Varför är grädde så "känsligt"?
Det verkar ju av "allas" erfarenheter att vispgrädde utsöndrar väldigt mycket insulin för många. Har väl inte kartlagt erfareheterna så djupt på detta område, men nog verkar det ju som att folk överlag är mera känslig för grädde, än för yoghurt och andra mjölkprodukter!? (Eller är det bara så att folk kommit med "larmrapporter" för grädde i större utsträckning!?) I så fall frågar man ju sig förstås VARFÖR just grädde får denna effekt!? Gissar att detta avhandlats tidigare. (Ge mig gärna iså fall bara en bra länk.) Fast lite kort - varför skulle folk vara mera känslig för grädde än för andra mjölkprodukter, när grädde väl är fetare än alla andra mjölkprodukter (bortsett från smör)!? Det borde väl rimligen vara tvärtom!? Har grädden i produktionen genomgått någon mer onaturlig process än de andra mjölkprodukterna, som på något sätt "gör det", eller vad!?
Förlåt nu om jag är lite motströms såhär direkt.
Min personliga hypotes när det gäller grädde är att den är lättare att få i sig i stora kvantiteter. Om man t.ex. varit van att konsumera stora mängder mjölk i kaffe eller the är det lätt att man häller i grädde till samma "vithet" eller "ljumhetsgrad". Om man sedan dricker stora muggar med detta kanske tre till fyra eller flera gånger om dagen får man i sig en ansenlig mängd mjölksocker, en ansenlig mängd fett och, ja, en ansenlig mängd kalorier. Detta slinker ner mycket lättare än motsvarande mängd rent smör.
Jag tror inte detta är hela historien, men det kan vara en del av den.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det blir, utöver väldigt mycket kolhydrater, väldigt mycket energi. kolhydrater underlättar tillverkningen av glycerol, vilket binder fettet i s.k triglycerider, dvs kroppsfett.
Yoghurt med motsvarande kolhydrathalt men mycket mindre fett/kalorier bidrar ju till samma tillgång på glycerol, men finns inte energin (fettet) bidrar det ju inte till samma viktuppgång.
Jag tror det är en ond kombination av kolhydrater och energi (kalorier) som gör grädde till en "bov".
Nej, jag tror inte folk är MER känsliga för grädde än för övriga mjölkprodukter.
Jag tror att man upptäcker det därför att man tagit bort de flesta mjölkprodukter och sen äter grädde, för man tror det är helt OK.
För vissa är det fortfarande OK med grädden men inte för mjölk…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Min erfarenhet är att grädde går utmarkt och alla andra mjölkprodukter ger magproblem (inte smör såklart) Håller med Jennix och förmodligen är det gräddens fel att jag inte går ner snabbare i vikt. Men vad skall man ta istället?
…visst är det så att syrade produkter innehåller väldigt lite laktos jämfört med grädde och mjölk. Kan kanske vara ett skäl…
…sedan har jag sett vissa nämna mjölkproteinerna, att dessa har den egenskapen att insulinet triggas…
Men inte vet jag… 

Vad ar da egentligen battre att ha i kaffet, mjolk eller gradde? Jag dricker 3 koppar om dagen, har bytt fran mjolk till gradde… forut blev det totalt 50ml mjolk/kopp… Nu tar jag 1msk gradde/kopp. Suck, kan gradden verkligen vara ett sant stort hinder for viktminskningen?
Jag blir galen! Att vara sa strikt och behova rakna kolhydrater jamt gor mig bara deprimerad.
#6 Adora, jag tar 1 msk drygt/stor mugg och 2-3 ggr/dag. Det fungerar bra för mig. Jag går ned.
Det kan kännas deprimerande att lämna gamla matvanor. Men du lär dig ju nya och efter ett tag känns det bättre och mer balanserat. Har du en egen tråd, Adora? Jag letar men hittar den inte. Om du inte har det kanske du skulle starta en? Det känns som om du behöver lite extra pepp just nu ;-) och då är den egna tråden det bästa.

Kanske fordras det flera förklaringar för att få ihop detta!?
# 1: Många kanske häller på mycket med grädde. Fast å andra sidan är ju många (även såna som egentligen inte har några problem med vikten - som jag) känsliga för bara pyttelite grädde…
# 2: Det faktum att bara pyttelite grädde (som inte heller innehåller några större mängder energi i form av fett) kan avbryta en viktnedgång, talar väl också för att lösningen på problemet i första hand måste sökas i någon annan tänkbar förklaring!? Eller?
# 3: Visst KAN det vara ett överdrivet alarmerande vad gäller grädden (i förhållande till yoghurt m.m.), såsom du säger Jennix. Kan dock inte komma ifrån min KÄNSLA, som säger att det även finns en reell förklaring…
# 5: Detta skulle väl kunna vara huvudorsaken till "problemet" (att mjölksyrningen "eliminerar" så mycket laktos, och att detta betyder så mycket mera än vad fetthalten gör)… Fast då frågar man ju sig - innehåller mjölksyrade mjölkprodukter verkligen så mycket mindre laktos än grädde!? Grädde innehåller trots allt bara 3 gram kolhydrat per 100 g. Creme Fraiche t.ex. 2,5. Visst skulle mjölkPROTEINERNA också kunna vara huvudförklaringen!? Fast likadant där. Creme Fraiche innehåller t.o.m. med något MER protein än vad grädde gör…
Ja, för det är väl inte så att kolhydraterna och proteinet är av till viss del olika slag i grädde och syrade mjölkprodukter, eller!?

Hmmm, jag kanske har fel på känslan ändå - och att Jennix förklaring är den bästa… (Känslan kommet av mina egna erfarenheter, fast dessa kanske inte är så tydliga ändå…) Nog för att man kan tänka att t.ex. yoghurt borde leda till minst lika mycket "larmrapporter" (om fettlagring) som grädde. Fast kanske yoghurt och andra mjölksyrade produkter helt enkelt inte testats av så många som snabbt blivit LCHF-frälsta!? Skulle Jennix ha rätt, så rätar väl detta kanske ut alla frågetecken runt detta… Vilka erfarenheter har ni om detta!? Några som helt klart har problem med grädde, men INTE med Yoghurt, Creme fraiche, gräddfil m.m.!?
Jag kan bara tala för mig själv.
Har provat att vara utan/äta : Vanlig mjölk, låglaktosmjölk, laktosfri mjölk, grädde, creme fraiche osv. inget ger mig en sockerhöjande effekt.
Däremot ger spannmål i olika former en sockerhöjande effekt.
Om man tar en 5dl förpackning grädde per dag så ska det väl ge ca. 15g kolhydrater, vilket är lite? Beror så klart vad man jämför med.
Jag har för det mesta under förra året legat på 5g kolhydrater per dag och nu fyllt på med mera.
#9: Jag har problem med grädde och naturell yoghurt, fil osv. Har testat blodsockret (bs) efter 1 glas fil och det steg från 6 till 9 på 30 minuter. Har inte testat efter grädde, utan bara konstaterat att jag inte går ned i vikt om jag äter det i större utsträckning än i såser och dylikt.
#9 För dig är säkert Jennix förklaring den bästa, ja. Du skulle ju kunna testa med att ersätta grädden med valfri annan mjölkprodukt för att testa? Detta är alltså en del av historien.
Men vi ska inte glömma att det möjligen kan finnas en andra som kanske inte alls är känsliga, men som tror att det är det, bara för att de överkonsumerar. Detta är alltså en annan del av historien.
Jag har upptäckt för min del att jag itne KAN äta hur mycket grädde som helst, eftersom jag blir mätt. Vanlig mjölk skulle jag inte bli mätt på, eftersom det är inte är så fett.
Det kan ju vara så att vissa reagerar likadant som jag och därför aldrig får i sig så mycket grädde…
Jag tror inte det är kolhydraterna i sig som gör att vissa reagerar, jag har själv sett hur mängden kolhydrater kan överstiga med potatis + grönt och då får jag inget viktstopp men jag får det med grädden trots att det är mindre antal kolhydrater…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

# 12: Jo, visst kan det finnas de som utsöndrar mycket insulin för att de helt enkelt får i sig väldigt mycket mjölksocker genom grädde, och att många av dessa inte skulle ha några problem alls om de bara begränsar intaget lite… Det tror jag säkert…
# 13: Kan det vara så när det gäller känsligheten mot MJÖLK-socker, att det som avgör känsligheten här, är hur mycket laktas man producerar i tarmarna!? Ja, d.v.s. att de som är mest känsliga för att utsöndra insulin vid intag av mjölkprodukter, är de som är laktosintoleranta eller nära på!?
#14 Tyvärr kan jag inget om det vetenskapliga… Jag försöker mest betrakta andras erfarenheter och mina egna och komma fram till något… :)
Om jag vill ta reda på hur mycket mjölksocker det är i vispgrädde; vad söker jag fram i SLV:s databas då? Är det "disackarider"? Det finns ju även monosckarider och sackaros, men grädde innehåller ingenting av dessa två, däremot 3 gr disackarider.
#8 Instämmer i ditt resonemang, det är motsägelsefullt det där.
Sist skriver du: "Ja, för det är väl inte så att kolhydraterna och proteinet är av till viss del olika slag i grädde och syrade mjölkprodukter, eller!?"
Intressant Tanke - än vet vi inte allt! 

Om mjölksockret och mjölkproteinet är av samma slag i grädde resp. syrade mjölkprodukter, borde nog larmrapportortererna vara minst lika frekventa vad gäller yoghurt, än för grädde - kan ju JAG tycka i alla fall… Nog får folk i sig mera mjölksocker och mjölkprotein genom en-två tallrikar turkisk eller grekisk yoghurt, än genom måltider baserade på mycket grädde!? För att komma upp i lika mängd mjölksocker genom intag av grädde som genom fem dl grekisk yoghurt, måste man få i sig över åtta dl grädde (vilket väl ändå sällan är fallet att man får!?). Vid jämförelsen av fem dl. grekisk yoghurt, skulle man dessutom behöva få i sig över en och en halv liter grädde, för att komma upp i lika mycket mjölkprotein… Nu är turkisk yoghurt visserligen inte lika stinn på mjölksocker och mjölkprotein än grekisk, men ändå… Om yoghurt var så insulinutsöndrande, så borde vi väl dessutom hört rapporter från "vanligt folk" genom åren om att standard-yoghurt och standard-fil (i alla fall för känsliga individer) är fettlagringsbomber…
En annan aspekt här, är väl masajernas stora mjölkkonsumtion. I varje fall folket i samburustammen, sägs ju drick 6-7 mjölk per dag, utan att ha det minsta tillstymmelse till att lägga på hullet… Nog för att dessa kanske har en genetisk dispostion (att deras tunntarmar helt enkelt producerar mer laktas?) som gör att dessa bryter ned laktosen än bättre än vad vi nordbor gör, och att mjölkproteinet från deras sebukor kanske dessutom är av ett lite mer insulinutsöndrande slag - fast hur MYCKET laktos får de ändå inte i sig med dessa MÄNGDÈR mjölk!?
Utifrån dessa exempel, så är det väl VERKLIGEN befogat att ställa frågan - om det är skillnad på det mjölksocker och det mjölkprotein som s.a.s. har ÖVERLEVT en mjölksyrningsprocess, och samma mängd av motsvarande energislag som inte genomgått en sådan process!?
Fodrar helt enkelt en viss mängd mjölksocker och mjölkprotein som genomgått en mjölksyrningsprocess mindre insulin, än vad samma mängd mjölksocker och mjölkprotein som inte genomgått en sådan process, fordrar!?

Jag tror precis som Jennix att anledningen till att vi inte hör så mycket om yoghurt och andra magrare mjölkprodukter helt enkelt är att folk här på forumet till stor del redan har plockat bort dem.
Det är också många som rapporterar om långsam/utebliven viktnedgång och som räknar upp fil/yoghurt/mjölk bland sitt matintag - och de får genast rekommendationen att plocka bort de produkterna. I det läget kanske man inte kopplar ihop problemet med just insulinhöjningen, utan tror att det hänger ihop med för lite fett och för många kolhydrater.
Om man är högkolhydratkostare tror man väl i stället att det är fettet i mjölkprodukterna som är problemet och så börjar man köpa lättprodukter…
Jag tror själv inte att det är just kolhydraterna som är boven i mjölkdramat, utan insulinhöjningen. I varje fall för min personliga del. Jag har testat att smälla i mig en massa grädde och sedan mäta blodsockret med täta mellanrum: jag får ingen höjning alls av blodsockervärdet, däremot en kraftig sänkning ca. 1½-2 timmar efter måltiden och efter ungefär 3-4 timmar är jag tillbaka på fastenivån igen. Det borde peka på att jag har fått en onödigt stor insulinrespons i förhållande till mängden intagna kolhydrater.
VARFÖR det är så, har jag dock ingen aning om. Inte heller vet jag varför masajerna håller sig så slanka, men jag tycker allt det är lite orättvist! 
Jag är ju allergisk mot mjölkprotein och jag har märkt att magen regerar mer på grädde än på turkisk yoghurt. Så frågan är om nånting händer med proteinet också när mjölken syras…

Instämmer med Jennix och Bluegoose om att folk som plockat bort allt annat plötsligt upptäcker att grädden som verkat så säker ger utslag - relativt allt annat de äter.
Till det kommer (teori!) att när man ätit LCHF ett tag verkar kroppen vänja in sig på den lägre sockernivån och verkar reagera mer på det mesta.
Då uppstår ju frågan om man mer eller mindre omedvetet väljer att minska på de flytande mjölkprodukterna, eller om man fortsätter att använda dem och bromsar viktnedgången istället?
Följdfrågan om mejeriprodukterna ger insulinpåslag är ju hur man vanemässigt reagerar på blodsockerdippen. Äter man mera då (blir sugen) och särskilt av meraa något som innehåller kolhdyrater i någon form eller tar man något fett? Jag gillar min keso&mascarpone-röra till frukost de dagar jag inte äter ägg - och då vill jag gärna ha kaffe (med extra fett i!) till förmiddagsmellis.
#6 Adora - jag kör äggmjölk eller smör/bregott i mitt kaffe istället för grädde/mjölk. Funkar alldeles utmäkrt.
Fabricati diem, pvnc!

# 19: Visst är det väl så, att ett visst antal gram kolhydrater från mjölkprodukter, för "mjölkkänsliga" är klart mera insulinhöjande, än samma mängd kolhydrater från andra födoämnen…
Undrar om den särskilda känsligheten för mjölksockret helt enkelt bara skulle kunna bero på bristande tillverkning av laktAs, och att den extra inulinhöjningen kommer sig av att den laktos som det s.a.s. inte finns laktas tillräckligt av för att bryta ned laktosen, är något som kroppen uppfattar som artfrämmande, och som den tar hand om på sedvanlig väg när artfrämmande kommit in i den, genom att utsöndra kortisol, vilket i sin tur även får insulin att utsöndras (och att denna insulinutsöndring är desto kraftigare)!? Någon som kan tänka sig att det fungerar så - eller inte alls!?
Visst kan det väl vara så som du säger också, att anledningen till att vi inte hör så mycket om yoghurt och andra magrare mjölkprodukter helt enkelt är att folk här på forumet till stor del redan har plockat bort dem. Fortfarande har vi väl dock aldrig noterat några rapporter från "vanligt folk" om att fil och yoghurt skulle vara så "förödande"… Nåväl, det har vi väl inte med vanlig mjölk heller, vilket vi väl i så fall förstås borde hört larmrapporter om i betydligt högre grad… Fast sen hade vi ju min lilla erfarenhet också (som visserligen inte säger det minsta - om det inte är fler som har en liknande…) - att jag under en testperiod inte hade samma problem med yoghurt (med stora mängder mjölksocker och mjölkprotein), som med grädde (med mindre mängder mjölksocker och mjölkprotein). (Kanske läge att göra en liten enkät här!) Fast intressant är här också, och då kommer man in på Wildrat inlägg # 20:
Förutom att jag tidigare tyckt mig notera att jag var mer känslig mot grädde än mot yoghurt rent viktmässigt, så noterade jag OCKSÅ (precis som Wildrat verkar ha noterat) att min mage blev lite väl uppspänd och så, vid förtäring av grädde. Detta noterade jag inte på samma sätt med, vid intag av yoghurt…