Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 12546 ggr
hemul
0

Lidls choklad

Har hittat uppgifter om att Lidls mörka choklad J.D. Gross tillverkas av det tyska Rausch. Det verkar stämma, för likheterna med deras produkter under eget namn är stora. Detta kanske säger chokladkännare något. Mig säger det inte så mycket. Glad

Nå, till saken. När jag var till Lidl och köpte härsket fläsk häromdan så såg jag att de hade en ny sorts J.D. Gross-kakor. De har samma namn som de vanliga med tillägget Superieur, ser lite annorlunda ut och har högre kakaohalt.

Den jag köpte, Arriba, har 81% cacao.  Protein: 10g, kh: 22.8g, fett: 42.8g. Mycket mindre socker alltså och inte alls sliskig i smaken. Nu var det så att de låg på det där bordet där alla erbjudanden ligger, men jag hoppar att det inte var ett tillfälligt parti. Hoppas priset inte var tillfälligt heller, samma som de andra J.D. Gross-kakorna, 12:90. Ay Arrrriba! Räcka ut tungan

AnnaCathrina
0

Härsket fläsk?

Mervi
0

Det skall jag prova, måste dit och kolla.

Fnyfniken
0

Jag har bara hittat max 70% hos dem. Ska kolla idag. Den 70%-iga är toksöt. Jag brukar äta Lindts 85%. Åt Michel Chizet (stavning0?) 85% i förrgår och den var himmelsk. Kan likaså rekommendera Venchi, men den kostar 30:- för 30g

hemul
0

#1 Ja, tyvärr. 2 pkt. Skrikandes

Oluf-56a
0

Får kolla på helgen när jag åker förbi Lidl.

Annars är min favorit  Lindts 99%, en liten bit som får smälta i gommen tillsammans med kaffe….Underbart gott. Det går inte att äta den som vanlig choklad,för då blir den alldeles för bitter.

lkn02001
0

kan puffa upp denna och hålla med om att det är superchoklad! MEN! sista jag var inne på Lidl hade dom bara låga kakaohalter… BESVIKEN!! det fanns inte ens någon plats på hyllan för de andra…

Inke
0

Det är min erfarenhet, hittade ingen mörk choklad.Men jag får kolla igen. Men deras korvar är bra. Lite kolhydrater.

Men jag har blivit så saltkänslig. Allt är för salt(korv, pålägg, sill)

Tilda-T
0

Jag kör med Marabous premium 86% chocklad , jättegod!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

ragnhildar
0

Marabous 86% innehåller 19 g kh/100g. En hel kaka väger så mkt. En ruta skulle då innehålla 0,9 g kh. Ändå är SSS helt emot detta med att mörk choklad skulle vara ok.

Tilda-T
0

Jag blandar hälften cocosfett/marabouschocklad och häller i ischockladformar,ett bra sätt att få i sig cocosfett och det triggar inte mitt sockermonster.

ragnhildar
0

Smälter du det i vattenbad?

Tilda-T
0

japp!

lkn02001
0

till alla som äter marabou premium. en del av dessa har bara den angivna chokladhalten i ett "ytterskal", resten kan vara mycket lägre kakaohalt. Detta står finstilt och kan ses när man biter i chokladen. man ser då att det är som en "glasering".

Ulf-S
1

#13: Marabou Premium är bara bluff, du har helt rätt! Den har ett tunt skal med fyllning…

Deras mörka chokladkakor smakar så otroligt mesigt, det finns inte en chans att de innehåller t.ex. 86 % kakao hela vägen.

beautifulthing
0

Jag brukar köpa ett märke som heter Belgian 85%. På Lindts står de ju inget näringinnehåll Skrikandes Belgian innehåller 16g kolisar per kaka (100g)

magma
0

#9: Det borde bli 1,9 gram/ruta?

Jag tycker inte att Marabous 86% har ett "skal" runt sig, däremot den på 70% skivar sig och verkar bestå av flera olika skikt.

kickelina66
0

Tycker heller inte att marabous 86% skivar sig men jag tycker även att den är ganska söt. Det är svårt att hitta riktgt god och bra choklad.

Kunigunda
0

Jag är kräsen när det gäller mat och jag hört att Lidl´s varor skulle vara dåliga.

MEN - -  när jag smakade deras korv blev jag frälst :

Bratwurst och Nürnberger är goooda, innehåller få kolhydrater, mycket protein och fett. GOTT kryddade !

Mörk choklad finns oftast.

Empe
0

Master Blend 70%

Bara kakaobönor och rörsocker i den. Tyvärr ligger priset på 100g på ca 40kr. Jag har dessvärre slut på lagret ;) så jag kan inte kontrollera kolhydratsinnehållet.

[Karro]
0

Börjar gilla LIDL mer och mer!

MimLan
0

#19 På deras hemsida anger de att det är 70% i just den chokladkakan.

Tyvärr inget för min del då det verkar krävas en halt runt 85% för att det skall bli ok kolhydratinnehåll för min del (2 gram per bit eller 20 gram på 100 gram).

Men jäkligt trevligt att ha en lokal tillverkare som inte häller trams i chokladen vad det verkar som.

Empe
0

#21 Jag återkommer nästa gång jag köpt chokladen, med kolhydratsinnehållet!

Jag väljer dock 1888 ändå eftersom den är så naturlig som en chokladkaka någonsin kan vara; inga aromer och fettreducerad kakao och vitt socker samt emulgeringsmedel i den här nämligen! (läser från Marabou´s 86%)

cjy76
0

Kolla i Green & Black's Organic. Mörka choklad som är ekologisk. Jätte god o med lite bättre samvete.