OT Livsmedelsaffär i Oslo?
Vi ska till Oslo ett par dagar till sommaren, bo på hotell och turista. Till viss del så så tänker vi äta vår medhavda matsäck, men om den behöver kompletteras så vill jag gärna ha tips om vad livsmedelsaffär heter på norska, så jag kan ta reda på var de ligger, och slipper springa runt och letaom någon skulle bli hungrig. Finns det någon annan snabbmat / lågprismat än McDonalds?

Man frågar helt enkelt efter en matbutikk! De kan heta Rema1000, Rimi, Kiwi, Ica, Meny, eller Bunnpris.
Snabbmat finner man ju också på Seven-Eleven och Deli-de-Luca, men den är väldigt kolhydratsbaserad. Smörgås är också närmast nationalrätt…baguetter till höger och vänster..
I matbutikerna, vid påläggshyllorna, har de ett ganska bra utbud på torkad skinka/viltkött och feta rökta korvar.
Om ni vill åka med lokaltrafik, kan ni antingen köpa ett Oslo-pass (se www.visitoslo.com), eller bara gå in i en Narvesen-butik (typ Pressbyrån) och köp ett Flexikort. Med det åker ni också på båtarna ut till öarna och Nesodden. På Bygdöy har ni både Vikingaskepps- och KonTiki-muséet, samt det ganska nya Holocaust-museet, som ligger i Quislings hus.
På visitoslo-sajten står det allt möjligt bra för turister!
Vill man ha hjälp med lokaltrafiken, går man bara in på Trafikanten på Jernbanetorget (utanför Centralstationen), eller går in på www.trafikanten.no och letar resmål (man söker på adresser).
Hoppas ni får det fint i Oslo! Hör gärna av er om ni vill veta mer, så kanske jag kan hjälpa! Jag bor ju här…