Insändare i SvD
Det pågår en debatt på SvDs insändarsida (Synpunkt) om vad som är bäst att äta. Dagens "vi är vegetarianer" innehåller följande visdomsord;
Den enda ändring vid övergång till animalisk diet är av patologisk art: hälsa och livsduglighet har förbytts i sjukdom, svaghet och degeneration. Visst kan vi även bryta ned kött, men till vilket pris? Jo, ett aldrig upphörande sjukdomselände. Tjocktarmen har satts ur spel och i slutdelen närmast blivit en kloak.
Hur är det, govänner? Känner ni er svaga och degenererade?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nej, snarare tvärtom. Däremot skulle jag känna mig mycket svag och sjuk om jag tvingades livnära mig på blad och säd.

Degenererad? Njä, möjligen lite generad. Över folks dumhet.

Förresten, att likna tarmen vid en kloak är väl inte särskilt negativt utan ganska korrekt? Wikipedia:
Kloak kan betyda flera saker:
- Kloak (avlopp), system för avloppsvatten.
- Kloaköppning, kroppsöppning hos bland annat fåglar.
- Kloak (TV-serie), 1996 års sommarlovsprogram.
Det som åker ner i avloppssystemet är oftast vatten och lite avföring.
Kloaköppningen är en kroppsöppning som finns hos fåglar, kräldjur, fiskar och kloakdjur. Den fungerar som analöppning men det är även genom den som befruktning och äggläggning sker.
Så om man äter kött kommer ens tarm att likna en kloak, med AVFÖRING i
, eller så kommer man att påminna om en fågel. Hemska tanke!
Idag är jag på det humöret att jag tycker synd om sådana "kunskapsspridare".
De förstå icke bättre. Just nu. Kanske för att de lider av näringsbrist…

Om Litsfeldt, Dr Dahlqvist och SSS har ätit sig ner i vikt och till bättre hälsa med hjälp av kött och fett, så borde väl växtätarna kunna göra samma sak och skriva en bok om det:
Mitt liv som gräsätare eller Kirskålen - min räddning
Ta det lugnt, denne vegetarian komme ta sitt fornuft till fánga när hans hälsa börjar försämras - eller dö i förtid.