Kostexperter stoppas efter risk för jäv
Hittade detta på dn.se, nån kanske kan göra länken klickbar?
Det är ju väldigt bra att dom ser att det kommer uppfattas ganska illa om dom hade fortsatt, även om personerna i fråga har kompetans.
Förresten! Hur GÖR man klickbara länkar?!
aswedishsmorgasbord.com
Jättebra att dom har reagerat. Vad någon inom LCHF sammanhang som skrev till dom och klagade om detta, kul att dom har lyssnat. Kommer inte ihåg på vilken av LCHF bloggarna jag såg det.
Fast det var synd att inte Berne får vara kvar, det var han som anlitades för att utreda dahlqvist kostråd, och han var positiv till dom.

Att gruppen är upplöst innebör ju inte att man kommer utesluta samtliga i den nya gruppen. Vi får hoppas att den nya gruppen verkligen blir så bra vi önskar.
Jag tror det blir ganska svårt att hitta folk utan kopplingar.
Å den andra sidan kan man ju undra om inte t ex Lars-Erik Litsfeldt, Skaldeman, Per W skulle kunna ingå.
De har inte rätt formella meriter men med tanke på att många proffessorer uppvisar häpnadsväckande kunskapsbrister så kanske det inte är så viktigt med formella meriter?
En självklar medlem borde ju vara Annika även om hon inte kan ståta med en professorstitel har mycket erfarenhet i frågan!

Det är ett träget arbete som nu gett resultat. En läkare som delar våra uppfattningar har under lång tid försett DN med material. Till slut har en reporter fattat vad det handlar om och ställt några obekväma frågor till etablissemanget. Och då faller ännu ett korthus.
/SSS
klickbar länk gör du genom att markera ord som du vill ingå i länken, t ex kolhydrater, markera ordet, då ser du att bredvid saxen i listen ovanför den här textrutan aktiveras två funktioner till. klicka på "skapa länk", så öppnas en ruta där du klistrar in eller skriver namnet på länken, ex http://kolhydrater.ifokus.se/, och förslagsvis klickar du i rutan för att öppna sidan i ett nytt fönster
Fantastiskt bra!
Jag är säkert lite pervers, men det är ett av mina stora nöjen, att se hur etablissemangets korthus faller (lånade ord av Skaldeman).
Kopplingar till industrin är något av det jävligaste jag vet - och sånt är det ännu gott om, även om vi fäller en och annan…
När jag läste detta nyss (fick ett mail från en mailinglista jag är med i) tänkte jag "Wow, Socialstyrelsen brukar ju inte ge sig så lätt". Underbart att sen läsa här om hur det gått till! Hurra!

Ja, det är utmärkt det som skett. Många sådana projekt pågår. Ett av de kommande blir att decimera antalet mutkolvar i nästa uppsättning av "experter". Problemet i sammanhanget är att ingenting förändrats i sak. Att etablissemangets experter är jäviga (för att uttrycka sig snällt) har vi påtalat i åratal. Men det är först när en stor tidning skriver som man reagerar.
/SSS
Jag skulle skrivit jäv(l)iga men missade det. 
Alltså, jag kan itne förstå att det inte skulle vara förbjudet, olagligt och straffbart att få sin lön betald av en part på livsmedelsmarknaden och sen ge kostråd till hela svenska folket, som i det närmaste tvingar kostchefer på skolor, daghem och äldreboenden att följa råden. HUR FÅR DET GÅ TILL SÅ I SVERIGE 2008?

Vem vet, det blir kanske förbjudet att låta sig mutas? Det står i dagens tidning att regeringen beställt en ny mutlag. Undrar om den lagen kommer att gälla skräpmatsindustrins adjungerade professorer?
/SSS

#13 Bestickning är redan olagligt, säger hon som varit statsanställd. Däremot kanske vad som räknas som bestickning kommer att skärpas.
Fabricati diem, pvnc!
Det är ett systemfel som orsakarjäv.
Låt universiteten ha folk som forskar på statliga medel för statens innevånare.
Som det nu fungerar går det inte att undvika att bli en part i målet.
Ett problem är dock den låga effektiviteten på högskola och universitet, det finns skäl att misstänka att universitetsledningar låter en självsanering ske genom att låta forskarna finansiera sig själva med exrena uppdrag,,,
Glöm inte att det är ''etablissemanget'' som skriver lagarna - å de skyddar självklart sina egna & varandras ryggar & utformar lagarna så att de passar deras syften bäst. De har alltid förvrängt/undanhållit sanningen för att hålla ''folket'' på plats.
Prestige, makthunger, revirpinkande, nepotism etc. styr allt i denna värld.
Faktum är att just detta som t.ex. KiF e en del av - I-net - har raserat deras kontrollorgans förmåga att manipulera människor Det har börjat urholka deras trovärdighet mer & mer. Via nätet kan människor över hela planeten nå varandra utan att ngn. myndighet censurerar.
Enda sättet att hitta sanningen e att tänka själv! Att tro på ''auktoriteter'' kan man glömma idag.
Man skall skaffa info fr. många olika håll - inte via en grupp som ngn. annan har satt samman.
Politiker e styrda av lobbyister.
Forskare e styrda av anslagen fr industrin.
Läkemedelsindustrin mörkar resultat som e negativa för deras preparat etc. etc.
I dag vet många ggr. den som e sjuk mer om sin sjukdom - än vad läkaren gör - tack vare möjligheten att insamla info via nätet. Bl.a. erfarenheter fr. de som har samma sjukdom som de själva.
Det tror ja en del här på KiF kan vittna om. En läkare skall ju ha koll på tusentals sjukdomar - patienten kanske bara en.
Tråden är lika aktuell och många har nog missat den…
Numer pensionär i Nynäshamn

En ide vore att balansera jävet och särintressenena, och låta det blomma ut eftersom det ändå är så svårt att undvika, eftersom vi är människor.
Representanter för kött-fisk-spannmål-mejeri-frukt-grönsaker kan lägga fram sina argument. De som bedrive affärsverkamheter gör det i regel för att tjäna pengar.
givetvis kommer kommer köttindustrin att ta till sig
lågkolhydratkostens fördelar o.s.v. se texArlas pushande för Dash-studien tex.

Ang. Dash: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2599622.ab
Efter en dag hade jag börjat gnaga frenestiskt på mitt eget smalben. Eller öppnat en 5:a grädde och klunkat i mig (gör mindre ont och troligtvis godare).