Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3372 ggr
AnnK
0

Margaretas fettmängdsprogram

Margareta,  vilken är adressen till ditt utmärkta fettmängdsprogram?! La upp mig i morses, har glömt adressen OCH glömt vilken tråd jag först hittade den i… Det måste vara värmenCool

Margareta
0

Numer pensionär i Nynäshamn

holygittan
0

Jag har anmält mig med jag kommer inte in?

Testar igen i morgon!

Gittan-Xyz
0

Den här Gittan kommer inte heller in!

Mårr
0

Nope. Inte jag heller.

Mervi
0

Jag gjorde också ett prov men lyckades inte komma in. Vi får vänta tills Margareta är tillbaka.

Jag har registrerat mig för länge sedan men kommer inte ihåg lösernordet. Minnet…? Jag registrerade mig på nytt men det funkar alltså inte.

Margareta
0

Jag kollar på det i morgon, är för trött ikväll.

Margareta
0

Jag tar bort Dig som användare Mervi och så testar Du att registrera Dig igen.

Mervi
0

Ok, jag gör det! Har provat nu och jag kommer inte in när jag försöker logga in. Det händer liksom inget. Är kvar på sidan med inloggning.

Margareta
0

Ni som inte kommit in vad är det som händer?
När man registrerar sig krävs det att man fyller i alla fält som är
*-märkta. Vikt och längd är för BMI-uträkning, mailadressen används inte men är för att inte databasen skall missbrukas alltför mycket (inget problem ännu).

ovkyhn
0

Hej Margareta jag har lagt in 1g protein /kroppsvikt och 5g kolhydrater , 75g fett jag ska då äta 1436 kcal/dag nuvarande vikt som är 72 och bara 1280 kcal när ja väger 64, stämmer det.

Mervi
0

Det stämmer säkert, mina siffror 1400 och 1300 på mina vikter.

Kul att det funkar nu.Glad

ovkyhn
0

Tack . jag pratade tidigare med någon som trodde ja åt för lite kcal när ja åt mellan 1300-1400, men det var ju skönt att det stämmer.

Margareta
0

Det normala när man äter så lite kalorier är ju att man får i sig för lite protein, eftersom kolhydrater tar så stor del av kakan.

Då går man ner i muskelvikt istället för fettvikt.

Med vår kost gäller det bara att få i sig precis nog med protein och sen bli mätt på fett och då klarar man sig gott på mindre kalorier.

Många kanske äter för mycket protein eftersom de är vana vid stora portioner för att hålla sig mätta.

Eller?

Mervi
0

Det  är lätt att överäta proteiner. Jag får i mig massor och försöker nu att minska på dem. Inte lätt måste jag säga.

Margareta
0

Jag tror att många klarar mer protein än 0,8g per kilo kroppsvikt.
Det finns de som säger att vi kan äta ända upp till 1,5 så länge vi verkligen bygger muskler.

Jag säger som jag brukar, alla måste testa sig fram, men för att kunna göra det måste man ha alla spelkort. Detta med proteinmängd är ett av många spelkort.

Mervi
0

Vad bra sagt: ha alla spelkort! Jag motionerar lite varje dag så kanske jag behöver proteinerna. Oftast blir det promenad eller motionscykel. Jag skiver upp min motion och försöker komma upp i 900 timmar per månad. Oftast klarar jag det.Glad

Skogstrollet
0

Har precis lagt in mina värden. 25 %protein 70%fett och 5% fett. Låter det rimligt? Ska jag då alltså äta som det står längst till höger; 90g protein, 112 g fett och 18 g kolhydrater. Har jag fattat detta rätt. Är det så jag ska använda detta.

ps Blev registrerad som Skogstroll (resten fick inte plats)

Tacksam för hjälp!

Margareta
0

Vi brukar säga 20% protein, 75% fett och 5% kolhydrater.

Vill man ha mer protein än det som blir då ökar man mängden per kilo. Det är ingen nackdel att öka proteinmängden om det fungerar att gå ner i vikt ändå. Musklerna behöver det om man tränar och är aktiv. Det är vi som tillhör släkten soffpotatisar som klarar oss på 0,8g per kilor kroppsvikt.

De 2 tabeller till höger är de uträkningar som blir beroende på om Du tittar på din målvikt eller på din nuvarande vikt. Vem vet om sanningen är mitt emellan så länge?
Har man mycket övervikt kan det vara bra att lägga in ett delmål och ta de värdena.

ingela101
0

jag har just suttit o peträknat hur mycket protein jag bör få i mig per dag. tycker att det är svårt att vara säker på att jag tänker rätt. dels är det lurigt om mängden protein ska beräknas på nuvarande vikt el normalvikt (målvikt). dels är det svårt att avgöra hur mycket extra jag bör räkna med då jag nästan varje dag kör ett mycket ansträngande yoga pass.

det jag får konstatera är att jag nog äter för mycket protein, jag går inte ner sedan flera veckor o har bedömt mitt proteinbehov utifrån min nuvarande vikt som är 25 kg över min normalvikt. så nu är det skärpning för min del och jag bespetsar mig på att ytterligare öka mitt fettintag så att jag inte riskerar att få i mig för mycket proteiner!

Margareta
0

Vikt är ett knepigt sätt att räkna på.
Vi vet ju inte om vår "övervikt" är fett eller muskler.

En muskelstark styrkelyftare med samma BMI som en klart fet person har ju helt olika energibehov.

Muskler behöver protein, det gör inte våra fettlager.
Så har jag lärt mig att tänka.

Om Du tränar muskler hårt skall Du självklart öka proteinet för annars kan Du inte bygga muskler (det finns träningssajter om sånt), men om Du bara skall underhålla och ev något stärka de muskler du redan har kan Du klara dig med mindre.

Bäst vore om vi kunde väga våra muskler och efter det bestämma hur vi skall äta.
Jag tror man får testa sig fram (ovanligt svar va?)
Jag började med den högre vikten, för jag var så matfixerad att jag MÅSTE få bli mätt.
Sen testade jag den lägsta vikten och kände att det var lite för lite.
Idag vet jag uppriktigt sagt inte eftersom jag inte registrerar, men jag gissar att jag äter ett mellanting.

SNART - bara jag flyttat hem från sommarstugan - TROR jag att jag skall göra ett ryck och matregistrera jag också!!! Sen VET jag.