Barnmat
Det ar dags for mig att borja vanja min son vid vanlig mat och jag har lite funderingar over innehallet i barnmatsburkar… ar skeptisk mot det, maste de verkligen innehalla solrosolja och majsstarkelse? det kan val inte vara bra for honom…? och sen har jag markt att vissa burkar aven innehaller salt, for att inte tala om socker!
Jag forsoker att ge honom hrmlagad mat, men det ar svart att gora puree av sadant som kyckling…
Samtidigt forsoker alla overtala mig att tillsatserna i barnmaten inte ar nagon fara… men jag tvivlar…
Vad anser ni?

Jag har inga barn själv, men jag tänker så att man förstås ska försöka så långt man kan att ge dem bra mat utan socker och utan en massa tillsatser, men samtidigt är det så lätt som förälder att kritisera sig själv och känna sig otillräcklig, så kom ihåg att om du bara gör så gott du kan så är det allt någon kan begära!
De småbarnsföräldrar jag känner kör med Hipp eftersom det är ekologiskt och utan socker. Om du använder burkar ibland och mixar själv när du har tid och ork så blir det säkert bra. Det viktigaste tror jag är att inte vänja dem vid söta smaker. Mitt brorsbarn (2+) är helt ointresserad av kakor och tårta på kalas, han fattar inte hajpen. Salta snacks är en annan historia, men det får han inte smaka särskilt ofta ändå.
En matberedare eller mixerstav borde väl kunna mixa även kyckling? Malta kan jag gissa har lite annorlunda barnmatsburkar än det finns i Sverige. Här har de låg salthalt och jag tror de flesta fabrikanter har dragit ner sockerhalten pga debatterna här.
Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig men om du tycker innehållet i burkarna är helt förkastligt så är ju enda alternativet att göra maten själv. Investera i en bra matberedare/mixer/mixerstav (en med stark motor) och en kokbok som handlar om barnmat så är du nog ganska välrustad.