Kallpressad Rapsolja
Läste i Skaldemans bok att man skall använda olivolja av fin kvalitét att rapsolja är ett senare påfund, men det ääär faktiskt en naturprodukt även det och en olja utan smak, kallpressad är ju beteckand som lika fin som olivolja. Går det inte lika bra med Rapsolja jag gillar inte olivolja alltid, har för i mitt tycke ganska framträdande smak, familjen i övrigt vill absolut inte ha den. Vet du något om det Margareta eller någon annan?
Vi skickar frågan vidare till dr Annika på bloggen tror jag…
Numer pensionär i Nynäshamn
Japp så får det bli, tur du är så klok, man tycker ju att jag kunde kanske kommit på¨det också. Å vad det är härligt att ha någon (många) att luta sej emot.
Svar från Annika, kom direkt som vanligt hon är suverän:
Margareta, som jag har förstått det är mättat och omättat animaliskt fett bäst. Även kokosfett är bra.
Därnäst kommer olivolja och rapsolja, men de ska då vara ekologiskt odlade och kallpressade, för att inte innehålla så mycket föroreningar,och då blir de så dyra att de animaliska är mycket billigare.

Jag använder nästan bara smör..ibland blir det olivolja som jag häller över, men steker alltid i smör.Jag tycker det funkar alldeles utmärkt. 
Det har kommit fler svar på Annikas Blogg och ett vill jag gärna citera här, så jag har skrivit och frågat om jag får göra det.
Ni som är nyfikna kan gå in och läsa i dagens blogg.
Som vanligt gäller det att samla så relevant information man kan hitta och sen själv ta ställning.
I oljefallet tycker jag att det är lite pest eller kolera man skall välja mellan.
Man vill verkligen ha olja ibland. Jag friterar tex gärna, nur när jag äntligen FÅR efter alla VV-år eller så kan det vara till majonnäs tex då olivolja inte riktigt passar. Olivolja förresten finns nog allt från riktigt fin och dyr till det som antagligen inte borde vara människoföda….
Så här svarade Göran på Annikas blogg:
Enligt fettforskaren Mary Enig ("Know your fats") bör man undvika rapsolja eftersom den innehåller en för människan olämplig fettsyra ("erucic acid"). Men å andra sidan har man ätit den i århundraden i Indien och Kina. Mary Enig & Sally Fallon ("Eat fat lose fat") uppger att en studie publicerad i Lancet 1994 fann att fettvävnad till stor del består av enkelomättade fetter - alltså just det slags fett som finns i rapsolja, olivolja, nötter av olika slag och avokado. Hur väl belagt detta är vet jag inte - men kanske något att tänka på för alla som behöver gå ner i vikt!
Det verkar vara säkrast att hålla sig till ekologiskt smör, grädde, kokosfett (somanordic.com) och ev. lite olivolja i salladen. Kokosfett i lite varmt citronvatten är fint. Och sedan finns det ju kokosmjölk för matlagning eller att dricka naturelle, ev. utspädd med lite vatten.
Den bästa sorten jag funnit är Santa Marias "Creamy Coconut Milk" (santamariaworld.com), helt utan tillsatser men ej kravgodkänd (18 % fett och 3 % kolhydrater).
Skrivet av Göran Johannesson den 24 juli 2006 kl. 17:44 #
Tackar för alla svar angående rapsoljan, synd att den inte var så nyttig som jag hoppades. Kommer nog ändå att ta till den om jag känner att det kniper, man använder ju inte olja så ofta. Den rapsoljan jag har är ekologisk och kallpressad samt dyr, så det är väl inget jag kommer att köpa varje vecka precis men bra att ha i kylen om det kniper. Smör använder jag mest och det är himla gott att steka i smör, den smaken hade jag nästan glömt.
Jag kan tipsa om ett flytande smör/olivolja från arla, det är jättegott att steka i, jag håller med dej Kelly, när jag stekte i smör första gången så ramlade barndomsminnen över mej - mormor stekte alltid i smör, det både luktar och smakar SÅ gott
Jag gör som Du Kelly och tänker att de få gångerna jag använder oljan får det vara ok, men jag skall se om jag kan hitta någon bättre än den vi har just nu…
Kokosfett finns också att köpa via nätet hos www.ortapoteket.se. Bra och billigt! Jättebra tips med kokosfett i lite varmt vatten på morgonen, låter utmärkt för att "väcka systemet"!
Rapsoljan är nog den nyttigaste oljan som existerat näst efter Linfröoljan (som dock inte smakar så gott eller funkar i matlagning). Hittade denna utförliga sida om Rapsoljans alla nyttigheter: http://www.rapsodine.se/rapsolja/rapsolja.htm
# Jag kan bli lite fundersam när det är producenten som gör reklam för sin produkt och inte oberoende intressenter.
Jag har också trott att Rapsoljan var den bästa, men då lyssnade jag också bara på dem som hade vinning av att göra reklam för den (hyr tex sommarstuga av en rapsodlare).
Jag har tänkt om sen jag läst och hört andra svar.
Nu föredrar jag smör och kokosolja och använder bara rapsolja när jag måste och då dyr och garanterat kallpressad.
Margareta… I vad använder du kokosolja? Att steka i?
#12 Jag har inte hittat kokosoljan ännu, men föredrar den utifrån "oberoende" kommentarer om varför. De jag vet som använder den har den till allt möjligt. Anders_E som är på semester använder den flitigt.
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=82f0608b-be4e-4f31-9de6-9f2768d012f2
I den gamla tråden nämndes den och i någon annan jag inte hittar berättar Anders_E om den.
Här är vad Mary Enig ("Know Your Fats") skriver om rapsolja. Det är en lång och intressant artikel väl värd att läsa! Ta dig tid att läsa den alla som behärskar engelska!
#12: Enligt Mary Enig verkar du göra alldeles rätt Margareta :) Kallpressad rapsolja som endast används då och då i en diet som i övrigt är rik på mättat fett (de flesta nackdelarna med rapsolja tycks vägas upp av mättat fett).

Jag har hittat kallpressad KRAV märkt rapsolja på IKEA! Åke Ekström var märket.

Jag använder kokosolja/fett varje dag. Jag har 3 sorters kokosprodukter - MCT olja som jag beställt på apoteket. Den tar jag 2 skedar av varje morgon. Sen har jag 2 burkar Cocosa - den ena att steka i och den andra är en Virgin oil som jag antingen tar en sked av i tekoppen eller blandar i en smoothie eller shake av något slag. Jag har också testat att smörja lite kokosolja på några torra fläckar jag har på armen och de är helt borta.