Handens storlek
Läste någonstans i någon tidning, att man kan äta efter handens storlek.
Dvs att köttbiten är lika stor om DIN EGEN hand, en knytnäves stor portion grönsaker (knuten hand, utanpå, inte inuti).
Ja i princip lägga upp på tallriken efter din hands storlek. Ja, kanske inte sås och sånt.
Men man skulle även där utesluta ris, pasta och potatis.
Men man kunde äta en näve (knytnäve) stor flingor. Och man skulle äta 3 eller flera ggr om dagen.
Det tycker jag låter bra! Ingen större risk för överätning då. Har börjat med det, nu när jag kan svälja igen.
Åt min FÖRSTA köttbit idag, utan problem - tuggade väl, gjorde jag med!
HÄRLIGT och GOTT var det!!
// Shintaida

Låter bra att du hittat en lätthanterlig metod.
Mitt knep var liknande, jag måttade liksom tallriksmodells-portioner, ungefär som du gör med handen. Trixet var att jag först lade upp i köket och ställde fram åt mig själv - så jag inte skulle sleva upp ur grytan. Nästa steg efter någon månad var att ta snäppet mindre tallrik, men behålla proportionerna.
Fabricati diem, pvnc!

vad skönt att du äntligen kunde äta kött igen! Grattis!
och bra att du tuggade väl.
Det här med en hands storlek tror jag funkar på vår kost. Dock inte med kolhydratskost.
#1 greensis
Jag lägger också upp i köket, både till min nalle och mig själv. Vill han ha mer får han hämta själv, eller så har jag gjort en exakt portion till honom (och lite mer ibland). För vi äter inte samma mat alls. Han GÅR NER på kolhydrater!!! ggrrrrrr…..
Snart har jag ingen man. Han försvinner liksom. Han blir för smal. Just nu är han preeeciiiis som han ska vara. Lagom!
// Shintaida
När jag gick ner mina kilon innan LCHF så använde jag av metoden. Köttbiten stor som handflatan. Ris och pasta = en kupad hand osv. Grönsakerna var fritt och jag gick ner. Men jag åt minst 6 gånger om dagen och blev lätt hungrig av alla kolhydrater jag åt.
Men måttet för kött och fisk har jag fortsatt med, det har liksom blivit ett bra sätt att se på portionens storlek.