Eureka; jag är med
kött igen…el hur det kom sig att ett mord skedde på nationaldagen!
Ibland har man tur…när det ser som mörkast ut osv… Grannfrun kom cyklandes igår em o frågade om Guben ville slakta en av ungtjurarna. Han hade (förmodligen) halkat i stallet o brutit benet. Så imorse blev det mord i gryningen höll jag på att säga, inte så tidigt men på morgonkvisten iaf. Stuff blev tokig när han hörde älgstudsaren, han trodde att husse bedrog honom m en älg, stackars liten. Vet ingen hund som är så älgtokig som han är!
Flickorna gick över för att agera arbetsledare åt far o grannen. Själv gick jag dit m några bunkar för att hämta lever o hjärta som grannfrun inte brukar ta reda på. Så nu ligger ett st nöthjärta i saltlake…funderar på att röka på det lite i grillen o sedan långsteka det i ugnen på ytterst svag värme. Kör ena halvan över dagen o den andra får ligga kvar i ett dygn för att få lite torkköttstuk på det. Stod en h o vattnade ur samt rensade hinnor o grova kärl ur levern men nu är jag klar o det ligger 5 kg lever i frysen o väntar på att bli tillagad! *Hurrey*!
Om några dagar, onsdag förhoppningsvis för då är Mellis på FSK, ska vi stycka. Vi fick välja om vi ville ha en slant el kött för hjälpen o jag nappade naturligtvis på kött direkt! Den här killen var ca 1 år så han har gått runt vårt hus o betat förra sommaren, friskt gräs, trevliga grannar (vi) o ren luft…känns bra. Jag ska ta reda på alla benen också o göra ett stort buljongkok på det. Dreglar när jag tänker på märgen! (Gissar att jag m stor sannolikhet får ta alla benen…
)
Feeling good today! 

Grattis! Själv har jag funderat på att kidnappa alla som slinker in på vår tomt men så stor frys har vi inte…
Grattis! Tänk den som hade sådan tur…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Vilken flax!
Synd om oxen förstås men han hade ju ändå slutat i fysboxen o då hade inte en del av honom hamnat i min…så för min del var det supertur! 

Grattis.

Hjälp vad jag känner mig stadsmesig, när jag läser om era bravader OCH OM VAD DU KAN!!!! Det låter fullkomligt makalöst alltihop. GRATTIS!
Och lycka till med allt tillredandet. Vi kansk ekör förbi på väg till Finland i sommar och snyltar lite… ("seriöst", som dotra säger om det mesta just nu).
Allt gott!
Man lär sig efter några år…hade ju en bondmora till svärmor att hävda mig mot. 
*JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA*! Gör det! Ska ni över? Seriöst?
Ungefär när? Så vi håller oss hemma menar jag…du vet ju hur vi är…tattarlass som de äldre i min släkt sa. Vandringslusten är lika stor som alltid…
Sonen skulle nog gilla att träffa Dotra igen. Han kommer ihåg när vi var hos er i "stugan". Inte för att flickorna är ngt att ha…hrmph…men enligt hans MSN-lista ändå ganska så intressanta. 

Cirka 12 juli vänder vi nosen norrut och planerar att köra runt potten på några dagar, så ifall ni är hemmavid runt mitten av juli så är det fatkiskt SERIÖST på allvar denna gång. Hettan smälter skallen just nu men jag återkommer om datum. Kan tänka att det är samma tider som er vandringslust är som störst. Så planera för allt i världen inte efter oss, plötsligt stiger ett hinder i vägen och vi får lov att ta båten till Åbo, det har ju hänt förut.
Fridens!
Ska upp till Tärnaby ngn ggn där men det är inget som är bestämt, inte säkert att stugan är ledig då. Ni är välkomna!
Nu är tjuren styckad o köttet i frysen. Vi fick *halva* djuret som tack för hjälpen. Har inte vägt köttbitarna men uppskattar vikten (benfritt) till mellan 15-20 kg då köttfärsen blev 23 kg. Har förutom det 2 ICA-kassar m buljongben i frysen.
Bäst av allt: kusinfru undrade om vi kunde tänka oss att göra om det här…tja, 45-50 kg kött + ben för 8 h arbete…självklart. De går ju ute på vintern o får ensilage + lite kornkross (hemodlat) på vintern, inga stressande frakter o Guben är en lugn, stabil o god skytt. De är fina m kräken också så de är rätt så tama, ingen större stress att tala om.
Livet leker…
…ja, förutom att ungarna går på sommarlov imorgon o övermorgon…slut på den lilla frid man hade alltså. 

Visst känner man sig rik med så mycket bra mat i frysen!?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Största problemet nu är att äta utav bara den då det kommer ca 1 st älg som ska ner i ngn av boxarna…kan bli problem då en gick sönder i vintras så vi bara har 2 st nu. Dessutom har jag lovat Guben att han ska få jaga mer nu när alla åker iväg till skolan några dagar i v…han pratar om ett el två rådjur…de är *många* här nu…några gäss vill jag allt ha o så vill han testa änder igen. Själv skulle jag vilja ha en hare el två…el tre…gott! Sedan tillkommer ju alla blåbär o hallon såklart… UJUJUJ!

Låter som att du har rejäl platsbrist framöver!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!