Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5584 ggr
Kunigunda
2

LCHF bra för äldre ?

Jag har "rekommenderat" en släkting att äta LCHF kost, eftersom hon gärna vill väga lite mindre.

Hon är över 60 och hon undrar om andra lite äldre äter LCHF.

Om så är : hur går det för dem ?

magma
1

Mina föräldrar (båda över 60) äter LCHF, pappa har kunnat dra ned på insulinet och behöver inte sina sprutor- är tablettbehandlad. men fuskar för mycket för att han ska kunna gå ned i vikt tyvärr. Mamma är smal men äter för att se om hennes artros blir bättre, men hon har inte sett någon större skillnad ännu- däremot så är hennes afte bättre. (Sveda och en "brännande värk" i tandköttet som hon haft i många år.)

konichiwa
1

Jag är över 60 och mår bättre än på flera år av den här kosten.

molana
1

Jag  är 63 och mår bra med den här kosten.Skrattande

Bernice
1

Jag ör 76 och har gått ner nästan 10 kg sedan 1 februari, min mage har aldrig mått så bra!

Kunigunda
0

Tack för svaren ! Låter mycket bra.

Moster önskar ännu fler svar för att känna sej trygg.

Men även äldre som har  negativa åsikter eller de med problem kan höra av sej.

Mervi
1

Jag är 60 år och ätit LCHF i tre år och det passar mig jättebra. Jag tror att denna kost är bäst av alla för äldre människor.

Inke
0

Jag är 65 år och har ätit lchf sen drygt 4 mån. Jag tycker att min muskelsvaghet har varat länge och trott att det är för att jag är äldre. F.ö. mår jag bra.

marimu
1

Jag är 61 och har ätit LCHF sen januari 2007. Jag har gått ner i vikt, blivit av med gasig mage med ständigt toaspring m.fl vinster. Jag känner mig verkligen inte som "äldre"! ;-)

MimLan
0

#0 Är det något speciellt med att hon är lite äldre (60 känns inte helt som "äldre" nuförtiden.. :) som gör att hon undrar över just det?

ebet
1

Jag undrar också varför skulle det vara någon skillnad mellan äldre och yngre? Och var denna gräns går? Det är ju samma kropp man släpar med sig genom åren.

malaga
1

#7 Inke

Säger som du, är 67 år och hållit på  i 2 månader idag. Muskelsvag och trött, väntar med förhoppning på att piggna till. Men sömnen har blivit mycket bättre om nätterna, samt att jag som äter Inderal /betablockerare/ 4 om dagen har nästan helt slutat med dem. Gått hel vecka utan att behöva ta, nu bara vid enstaka tillfällen 1 tablett.

kajsa71
0

Här kommer en som är 71 år, maken är nyss fyllda 72. Vi har hållit på med LCHF sedan mitten av januari. Båda mår mycket bättre både vad gäller diabetes och Blodtryck. Maken har gått ner 6 kilo och slipper insulin, jag står och stampar och hoppas på viktnedgång så småningom.

#5 Du efterlyser negativa åsikter! Det kan jag inte bidraga med några!

Esther
0

Jag skulle önska att jag fick införa LCHF på mitt jobb!

Jag jobbar med dementa och för några år sedan skulle vi alltid ge dom fetaste mjölken och röra i grädde i maten för att den skulle bli fetare (och godare). Sedan fick vi en Koststrateg i kommunen… All mjölk är utbytt till mellan (förutom skolbarnens som helst ska vara Lättmjölk). Ingen mera extra grädde, däremot ska ALLA ha lite eller mycket av en svindyr sötsliskig näringsdryck för att inte bli undernärda… Undrar hur det skulle fungera med riktig mat?

mommo
0

Den svindyra näringsdrycken borde bytas ut mot 40% vispgrädde. Men på mitt jobb så fattar dom inte det, dom säger att grädde inte innehåller någonting annat än fett…

Inte ens att det skulle bli billigare går hem…