Kolhydrater = viktokning
Jag funderar over en sak…
Hur kommer det sig att man gar sa snabbt upp i vikt, av minsta lilla extra kolhydrat?
Nar jag at GI kunde jag ata hyfsat med "skrap"utan konsekvensen att ga upp… om jag gick upp handlade det bara om nagra gram…
Arligt talat trivdes jag med det.
Visst, sen jag borjade med lchf kanner jag att min kropp mar battre och jag har forlorat lite fett… men det kanns sa deprimerande att inte ens kunna ata en chokladbit utan att ga upp en massa.
Varfor ar det sa? Vet att kolhydraterna binder vatska i kroppen och lagrar fett men… suck
Det är som du nämner vätskan som man går upp om man äter mer kolhydrater. Fortsätter du att äta kolhydrater flera dagar i rad så går du inte upp på samma sätt, om du nu skulle vilja sluta med LCHF.
På GI kost åt du tillräckligt med kolhydrater så att glykogenlagrerna som vätskan är bunden till hölls fulla, därför blev det ingen extra viktuppgång i början om du bytte till "vanlig" mat.

Det är bara vätska som kolhydraterna binder till sig. Jag blir alltid extra kissnödig ett par dagar efter fusk. Så det brukar försvinna ganska fort igen när jag äter bra igen.