Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 1747 ggr
Gnici
0

Den där omtalade äggmjölken....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…..med över 300 inlägg i tråden…..Jag säjer bara MUMS…..Fick för mig att prova nu så här mitt i natten.

1 ägg

2 gulor

ca 2 msk bregott

3 droppar Stevia

3 dl kokt vatten

Jag satte inte i kaffe eller te, utan bara provade att dricka det på stående fot - Kanske att det smakar bättre med riktift smör, än med Bregott. Men detta är absolut något jag kommer att använda MYCKET….KANON

magma
0

Hej Gnici, roligt att se dig här igen! Äggmjölken dricker jag ofta, inte varje dag men när jag jobbar. (Jobbar natt)

Gnici
0

HEJ MAGMA!

Har saknat dig och tänker ofta på dig av någon konstig anledningOskyldigGenerad

Hur gör Du din äggmjölk?

Kramiz

grona-marie
0

Jag har inte vågat prova ännu, kanske imorgon till frukost när jag vaknat efter nattpasset. Det verkar ju så enkelt och bra.

Gnici
0

Ja, PROVA, för det är kanongott…..Sitter med en kaffemugg nu med gräddmjölken i och det smakar absolut riktigt bra och ganska likt riktig gräddsmak

Bookjones
0

Hej kul att du gillar. Mitt favoritrecept är:

1 ägg

1 gula

3-4 msk smör (eller kokosolja eller half and half)

1 rejäl tsk kakao

lite sötningsmedel av valfri sort.

3 dl kokande vatten

Det här dricker jag till frukost varenda dag när jag kommer hem från jobbet på morgonen. Om jag gör till kaffet så skippar jag kakaon och sötningsmedlet och har i lite kanel istället.

Gnici
0

Ja, jag läste någonstans i den där milslånga tråden att man kan laga varm choklad av den också - Ska jag testa…

Tyckte att två gulor gav en lite gräddigare konsistens och kanske det även ger mer "gräddsmak" jag vet inte….Jag hade nog i mindre med smör (bregott) än du har….

Men jag får väl experimentera liteFlört

Tack för tipset på din favorit i alla fall

Mona-Stina
0

Jag brukar göra äggmjölk på två gulor, ca 100g osaltat smör och högst en dl kokande vatten.

Tar man inte så mycket vatten blir den krämig och skummig.

greensis
0

Mitt frihandsrecept är ca 4-5 gulor (beroende på storlek) och 50-60g smör, samt 2-4dl vatten beroende på vad jag ska ha den till. (Lösare till kaffe, tjockare till chokladbas till barnen)

Fabricati diem, pvnc!

Gittanglad
0

Jag har en stor burk proteinpulver och jag vet inte vad jag ska använda det till. Kan jag ta i en skopa pulver i äggmjölken och äta/dricka till lunch eller kvällsmål?

Wildrat
0

#9 Ja det borde du kunna göra men jag vet inte vad det gör med smaken. Men testa det kan ju funka hur bra som helst…

Lizza
0

Jag tyckte det var gott när jag provade MEN jag spydde upp allt ca 2 timmar efter jag druckit det. Min mage ville inte godkänna det tyvärr.

Melindrea
0

Känner igen det problemet, Lizza…. jag tillbringade två dagar sjuk efter att jag utsatt min mage för äggmjölken. =)

ebet
0

Vad tråkigt! Äggmjölk som är så gott!  Undrar vad det är ni inte tål. Går det bra att äta äggsmör? Kokt ägg blandat med smör? Kanske inte så kul att ha i kaffetGlad, men fö. samma sak. Med kanske te till, så fick man med den kokta vattnet också…

magma
0

#2: Vad konstigt, det är samma här faktiskt..!

Jag brukar ta 3 dl vatten och 2 ägg+1 äggula, till det 3-4 matskedar smör. Lite kakao i och en knivsudd kanel, eller vaniljpulver istället för kakao/kanel.

Melindrea
0

Kokosfettet är problemet för mig, är jag ganska säker på, eftersom kokt ägg med smör är standardfrukost när jag inte har tid att göra ägg  och bacon.

Lizza
0

Vad skönt att höra att det finns fler. Jag tyckte det var jättegott men det var som om det inte ville börja matsmälta det, utan till slut måste det ut och då på det minst trevliga sättet.

Tål smörägg men inte för överdrivit med smör men har aldrig spytt av det.