Bra eget recept på blue cheese-dressing?
Har någon ett uttestat LCHF-recept på salladsdressing med blue cheese-smak?
Jag tänkte testa med turkisk yoghurt, vispgrädde för att göra den mildare och rinnigare, samt mosad blåmögelost och lite örtsalt.
Jag kommer att ha 40-50pers på mottagning och det är lite fel tillfälle att vara wild-and-crazy och ha alla som försökskaniner…
Fabricati diem, pvnc!
Låter gott. Beror också på vilken bluecheese du använder. En skarp variant kanske kräver ngt mildare än youghurten, t.x. craime fraiche. En mild blue cheese kanske mår bra av det lite pikanta i yoghourten.
En viss sötma från litet väldigt finhackad lök kan också komma väl till pass som brytning

Den här amerikanska Blue Cheese Dip'en är supergod - speciellt till Buffalo Chicken Wings! Man kan säkert byta ut gräddfilen mot turkisk youghurt och ta lite mer än 2 dl för att få mer dressingkonsistens.
100 g grön/blåmögelost (brukar använda Kvibilles gräddädel), 2 dl gräddfil, 1 liten vitlök (pressad), 1/2 tsk senapspulver, 1 krm svartpeppar.
Blir godare ju längre den får stå och dra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Har ett recept från en restaurang jag jobbade på en sommar. Vi hade buffalo-wings och körde chili sås och ostsås till.
Blåmögelost
Vatten
Majonnäs
Koka ost och vatten, inte för mycket vatten, mest för att osten inte ska bränna vid. När osten smällt, ta av från plattan. Om där är klumpar så mixa lite lätt, sen i med majonnäs,lite salt & peppar, färdigt!

Avrapportering på blue cheese- såsen.
Jag körde på ett av Maias grundrecept:
1 trekant Kvibille gräddädel (140g)
3 burkar ekologsk creme fraiche
lite örtsalt
Rev osten och mojade ihop.
Den blev mild och ganska tjock, mer en röra än en rinnig sås.
Men det gick åt som bara den, så den funkade utmärkt både till sallad och till grillspett.
Fabricati diem, pvnc!
Mmm, tack för tipset! Jag älskar röror/såser. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!