Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 613 ggr
skansmamma
0

Skansmamma

Hej

Är en överviktig tvåbarnsmamma, med en ännu mer överviktig make

Har varit intresserad av LC-kost men aldrig kommit till skott, Har försökt peppe min man men utan resultat, Han såg nu på TV4 och inslaget från Njurunda.

Vi har därför beslutat oss från att börja, men hur???

Har någon några tips på litteratur, matsedlar m.m. m.m.

Ha en trevlig sommar

Margareta
0

Då har ni absolut kommit rätt.
Det finns olika sätt att börja.

En del börjar superstrikt helt utan skyddsnät, dvs helt utan kolhydrater.
Andra tar det lite mer lugnt och vänjer sig av med socker först och sen vetemjöl (bröd) och sen potatis, pasta och ris, i den ordning man tycker.

Det finns inget som är mer rätt än det andra eftersom vi alla är olika och har olika bakgrund i våra matvanor.

Om Du berättar vad Du tror passar Er skall jag gärna komma med fler förslag. Det finns fler här på sajten som kan komma med lika många förslag som de är i antal och alla är lika rätt.Skrattande

Numer pensionär i Nynäshamn

Wonnie
0

Hejsan.

Jag är oxå ny from idag faktiskt, jag har lite sakta smakat på detta fast inte helt ut här väl ätit en del äpplen o så det jag har märkt att min värk i kroppen har minskat mycket, men vikten i gengäld ökat tyvärr????????

Har försökt att gå ner i vikt i 15 års tid har provat allt som bara går tex viktväktarna flera ggr men går ej ned och folk i min omgivning ser att jag verkligen kämpar o de fattar ingenting varför jag inte går ner enda gången som jag rasade i vikt det var när jag drack Cambridgemetoden men man är ju så hungrig hela tiden.

Så nu tänkte jag from med måndag (min semester) börja med detta och vill ha mkt enkelt förklarat vad jag skall äta helst inte för mycket ägg, gillar ägg men blir illamående av för mycket ägg, tänkte att man kanske kan ta två kokta ägg + 1 avakado till frukost o the kanske.

till lunch kan det bli lax m svamp + creme fraiche eller lite grädde

till middag vet jag inte……

väger 89 kg till 167 i strumplästen och vill gå ner till ca 72 kg och som sagt jag undrar verkligen om detta skall lyckas eftersom jag nu har gått upp ca 4 kg på tre veckor sen jag ändrade till mer fettrik kost o protein fast med äpplen då o då samt mycket grönsaker som vitkål med olja, knappt nåra kolhydrater så egentligen fattar jag ingenting, MEN jag ger aldrig upp det skall gå nån gång har jag kämpat i 15 år så kan jag göra det ett tag till.

Jag tar tacksamt emot tips eftersom jag på söndag sticker till mitt paradis där finns ingen dator i tre veckor ska jag vara där..sååååå då får vi se om nåt har hänt..nu fick du ju inga tips från mig ville bara skriva av mig lite.

mvh Wonnie

Margareta
0

Hej Wonnie och välkommen hit…
Man MÅSTE inte äta ägg även om många gör det och tycker det är bra!!! En köttrest från gårdagen till frukost går precis lika bra. Fråga engelsmännen Flört

Äpple är inte så bra för mig. Jag blir både konstig i magen och går upp i vikt. FET mat är det absolut bästa det håller man sig mätt på och går inte upp vikt av.

Testa ägg, men gör inte kokta, det är ibland lättare att klara dem som äggröra om man är ovan.

Vi har en länk till vänster som heter Frukost-tips… kolla där hur vi gör med våra ägg…

Wonnie
0

Tack Margareta för ditt svar.

skansmamma
0

Tack för snabbt svar

Jag skulle tro att det bästa för oss är att börja stegvis dvs som du skrev vänja sig av med sockret först och sen fortsätta.

Finns det några ;helst menytips; kostförslag??

Margareta
0

Jag slängde upp Annika Dahlwvists kostråd alldeles nyss.
De är jättebra att börja med!!! Räcker det blir man nöjd och om inte skruvar man lite till.

ALLA behöver inte skruva ner så långt som en del av oss gjort.

/Margareta

Millaf
0

Hej och välkommen säjer även jag!

Jag är också 2-barnsmamma, har betat av 20 kgs övervikt men vill gå ner ca 20 till… LC har jag ätit i drygt ett år.

Jag har SSS första bok och den är kanon. Maria Tausons "mamma äter inget vitt" är också super.

Milla
0

Hej hej, så skoj att ni har hittat hit.

Kram på er /Milla

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Filifjonkan
0

Hej jag är också ny här.Har ätit SSS kost i tre månader.Tappat 8 kg och mår hur prima som helst.

Wonnie!  Jag har gjort det väldigt enkelt:Många baconnlindade blandköttfärsbiffar inlindade i bacon och med ost på i långpanna.Det räcker till flera mål för mig och gubben. Benfri fläskotlett i ugnen är en annnan favorit. Köp stor bit!

Jag brukar sedan göra egen bearnesås eller majonnäs a´Litsfeldts recept. Kanske en cole slow på vitkål och majonnäs. Även det litsfeldts recept

Litsfeldt släpper en ny bok i vecka 30, en receptbok!

Milla
0

Hej hej på dig också filifjonkan

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Diana61
0

Hejsan och välkommen!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4