Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2760 ggr
Gnici
0

OT- Smittsamma tankar....

Började fundera på detta med att i alla fall ge BARF till mina hundar - Biologisk -Rå -Anpassad - Föda….De har ju fått det i perioder under deras liv, varvat med torrfoder, som de oftast tycker - "Ät själv" om….

I torsdags vara jag till djurbutiken och laddade upp med ben, malda kycklingskrov, malt viltkött och malen vom + att jag beställde hela kalkonhalsar….

I samma veva började jag fundera över min egen mat och att jag mår så SKIT på kolisar…..Så NU har jag bestämt mig för att LCHF:a mig själv med….

Brynhilde
0

Jag hade samma tankar, fast tvärtom… Varför ska jag ge hunden torrfoder, när jag själv äter LCHF??? Fast jag hann aldrig börja med färskt foder, för han blev sjuk och måste avlivas.

Men med nästa hund, så…

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Gnici
0

Ja, jag började med BARF till min nu tioåriga tik när hon var 8 veckor och hon har under största delen av sitt liv levt på olika sorters kött och ben….Nu bor hon hos husse och han vill inte hålla på slaska med sånt tycker han, så nu äter hon torrfoder….

Mina två yngre hundar har också fått BARF sedan 8 veckor, men har nog ätit mer torrfoder än BARF de här sista året…..

Det var faktiskt en träningskompis till mig som själv började med LCHF för 3-4 år sen, som berättade om detta sätt att äta och hon menade att eftersom jag är så noga med att hundarna mina ska ha naturlig mat, så vore det säkert intressant att jag själv också skulle äta naturligt - Så hon stack SSS rosa bok i handen på mig och när jag läst den + hittat hit, så var jag fast…..MEN vägen är lång och väldigt gropig och kurvig för mig och jag har inte lyckats hålla mig några längre perioder till LCHF - fast jag mår bäst när jag gör det….Längsta perioden var den första och varade väl några veckor, men eftersom jag bara gick UPP i vikt då, så gav jag upp……Min kompis håller på ännu och märker tvärrt om hon fuskar för mycket, för då kommer migränen som ett brev på posten…..

Brynhilde
0

Jag började med LCHF i första hand för att undvika att få diabetes 2, men jag har fått andra hälsovinster också. Jag har kunnat sluta med antidepressiva och magnesyl som jag tog för min fibromyalgi. Jag har försökt sluta med dessa mediciner flera gånger under årens lopp, men jag har alltid varit tvungen att börja med dom igen. Tills nu. Slutade med medicinerna i november i fjol och jag har inte märkt nån försämring hittills. Jag är övertygad om att det beror på kosten.

Jag har en massiv övervikt att bli av med och jag har tappat ca 19 kg än så länge. Det går långsamt och jag har stått still i perioder och gått upp lite ibland, men det går åt rätt håll.

Jag har också Skaldemans rosa + GInoll.

Gnici
0

Skriver det igen - Känns som vi är rätt lika du och jag i mångt och mycketRäcka ut tungan……

Jag äter ju också en hel del psykofarmaka + Tyroxin (Levoxin i Sverige) för underfunktion i köldkörteln, som jag troligtvis fick pga av en psykofarmakasort…..Så det ena ger det andra, när man hamnat i cirkeln….

Jag hade gått ner från 130 kilo till 92 kilo, men nu har jag hastigt gått upp 10 kilo pga allt sockerätande….Lovade mig själv att ALDRIG gå över 100 kilos strecket igen, men nu är jag tyvärr där redan…..

Jag är glad för din skull och dina hälsovinster du fått genom omändring av kosten till LCHF…..Min kropsvärk jag hade när jag var som störst och åt som värst - levde på kolhydrater i sockerform, vill jag INTE ha tillbaka och jag börjar att få panik att den värken ÄR på väg tillbaka….Försöker hoppas på att den går tillbaka när jag nu börjar med LCHF….

Brynhilde
0

En del grejer verkar vi ju ha gemensamt…

Det låter lite banalt, men jag blev beroende av magnecyl. Det var jobbigt att sluta ta dom, och skulle jag bli sämre kommer jag antagligen att börja med dom igen. Jag är glad så länge det funkar utan.

Värk är hemskt att ha. Det sliter på en både fysiskt och psykiskt. Om din värk blir sämre av kolhydrater borde den ju rimligtvis minska om du äter LCHF.

Koncentrera dej på nuet. Det är bättre att räkna och njuta av de gånger som du lyckas med dina föresatser, än att räkna och gräma sej över de gånger som misslyckas.

Lättare sagt än gjort, men nåt att sträva efter.

Gnici
0

Jo, jag jobbar ju på det här med att leva här och nu - inte låta tankar och känslor spinna iväg med mig mot oanade höjder och ouppnåerliga mål - inte heller bakåt i tiden mot allt jobbigt och tufft som har hänt, för det går ju inte att göra ogjort….

Ja jag hoppas att min värk beror på kolhydraterna, fast den försvann när jag gått ner 30 kilo - MEN jag åt ju knapt några kolisar då heller när jag gick på CK, så det är svårt att veta vad det berodde på att värken försvann och nu börjar att komma tillbaka då jag gått upp 1+ kilo OCh börjat äta kolisar igen….Den som lever får se…..