte en sån stor bit åt gången, eftersom det är så stark choklad så tar man väl oftast max en 4x4cm ruta åt gången, en sådan ruta väger 10 gram, så äter man en sådan ruta får man altså i sig 19/10 = 1.9 gram kolhydrater, vilket inte är så farligt. Tar man mjölk som exempel så är det 5g kolhydrater i 100g standardmjölk. Dricker man då två glas mjölk blir det ca 5 dl. altså 500g mjölk, vilkeär 5*5 = 25g kolhydrater, vilket är alldeles för mycket för många. Man måste kolla på totala mängden man får i sig.
Bestäm dig för en gräns per dag, t.x. 30g är lagom för nybörjare, och se till att du håller dig under gränsen. Håll dig till det i åtminstonde ett par veckor och sedan utvärderar du hur det har gått. Fungerar viktminskningen är det bara att fotsätta, annars kan du testa att dra ner ännu mer. Man behöver dock inte hålla på att räkna hela tiden, det tar inte många dagar innan man lär sig vad som fungerar och vilka mängder som fungerar, och då går det på automatik sedan, man behöver bara tänka till när det är något nytt livsmedel.
(5% är lagom för en del, för andra är det så högt att det stoppar viktminskning. Du får själv hitta en gräns som passar bra för dig).
2. Det är inte så lätt att äta för lite fett. Om du bara äter magert kött (t.ex. nötkött, fågel, etc). och aldrig tar t.ex. någon fet sås till så kan de blir för lite, men inte annars. När du äter magert kött så ha någon fett sås eller fet röra till, när du äter fett kött (fläsk (fast inte fläskfile), fet fisk, osv.) så behöver du egentligen inte ha något till om du inte vill. Fast en god sås skadar väl aldrig. Då får man inte för lite fett. Ett tecken är om man blir hungrig relativt snabbt efter måltiden, eller om man inte blir mätt alls. Det kan tyda på att man äter för lite fett, men det kan också tyda på att man äter för lite total mängd mat.
1+2. Vill du veta detaljerat hur mycket kolhydrater och fett du får i dig så väg maten och skriv upp på minmat.net så räknar den ut allt åt dig. Inget som helst måste, men kan vara interessant att göra någon gång ibland om man är nyfiken.
3. Fyll inte på med kolhydrater. Musklerna anpassar sig efter ett tag till att använda fettsyror som energikälla istället för kolhydrater. Då försvinner dom problemen, och dessutom får man bättre uthållighet eftersom fett som energikälla räcker längre än kolhydrater. Man kommer in på den så kallade "andra andningen" redan från början. Det tar ett tag för den anpassningen att göras, alltifrån ett par veckor till ett par månader, och fram tills dess kommer återhämtningen att vara sämre. Men laddar du med kolhydrater så kan det hända att du skjuter upp eller avbryter anpassningen, och kommer då aldrig in i den, så det är nog bättre att stå ut. Anpassningen brukar gå snabbare för dom som tränar mycket har jag för mig.
4. Nej. Det går att variera i all oändighet. För inspiration till matlagningen se Airams Matblogg som innehåller helt otroliga recept.
5. Sötsuget försvinner ganska snabbt om man inte underhåller det, håll ut bara.
Jag håller med om att boken som nämns i #3 är bra.
Lycka till!
välkommen hit och lycka till!

Oj, tack för alla svar!! Jag får sätta mig ner och läsa igenom all info, samt beställa en bok känns det som!
Återigen tack så mycket!!
Du kanske skulle beställa kokboken "Smörstekt" också så får du varianter på fettet.
Välkommen hit irinitexh - killar brukar ha betydligt lättare än tjejer att fixa det hr så 5% oavsett innehåll räcker troligen för dig. Börja så - finliret kan du ta senare.
När det gäller fett finns en tumregel som Skaldema hittat på. Om Du summerar kolhydrater och protein - så skall fettet vara mera. Hur mycket mer är individuellt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det gäller att hålla isär GRAM kolhydrater/protein/fett (som avses i #8) och ENERGIPROCENT (som avses i #1). Två väldigt skilda saker eftersom kolhydrater och protein innehåller 4 kcal per gram, och fett 9 kcal per gram.
Men Skaldemans tumregel är enkel att hålla reda på, fler gram fett än kolhdyraterna och proteinet tillsammans!
(Tror att han någonstans sa 1 del kolhydrater, 5 delar protein och 6 delar fett, då får du också koll på fördelningen mellan kh och protein…!).

Det tog ca 5 veckor för min hjärna att acceptera färre kolhydrater, men 3 månader för musklerna. Jag märkte det tydligt, då jag en dag efter hårt grävande i trädgården fick ett jättesug efter proteiner och fett (isället för cola och choklad). Så ge inte upp, det kan ta tid.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

För mig har det blivit samma som #10 Halvdansken. Blir jag sugen så är det på proteiner och fett. (3 mån. nu)
En å annan fläsksvåle slinker ner…..

#11 Det är väl inte fel med fläsksvålar, säger hon som äntligen har lärt sig äta dom!
Tyckte dom var s--tsnuskiga från början, har fortsatt köpa dom ändå för jag har barnbarn som gillar dom!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Vilka bra svar du har fått! Finns t.o.m. saker jag funderat på där.
Välkommen och lycka till!

Ja, det är helt fantastiskt!!! Stort tack till er alla!! 
Idag käkade jag kyckling och en bea-sås (dock inte hemmagjort), men guud va gott!! Jag har glömt bort smaken av bea under min tid som viktväktare!! Hurra!! Minskningen går bra också! Livet leker!
Jag är också så fruktansvärt morgonpigg!! Det har jag ALDRIG varit, kan det vara en effekt av LCHF eller börjar jag bara bli gammal!! 
Återigen tack till alla som tar sig tid och hjälper en vilsen själ i fettjungeln!

#14 det är säkert åldern, du är ju så lastgammal!
Visst är det härligt att få äta riktig, god och nyttig mat och ändå minska i vikt!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

# 15: Ja, snart dags för höftprotes och rullator!! 
Ja, det är härligt, men jag tycker fortfarande att det känns märkligt!! Men det får kännas hur märkligt det vill, för ner går jag! Får jag bara lite ork i musklerna snart så blir det fantastiskt!
Kändes rätt märkligt att handla en stor burk bea och en liter vispgrädde! Men självförtroendet sitter inte där det ska än, jag skäms fortfarande när jag inte köper lightprodukter, tycker folk tittar snett på en. "Borde inte han tänka lite på vad han äter". Jag har dock en rätt bra kropp som sprider ut fettet precis överallt, så jag kan bära rätt många kilon och se lite mindre ut än vad jag egentligen är!
På tal om det så dök en fråga just upp här, när jag gick ner med VV så försvann låren först, och sen magen, nu tycker jag att jag har magen och låren kvar men att jag gått ner lite i brösthöjd och armar. Är det lite slumpmässigt eller finns det nå´t vetenskaplig förklaring? Spelar egentligen inte så stor roll, men är lite intressant.
Om detta fortsätter kanske jag törs visa mig på badstranden till nästa sommar!! 
Välkommen, välkommen!
Du har redan fått så bra svar på dina frågor, så jag avstår från att blanda mig i.
På fråga 5 svarar jag dock: Jag tycker fortfarande att godis är gott, men det där begäret har försvunnit och det tar stopp nästan på en gång. Igår tänkte jag äta upp en liten Japp som låg ensam och plågades. Men jag - godisfrosseriets forna drottning - orkade bara halva!

#17: Tack så jättemycket! Och skicka den andra halvan till mig!! 
Nejdå, jag ska klara mig utan sötsaker ett tag, hoppas jag!!