Bedrägeriförsök
Idag när jag skulle batala all mat som jag storhandlat på Ciry Gross gick det inte att betala. Inte heller i bankomaten kunde jag ta ut pengar. Provade flera ställen men ingenstans gick det. Fick lämna matvarorna och bege mig till ett Swedbankkontor, testade minuten utanför men då tog den mitt kort *började bli ganska sur*
Hade satt över pengar innan så pengar fanns det, det visste jag :/
Väl inne på Swedbank fick jag veta att ngn hade försökt att plocka pengar från mitt konto *hade som tur var inga, har sällan det pga av rädsla för detta*. Som tur var hade det upptäckts och kortet hade spärrats och ärendet har polisanmälts.
Med posten idag fanns ett brev från banken där de bad mig kontakta dem omgående. Tjejen på banken sa att det var en "elektronikfirma" som försökt ta ut 14 800:- på mitt konto…
Trodde aldrig att detta skulle hända lilla mig! Fr om idag kommer jag aldrig ha mer än ngr hundra på mitt kort…
SHIT!! Gud, så läskigt! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det är väl bättre att de försöker använda ditt kort än att använad ett basebollträ för att få ut pengar direkt av dig ----
Men visst är det obehagligt, och irriterande eftersom det blir ju en massa efterarbete :-(
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Tur att de inte fick några pengar. Lycka till med att få ordning på det hela.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det hände mig för ett par år sen, men en representant från min bank ringde i och med att det hände, eftersom uttagen "avvek från mitt normala konsumentbeteende". Jag fick tillbaka alla pengar genom att göra en reklamation på uttagen.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag hade nog tur som inte blev av med ett enda öre….
Banken upptäckte det, spärrade mitt kort och polisanmälde… och bedrägarna kom tomhänta från mig iaf…

..fy vad läskigt, tänker ibland när jag köpt ngt via nätet (bokklubb/tradera) hur lätt det är att luras….bra att du itne lyckades, men synd att du fick lägga tillbaka maten, sånt kan ju kännas lite jobbbigt! Unna dej ett extar smörpaket som tröst!
Banker och kortföretag brukar i stort sett alltid ge tillbaka pengarna om man har blivit bestulen, så länge man agerar direkt (spärrar kortet, kontaktar banken, polisanmäler) så fort man märker det och inte har varit ovarsam (t.ex. skrivit upp koden på en lapp som förvaras med kortet).
Dom gör detta för att folk inte ska vara rädda för att använda kort på grund av stöldrisken, för då hade det gått mycket sämre för kortföretagen och bankerna.
Jag använder alltid kort, och är inte ett dugg orolig, jag är övertygad om att jag får tillbaka pengarna utan problem om någon skulle försöka stjäla det eller ta ut pengar från det.
Läs villkoren för kortet, det brukar stå att man får tillbaka pengar om man har blivit bestulen.
Men ändå hemskt att det kan ske överhuvudtaget, dom borde hitta ett säkrare system.

Men hur kunde elektronikföretaget göra detta? Har de fått ditt kortnummer eller gick de på namnet… Fattar inte riktigt hur detta kan ha gått till. Blir riktigt orolig nu.
Har däremot det sista halvåret alltid hållit ena handen över när jag knappar in koden när jag tar ut pengar på bankomaten. (har ju hört att det är lätt att sätta upp kamera som spelar in knapptryckningarna) Men det här är ju annorlunda. De måste ju på något vis kommit åt ditt kortnummer.
Jag är inte så insatt i detta men vad jag uppfattade av kvinnan i banken så döper de sig (de som ska ta pengar) till olika saker, denna gången var det elektronik. Men källan är svår att få reda på, banken ser inte mer än detta namnet. Namnet elektronik är bara ett namn, det kunde lika gärna varit tex bilfirma…
Kan tro att när vanliga butiker drar pengar kan man se källan.
Hur de fått tag i mitt kortnummer vet jag inte men det kan varit en avläsare placerad i ngn betalapparat, eller så har jag varit filmad när jag tagit ut pengar vid en automat. Det är en sak jag aldrig kommer att få reda på, tyvärr…
Så när, var och hur kommer jag aldri få reda på :/

Att filma vid automaten är bara meningsfullt om de samtidigt kopierar magnetremsan, syftet med filmningen är att få tag på din kod som de behöver till sitt kopierade kort. Hade de gjort så hade det inte sett ut som en betalningen till ett företag utan som ett vanligt kontantuttag.
Men det kan mycket väl vara så att någon kopierat magnetremsan på något ställe där du betalat med kortet. Det har hänt att servitörer/triser gått omkring med en liten dosa i fickan där de dragit kundernas kort när ingen ser, helt utan restaurangens vetskap förstås.
En annan möjlighet är att någon kommit över ditt kontonummer utan att använda kortet. Det händer ju att folk hackar sig in i banker och snor nummer. Du har inte råkat svara på något phishing-försök va?
Bra läskigt är det i alla fall - och framför allt irriterande! Pengarna får man ju som sagt oftast tillbaka, men det blir en massa stök och bök och har man otur inträffar det precis så att man inte kan betala räkningarna i tid. Det är nästan så att man önskar att du själv skulle ha varit oförsiktig på något vis, då skulle man kunna intala sig att det går att skydda sig mot såna här intrång!
Näpp, inte svarat på ngr phishing-försök. Har inte gjort ngt speciellt med kortet heller. Däremot har det nyligen kommit fram att på en mack i den orten det skedde hade haft ett par fall av just detta dvs det hade varit ngn form av kopiering av magnetremsan. Kanske hade de gjort samma sak på matbutiken, den är trots allt den största i närheten…
Jag kommer förmodligen inte få reda på när, var och hur det skedde. Kan spekulera i evigheter om hur de kunde komma över kortnumret.
Men hur obehagligt och förvånande det är så får jag trösta mig med att de inte lyckades… men man tänker ju på de stackarna som de lyckades med för jag antar att de inte försökte endast med mitt :/