Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1325 ggr
lenas
0

En bakelse för oss.

En bakelse som jag hoppas kan passa oss(eller?)

Botten:3 dl solrosfrön,3 dl osaltade cashewnötter,1 dl osaltade pistaschnötter,4 torkade fikon(om de är hårda,lägg dem i blöt.)1 tsk kakaopulver,saften ur en apelsin.

Hallonmousse:2 avokador,2 dl osaltade cashewnötter 4 dl frysta hallon.

Garnering:mynta ev jordgubbar.

Lägg alla ingredienser till botten i en matberedare och mixa till en grov smet.Tillsätt lite vätska(vatten eller pressad apelsin)om knivarna i mixern inte snurrar.Forma därefter tjocka små plättar.

Ställ in dem i kylen så att de kallnar.Dela,kärna ur och gröp ur avokadorna.Lägg i en matberedare tillsammans med cashewnötterna och de frysta hallonen.Mixa till en krämig mousse och toppa varje botten med en klick.Garnera med en myntakvist och ev några skivade jordgubbar.

Majen
0

Har tidigare läst recept på Chokladmousse gjor på avocado, kan det verkligen vara något? Jag gillar avocado, men det låter lite udda….

Wildrat
0

#0 Fikon och apelsinjuice gör nog att det blir för mycket kolhydrater tyvärr.

#1 Avokado är jättebra att ha som bas. Hallonen har så mycket smak att avokadon inte märks, den ger bara fett och konsistens. Choklad har nog också starkare smak än avokadon…

Melindrea
0

En av mina favoriträtter från "förr i tiden" var avocadoglass med kahlua, så jag tror definitivt på avocado som bas i efterrätter =)