Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 5007 ggr
reamdn
0

Talg-tips (City Gross)

Ringde precis City Gross i Norrköping och beställde nöttalg, kostade endast 15:95 kr/kg. Kanske kan vara ett tips till er som brukar köpa talg, då vissa betalat så mycket som 29:-/kg vad jag sett. Chark-killen i telefon undrade vad jag skulle göra, talg brukar man ju ha till fåglarna.. jag mumlade nått om billigt matfett och han verkade inte så förvånad.. :p

Om priset endast gäller lokalt för Norrköping eller om det är lika för city-gross i hela landet kanske någon bosatt i annan del av landet kan ta reda på?

andreas0
0

Hm.. man skulle nog kunna få väldigt god och saftig köttfärs om man hade en egen köttkvarn, och malde ner lite kött tillsammans med lite talg.

reamdn
0

räcker väl med en mixer till? :)

Själv undviker jag köttfärs. Blir dåligt väldigt snabbt och kräver mycket tillagning för att vara "på den säkra sidan".

I like my steaks RARE! Glad

Kommer använda talgen till att komplettera den fettskrämda muskelmassan som i butiken kallas kött. Hittills kört med smör för ändamålet men det blir ganska dyrt, och inte helt paleologiskt enligt mig.

andreas0
0

#2, om man maler köttfärsen precis innan tillagning så är det ingen som helst risk jämfört med att inta mala den.

reamdn
0

Jaha, du menar att du skulle mala färsen också? förstod det som om du skulle ta färdig köttfärs och mala ner talgen i. Läste lite för fort. :P

Jo, det kanske vore något..