Vaniljsås på mascarpone
Jag gjorde den här såsen mer eller mindre av misstag, men den är så urenkel och god att jag vill dela med mig!
1 burk mascarpone (250 g)
5-8 äggulor (ju fler äggulor desto lösare)
1 tsk vaniljextrakt
(1 tsk flytande honung)
Blanda allt i en liten skål och rör om/vispa med en gaffel tills den är slät. Jag sötar med en gnutta honung, men det går säkert minst lika bra utan!
Vad ska man hälla den över? Rabarberpaj?
Helena

och var hittar man vaniljextrakt?

Jag köpte vaniljextraktet på Cajsa Warg, men det går självklart utmärkt att använda vaniljstång. Antalet äggulor varierar förstås en hel del beroende på äggens storlek… Det är nog bra att börja med fyra och öka vid behov.
Häll den över bär eller nåt…

Hmm… jag tror jag ska ta och göra mig ett besök i butiken, jag kollade in dem på www och det verkar klart värt en liten omväg nån dag på väg från jobbet. Tack för tipset Ulf_S!

Ingen orsak, Koylie! Cajsa Warg är en av mina favoritbutiker, jag bor alldeles i närheten och handlar en hel del där. Jag köper exempelvis mitt opastöriserade smör där.
Tyvärr är de ganska dyra, men de har verkligen bra kvalitet på grejerna och en hel del produkter man inte brukar hitta i vanliga butiker! Igår köpte jag t.ex. små, späda granskott (!) som jag nog ska prova idag tillsammans med lite blandade gröna blad och stekt lax.
Vasadu?! Finns det opastöriserat smör där?! Är det från gräsbetande kor? 

Ja, de har opastöriserat franskt smör från Le Gall på Cajsa Warg, 45 kr för ett paket på 250 g så det är lite dyrt. Å andra sidan anses det vara i absolut världsklass.
Jag vet inte om det kommer från gräsuppfödda kor, men det ska åtminstone vara traditionellt tillverkat.
Rent allmänt tror jag i alla fall att att de kossor som ger mjölk till opastöriserade produkter måste behandlas väl, eftersom man inte bara kan zappa eventuella baciller i mjölken…?
Tack Ulf_S! 
Puttar upp vaniljsåsen
Hittade receptet nu och bokmärker.Låter gott
Tack för tipset till Kajsa Warg!
Min mamma köper all mjölk av en bonde hon känner, den mjölken både dricks och skummas för att få grädde och göra eget smör. OTROLIGT vad gott det hemmagjorda smöret är!!! Vet inte vad korna äter på vintern, men nu på sommaren är de iaf helt gräsbetande.