Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2494 ggr
[Nilla59]
0

Upp 1 kg igen

Första veckan jag åt LCHF så gick jag ner 1 kg nu efter ca 5 veckor har jag gått upp de och ett till. Kan det va så att jag äter för sällan?

Jag började ju med fakir men det klarade jag inte av. Nu äter jag kanske bara ca två gånger per dag. Ingen frukost (för varmt) sen äter jag lunch äggröra, ägg, grädde och kalkonbacon. Senare middag biff med smör kanske spenat med philadelphiaost. Inget mer på hela dagen. Förutom baljor med kaffe/te med vispgrädde. (ja jag vet vispgrädden bort eller?)

SSS äter när han är hungrig men det kanske gäller när man nått sin idealvikt. Kan det vara så att jag mister bra fettförbränning när jag äter för sällan?

[Nilla59]
0

Jag skickar upp denna för jag undrar varför jag går upp. Jag väger redan för mycket. Ledsen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
beautifulthing
0

Hmm de kan vara kaffet som är boven! (Eller grädden du har i den) Förmodligen en kombination.

När man dricker kaffe utsöndras ämnet insulin, en del som äter denna kosten klarar inte av att dricka kaffe alls för att de då inte går ner i vikt.

Sedan är det mycket kolhydrater i grädde. När man dessutom blandar kaffe med fet grädde låter de inte som någon bra kombination då insulinet utsöndras i kroppen som då säger till att lagra fett och sedan får kroppen fett samtidigt att lagra från grädden.

Jag är själv en stor kaffedrickare och vet hur svårt det är, men kanske kan du dricka kaffe bara efter maten och försöka dricka mer vatten under dagen?

Prova bara en vecka och se hur det känns! Hoppas det hjälper lite eller att du hittar en annan lösning! :)

[Nilla59]
0

Tack för svar beautifulthing!

Jag tycker det är så otroligt gott också med så mycket grädde i, godare än förut då jag tog lättmjölk så därför dricker jag nog några extra baljor nu. Men det är ju en enkel sak att testa. Kanske bara dricka en balja kaffe på morgonen och mindre grädde i. Hoppas det hjälper.

Tror du det är samma med te alltså svart te? Är det bättre med kokosfett i kaffet? Men hur smakar det?

Wildrat
0

Om det är koffeinet som utsöndrar insulinet hjälper det inte så mycket att byta till varken svart eller grönt the. Testa rött the (roiboos), väldigt gott och koffeinfritt.

MissGaladriel
0

Fast köp inget rött te blandat med en massa andra saker, hur gott det än är. Jag fick en påse av en vän (köpt i riktig teaffär) med orden: 'Och det är ÅH så gott, du behöver inte ens söta det!!'. Jag tittade i påsen och utbrast: 'Nej, det är väl klart som f** jag inte behöver, det är ju fullt med torkad frukt!'. Haha :D

76Asa
0

För min del så vore det för lite fett!! Om jag åt så som du menar jag. Det är så olika.

Adora
0

Men koffeinfritt kaffe da?

Maia
0

Det går att vänja sig till med en msk grädde i kaffet. Och kanske inte så många "baljor" då. Jag skulle tro att detta hjälper dig till att börja med. Försök att inte ändra för många saker på en gång, utan kör med en ändring i en vecka eller två minst, annars vet du inte vad det är som hjälper eller stjälper. Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mammam
0

Jag tror också att du äter för lite fett.

clajo
0

Alla är vi olika: Själv får jag kolla så jag inte får för mycket fett, för då nöjer sig kroppen med det och tar inte utav kroppsfettet!

Jag måste hålla Skaldemans ratio¨1:1 (dvs lika stor mängd fett som den sammanlagda mängden av protein och kolhydrater). Vräker jag på för mycket, står det still. Lägger alltså inte till så mycket extra fett om jag äter en fin fläskkarré som är stekt i smör, t.ex.

Sedan jag började äta mindre portioner men i stället lite oftare (4-5g/d), har vikten börjat rasa. De senaste två veckorna, med denna strategi, har jag gått ner 1 kg/v. Inget jag strävar efter i längden, men just nu är det välkommet…

För en del funkar detta, andra funkar bäst på två rejäla portioner om dagen. En del behöver mer fett, andra mindre. En del kan klunka grädde direkt ur kartongen, andra får vara försiktiga.

Mitt tips är att du börjar i en ände och prövar några veckor. Funkar inte det, är det bara att testa något annat! Men man får inte ge upp!

Hade jag gett upp när vikten stod still i fem månader, hade jag inte varit där jag är idag, med 9,5 kg viktminskning och kan använda kläder som har legat i källarförrådet i flera år…

LYCKA TILL!! Skrattande

[Nilla59]
0

Jag kan lova att jag inte äter för lite fett, snarare tvärtom. Jag har nämligen inga problem med att äta fett. (Jag tryckte in majo direkt i munnen som barn.) Däremot så kanske jag har lite svårt att få i mig protein pga vegetariankost i nästan 10 år.

Men jag tror som clajo att jag får äta oftare inte bara två gånger om dagen. Jag har dragit ner på grädden i kaffet och bara druckit två baljor idag. Skall köpa rött te också.

skoga
0

nä nu börjar det bli för svårt för mig? Jag trodde detta var en lätt diet/livsstil att går över till när man är överviktig och känner sig uppblåst i magen. Skippa de "stora" kolhydraterna och ät animaliskt fett. konstra inte till det utan ät ungefär som förut men inget socker, alkohol eller kolhydrater. När jag läser Dr Annikas bok tycker jag att det är det som det handlar om. Nu verkar det som om balansen mellan fett och kolhydrat är viktig nu blir det för mycket kemi för mig. Sånt här gör att jag tappar sugen och känner mig okunnig…………………………

MissGaladriel
0

#14. Jag kan lova dig att ingen här menade att få dig att känna så!

Tricket är i stort sett ganska enkelt: Ät ungefär lika mycket proteiner som innan, men ersätt kolhydraterna med fett. Mycket fett, massa fett! Smör (riktigt smör!) och kokosfett är bäst. Inga margariner eller annat behandlat skräp (Becel, flytande smör osv.)
Vad gäller kolhydrater: Ingen pasta, ris, potatis, bröd. Många här äter inte frukt heller. Vad gäller grönsaker kan du äta dem om du vill, men ha i minnet att grönsaker som växer under jord innehåller mer stärkelse och kolhydrater.

Det är de huvudsakliga dragen, och oftast tillräckligt för att få dig att gå ner i vikt.

(Har jag missat eller missuppfattat något, blir jag gärna rättad!!)

Lycka till!

Ps. Och är det något du undrar över kan du antingen skapa en tråd eller, ännu bättre, använda sökfunktionen och se om det du undrar över redan har blivit skrivet om! :)

[Nilla59]
0

Tack MissGaladriel det hade jag också nytta av. Men som sagt jag åt nog för lite proteiner innan. Det blir en omställning det med.

MissGaladriel
0

Det var så lite!!

[Nilla59]
0

Lite för dig, stort för mig och många andra. Det var en så bra sammanfattning enkel och lättförstådd.

skoga
0

Tack för det svaret det kändes bra för det är precis som jag har uppfattat det. ….jag äter inte heller frukt

MissGaladriel
0

Okej, det var så lite för mig och så jättestort för er, hihi :)

Bara glad att kunna hjälpa till!

Jo, en sak till bör jag kanske nämna: Att man brukar gå ner mer ju mindre kolhydrater man äter. Så om ni väljer att äta grönsaker, är 'risken' att ni går ner långsammare.
Min mening där ovan var också lite ofullständig: 'Vad gäller grönsaker kan du äta dem om du vill, men ha i minnet att grönsaker som växer under jord innehåller mer stärkelse och kolhydrater' .. än andra grönsaker. De innehåller det dock fortfarande, om än i mindre mängd.

Ni får pröva er fram och se vad som funkar bäst för er! Var inte rädda för att fråga om råd - det här är det mest hjälpsamma och trevliga internetforum jag någonsin varit på!

MissGaladriel
0

Glömde att grädde naturligtvis också går bra att äta!!

[Nilla59]
0

Jag har bara ätit lite spenat, broccoli och blomkål och inte varje dag. Absolut ingen frukt (utan idag när jag fick tillfälligt hjärnsläpp och tog katrinplommon Förvånad i yoghurten) Sen hör det ju till saken att jag är reumatiker äter mycket och många mediciner det kanske också gör sitt till.

Jag håller med om att detta är det trevligaste internetforum jag varit på. Annat var det på vegan.nu ja tro det eller ej, vegetarianer är inte så fredliga (bara jag när jag var det)

MissGaladriel
0

Jag var faktiskt inte så trevlig när jag var vegetarian/vegan heller .. Tyckte nog att de flesta andra var idioter, som åt döda djur. Hmm, det var då det.

Alla de där grönsakerna du nämnde har lågt kolhydratvärde. Spenat har så lågt som 0.6 g/100 g *bra minne* :)

Har du läst att du kan göra mos av broccoli eller blomkål med grädde?? Mmmmm :)

Ha det nu så fint, nu måste jag snart till jobbet! Eh .. God natt :)

greensis
0

#14-22 Som lite mer veteran kanske jag kan inflika att en hel del av diskussionerna på forumet faktiskt handlar om de som försöker fintrimma och joxa med sin personliga LCHF-variant. De som äter på och trivs med livet hörs inte lika mycket, och då kan det låta mycket mer komplicerat än vad det faktiskt behöver vara.

Ja, Kolhydrater iFokus är det trevligaste stället jag också ramlat in på. Vi får göra vågen lite för oss själva, för det är ju vi själva som håller samtalstonen mysig.Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

[Nilla59]
0

#23 Javisst har jag gjort blomkålsmos med grädde mums. Bra minne det har du väl för allt smör som smörjer hjärnkontoret.  Jag tror jag skall köpa kokosfett också det har en del i kaffet. Det låter inte gott men är ok kanske.

#24 Ja man får väl pröva sig fram till sin egen perfekta meny.

"Gör vågen"

MissGaladriel
0

*JÄÄÄTTEVÅG*

Håller helt med din första punkt också, greensis.
En annan sak som är så fascinerande är hur olika människotyper, personligheter och preferenser plötsligt kan samsas så bra! Denna sak förenar oss, även om vi med all säkerhet inte skulle ha varit lika rörande överens om en massa andra saker. Men vem bryr sig om det här och nu? :)

[Nilla59]
0

#26 Men absolut just vad det gäller maten är vi överens men hade vi tagit upp ett annat ämne så hade vi nog haft helt skilda åsikter men som sagt vem bryr sig.

MissGaladriel
0

#25. Nja, skall jag skryta lite har jag faktiskt alltid haft bra minne .. Men okej, vi säger att det har blivit ännu bättre nu, hihi :)

Jag har kokosfett i mitt te! Kommer ha det i mitt kaffe med, den dagen jag unnar mig det (min mage HATAR kaffe, jävla mage).
Köpte mitt på hälsokosten, kostade 179:-. Har läst här att det som finns i mataffären också duger bra, men sedan har andra motsagt det plus att jag själv helst köper det bästa direkt (bl a för att jag har mycket problem med min mage).
Jag tycker att det är gott, men å andra sidan är jag grav nötsmak och -luktmissbrukare .. Mmm, nötlukter och handcreme, Body Shops Brazil Nut :) :)

greensis
0

Jag har gett upp att ha mitt kokosfett i kaffe eller te - jag äter det med sked direkt ur burken. (OK, jag är en matbarbar, jag erkännerGenerad) Men då ska det vara sorten med smak och lukt, också. Fast just nu är det för varmt i köket så jag slurpar det flytande kokosfettet ur burken lite försiktigt.GeneradGenerad

Däremot är en stor klick smör (eller bregott) i kaffe inte så dumt. Man vispar runt det med en sked så det smälter och blir nästan som om man skulle ha mjölk i.

Fabricati diem, pvnc!

[Nilla59]
0

Brazil Nut är helt underbar luktar lite kola också, mums. Jag har haft problem med min mage ända sen jag började med välling men när jag var 34 så äntligen kom de på att jag var glutenintollerant. Jag var omväxlande hård och dia. Nu funkar den helt ok.

Så den silvriga paketen på ICA är inte ok då?

greensis
0

#30 Silverpaketen från stormarknaderna är enligt kitabu helt OK, och hon har närgånget kollat med tillverkarna hur tillverkningsprocessen går till. Man tar fram oljan med ånga, vilket förklarar smaklösheten.

Det smakar i princip ingenting och funkar till matlagning, ischoklad, smörja dig med eller i kaffe/te. Däremot är den dyrare sorten mycket godare i dryck/på sked, och en del föredrar ekologiska produkter när valet finns.

Fabricati diem, pvnc!

skoga
0

jag ska också köpa kokosfett i morgon. Tack alla för bra tips i kväll nu blir det till att sova, är görtrött efter en  fantastisk helg.

Nu kom jag på en fråga till….vad tror ni om den. på tal om helgen så har många av mina vänner kommenterat att "detta kan aldrig vara bra för kolestrolet" hoppas du gör rätt! har ni några funderingar kring detta med kolestrolet.

tjenare

[Nilla59]
0

skoga om du är kvar så kan jag rekommendera Uffe Ravnskovs bok Fett och kolestrol är hälsosamt. Jag är med görtrött (jag trodde du kom från Göteborg eftersom du skrev "gör" trött men så säger man visst på andra ställen också. Nu skall jag gå upp och drömma gräddiga drömmar.

skoga
0

#33 jag är kvar, borstade tänderna. jag är född och uppväxt i GBG men bor inte där nu. Bra jag ska kolla upp den titeln. natti natti

clajo
0

#14 (skoga): Visst kan det vara så enkelt och det verkar vara så för de flesta. Men några av oss måste "skruva" på maten som greensis förklarade. Men det är fortfarande samma mat - bara mer noggrannt när det gäller fördelningen. Inget man behöver fundera på om allt funkar! Glad