Värken sämre först?
Jag undrar om någon har erfarenhet av att värken man har blir värre när man börjar med LCHF. Jag har ätit i 2 veckor strikt. Jag har tidigare slutat med socker och mjöl. Min värk har inte blivit bättre, utan vissa dagar t.o.m. sämre. Jag har fibromyalgidiagnos sedan 4 år .
Är det så här i början eller? Jag har ju läst att många blivit hjälpta med sin värk med denna kost.
Jag skulle tro på att samma sätt som flera får omställningsbesvär precis när man går över från kolhydratdriven kost till fettdriven kost så blir nog även fibro lite känsligare…
men håll ut och försök se ljuset på andra sidan tunneln!

Ja jag blev mkt sämre först!!! Jätteont i början. Tog nästan 2 månader innan det vände…

Detta är tydligen ganska olika. Jag kände ingen skillnad de första 2-3 veckorna, sedan blev det en markant förbättring, men de senaste veckorna (av totalt fem månader) har jag av någon anledning mer värk igen, men ändå något bättre än före lchf. Har inte diagnostiserad fibro, men värk i muskler/leder/muskelfästen varje dag.
Fair Winds and Following Seas!

Då är det väl bara att kämpa på, tack för svaren.
Hej kitt56!
För många med fibrosymptom kan candidasvamp finnas med i bakgrunden, och candidaproblem blir definitict värre under den första delen av avgiftningen. Men det blir bättre med tiden!

Jag tror att 2 veckor är för kort tid. Ge det kanske ett par månader.
Jag har också diagnostiserad fibro, min värk kommer av hur jag ligger i sängen på natten. Jag kan t ex få en bit täcke under mig som trycker på någon nerv - dagen efter kommer värken som ett brev på posten.
Jag tycker det är så svårt med fibron att veta vad värken beror på. Bara förändringar i vädret kan jag reagera ordentligt på.
Min erfarenhet sedan jag började med LCHF är i alla fall att kosten har hjälpt till att göra vardagen bättre. Men ofta har jag haft ordentliga värkskov innan jag blivit bättre. Och jag är inte frisk, långt ifrån, men som sagt så har vardagen blivit bättre.
Mindre inflammatorisk värk, mindre yrsel, mindre IBS-problem, mer ork i musklerna.