Ny för dagen!
Hej! Är inne på detta med LCHF, läst om det idag. Vad jag förstått bör man inte äta så mycket frukt, helst inte banan, som jag äter varje dag. Jag förstår att det finns mycket socker i frukt - men vad ska äta istället för frukt?
Lite tips tar jag gärna emot!
Hej och välkommen hit!
Jag knaprar fet ost om jag blir sugen. Men oftast behöver man inte äta mellanmål överhuvudtaget för att man håller sig länge mätt på denna kost och behovet att sött försvinner efter kortare eller längre tid på LCHF….
Välkommen hit!
Man ersätter mycket av de kolhydrater man brukade äta (dvs även frukt) med kött, fisk, ägg, skaldjur, ost, smör, grönsaker… För mig hör frukt till mellanmålens tid- dvs före LCHF- då man blev hungrig ett par timmar efter maten.
Är du sugen på något "fräscht" som jag kunde känna i början kan du knapra på gurkstavar t.ex.

Välkommen hit! 

Välkommen hit.
Vad du ersätter frukt med beror lite på vad du äter det som. Som mellis vid träning? Som eftermiddags-långt-till-middagen-mellanmål? Som bara-för-att-det-är-gott-och-nyttigare-än-godis? Det är alltså ungefär samma innehåll i frukt som i läsk, vikt mot vikt.
som godis - sötsuget försvinner efter ett tag, kanske ett par veckor
som träningsmat - ät riktig mat efteråt, eller ta ägg eller äggmjölk
som mellanmål - behovet av mellanmål minskar rejält. Behöver du ändå något extra, tja, prova ostrullar, brie, ölkorv, ägg. (eller bara fett i kaffe/te…)
Fabricati diem, pvnc!
Hej!
Jag har ätit LCHF i 15 veckor nu Åt massor av frukt tidigare för att jag var sugen Äter nu ibland lite jordnötter med skal( jag skalar dem… ) till kaffet på eftermiddagen för att ha något jag med Suget är bara borta på sött Helt otroligt.Kan sitta framför ett bullfat utan att det gör mig något alls Imorgon ska jag ta blodprover igen och jag tror att mina blodfetter ser helt annorlunda ut nu Känner mig piggare och gladare
#0: Ett alternativ, om du inte är så känslig för kolhydrater, är att du äter bär (hallon har lägst sockerinnehåll) istället för frukt.

En anledning att äta frukt är att få C-vitamin. Men faktum är att broccoli innehåller lika mycket C-vitamin som apelsin, och gul paprika fyra gånger så mycket! Och vad gäller kalium, som banan ska vara bra på, så innehåller broccoli nästan lika mycket av det också. Och vansinnigt mycket mindre kolhydrater.
Hej och välkommen.
Jag funderade faktiskt på fruktätande idag eftersom vi ska åka på semester just. Och då insåg jag hur otroligt hungrig jag blivit varje gång jag ätit en frukt som "mellanmål" i mitt tidigare liv. Det har ofta blivit två eller tre. Eller också har jag blivit väldigt sugen på mat. Idag käns bara tanken på att använda frukt som mellanmål totalt främmande,
Numer kan jag ta en Babybelost som mellanmål eller ett ägg eller några skinkskivor och lite camembert. Det behövs inte mycket för att det ska bli ett riktigt mellanmål. Ett som håller en lugn tills det är mat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack för alla bra tips. Man är ju lite ovan vid att äta fett igen.
Jag passar på att ställa ytterligare en fråga: sockerfria tuggummi och tabletter - är det okej att ta in då och då under dagen eller ska jag bannlysa även detta?
Det där med gurkstavar och babybelost - det ska jag alltid ha hemma. Jag är en sådan person som alltid vill stoppa i munnen på kvällarna framför TVn. En mycket lång och ful ovana. Men nu har jag fått lite tips, om jag skulle känna mig sugen.
Ingenting förändras över en natt - det får ta sin lilla tid. Jag har kopierat av lite recept som verkar supergoda och som jag ska testa.
Tack än en gång!

Dom flest sockerfria tabletter och tuggummin innehåller långt över 70-80% kolhydrater, men det blir ändå inte så stora mängder / dag, risken finns att du underhåller ett sötsug allra helst om du är en Tv-ätare. Försök att hålla dig till tillåtna livsmedel som ost och ölkorv tex. är mitt tips!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tack, Tilda.T!
Det kommer att bli svårt att sluta med tuggummin men jag kan allt vad jag företar mig!
Vill jag - då kan jag! Det är mitt motto!

Du kommer naturligtvis att sakna dom några dagar från början sen kan du helt plötsligt komma på dig själv med att inte ha tänkt på dom en vacker dag, det är nog mest en ful ovana, lycka till med avvänjningen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Hej, välkommen o lycka till!