Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4515 ggr
kajsa71
0

Fläder

Jag har en stor fläderbuske i trädgården med massor att blomknoppar som snart slår ut.

Vad ska jag göra med alla blommor eller bär utan att blanda i socker? Det enda jag själv kan komma på är brännvin. Någon som har något förslag?

bullmagen
0

googlade lite och hittade detta

Flädervinäger
Gör så här:
Skölj och skaka av 2-3 blomklasar och lägg dem i en tät flaska med 1/2 liter vitvinsvinäger. Låt flaskan stå minst en vecka, gärna längre. Smaka när den är precis lagom för dig. Tag då upp klasarna och använd vinägern till härliga salladssåser.

Man kan också göra fläderpannkakor och blanda i fläderblommor i smeten (sök på kokospannkaka eller gör nötpannkaka).

har inte testat detta själv, men det kanske kan vara något. Fläderte kan du ju allltid göra

parsley
0

Ersätta sockret med stevia? Sockret ger ju både smak och fungerar som konserveringsmedel. Fryser man flädersaften så borde man kunna ersätta sockret med stevia.

kajsa71
0

Tack bullmagen och parsley för era tips! Jag ska testa! Flädervinäger låter spännande!

PerH
0

Flädervin på bären, det avråder jag på det bestämdaste.
Gjorde en damajanne 2006, tyvärr odrickbart på grund av för lite syra i bären.Skrikandes
Bären har en fadd smak, dom måste samsas med något surt om man skall lyckas, något så när.
Tycker inte dom duger som saft heller.Låt bären sitta kvar på trädet, det kommer fåglar lite senareGlad
Blommorna ger god smak, tillsammans med sur frukt, kan dett bli ett hyfsat lättvin.
Men
Mycket besvär, glasbanken har gott vin, färdiglagrat och smakar bra. 

Ps

Flädervinäger, jag skulle aldrig ha lyckats förvandla mitt flädervin till vinäger, då det saknade syra. 

Bullmagens recept är klart framgångsrikt.

Ds