Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1579 ggr
beda_stina
0

Ischoklad med rostad kokos.

Blev så himla godissugen (har ägglossning). Jag rostade kokosflingor 2 stora nävar. Gjorde sedan en klassisk ischoklad på 50g 80% choklad och 50g kokosfett. Blandade i rostade kokosflingor och 15 droppar flytande hermesetas. In i frysen för snabbt resultat! Fy sjutton vad gott! Tillochmed sambon som inte äter LCHF och är en chokladoman tyckte att den var god.

Mervi
0

Tack för receptet, sparar det till kommande "behov"Flört

jaghetersophia
0

Kan man ersätta chokladen med kakao på något sätt?

ashe
0

Har sedan många års kommit fram till att i bakverk duger detta som ersättning för choklad när man lider av chokladbrist :

100 gr choklad = 1,8 dl kakao+60 gr smör+1,2 dl socker

Går förmodligen att justera sockermängden och också att ta annat fett än smör.

När jag gör kaka (flåt - gjorde) där det står choklad tar jag bara motsvarande av denna blandning och rör ner. Blir OK men inte lika bra som riktig choklad. Den har ju dels cacaofett dels är den tempererad så chokladmolekylerna blir av lämplig storlek.

Margareta
0

Det låter som väldigt mycket socker för oss som kämpar med sötsug. Allt söt bidrar till mer sötsug. Det är helt klart bättre att låta bli.

Numer pensionär i Nynäshamn

ashe
0

Jo jag skrev ju "gjorde". Vet ej hur det blir om man skippar sockret som jag vill göra. Det går att ersätta choklad med cacao men det blir inte samma sak…

Men det är ju intressant att se hur mycket socker som behövs för att smaken skall bli "lagom söt" när man är tillvand på socker. Kanske bra att komma ihåg när man blir bjuden på choklad-tårta eller kaka. Det är bara att säga nej!

Nu läser ja "1,5 dl socker" och mår faktiskt illa. Hurra!

matildaas
0

hur många kolhyderater blir de :)

Neeelia
0

usch för socker!

RexPect
0

#0, om du använder 80% choklad behöver man kanske inte hermesetas, kokosen borde söta lite i sej? 

När jag gör ngt recept med kakao använder jag konsums ekologiska (hööög fetthalt) och så tar jag lite vanlijpulver istället för socker (konsums ekologiska även där) som tar udden av ev bitterhet hos kakaon, eller lite kokosfett MED smak som även den dämpar bitterheten i kakaon.