Noll kolhydrater lika med inga grönsaker?
Hej på er - jag har kört LCHF ett par veckor och försöker hitta sätt att komponera mina måltider. En sak jag undrar över är om när folk skriver att de inte äter några kolhydrater (typ i uttalandet "jag äter allt utom kolhydrater och transfetter", vilket är jättebra för övrigt!), betyder då detta att man också utesluter grönsaker som broccoli, avocado, gurka och spenat?
OM det är så att man kan äta ovanstående grönsaker, är det någon som skulle kunna kommentera nedanstående typiska dagsmatsedel för mig och säga om den "kvalificerar" som "inga kolhydrater"?
Blir det för mycket fett eller kalorier (jag behöver gå ner från 81 kg till 65-70 kg)?
Frukost: en liten skål fet fjällfil äggröra med två ägg (stekt i rejält med smör och kokosfett), några champinjoner, ett par gurkskivor med ost på
Lunch och middag (alltså två mål): en kycklingfilé/lövbit/fiskbit med en avocado, några broccolibuketter och några gurkskivor. ett par matskedar majonnäs, en smörklick på broccolin.
kaffe med 40% grädde 2-3 ggr/dag
kanske något mellanmål bestående av en skinkskiva med ost eller smör.
JÄTTEtacksam för kommentarer! Jag vill så gärna få detta att funka och äter gärna enligt samma komposition varje dag, så jag får lite koll.
Många tack på förhand, Ann
Vill du strama upp det lite ska du nog skippa fjällfilen och champinjonerna till frukosten och äta kanske bacon och ägg i stället.
OK, fjällfilen o svampen bort alltså! Är det någon som har koll på oliver - är det någon skillnad på svarta och gröna t ex?
Svarta sk enligt sss var de bästa
Om man kör 0 kolhydater så äter man inte ägg heller och det skulle vara synd. Äggen innehåller 2 g kolhydrater per 100 gram. Men ägg är jättebra så de skall man inte utesluta.
Jag äter inte mycket kolhydrater högst 20 gram om dagen och det tycker jag man kan göra. Då kan man ta några salladsblad, lite broccoli osv.
Det beror helt på hur känslig man är så det gäller prova dig fram.
Avokadon är det enda av det gröna jag skulle vara försiktig med.
Den innehåller ca 4% kolhydrater. Ät en halva ibland om du vill ha och se om det fungerar.
Fjällfilen är redan nämnd som tveksam.
Det lilla kolhydrater som är i ägg har jag som ligger så nära 0 jag kan aldrig brytt mig om. Är man jättepetig kan man äta en extra ägggula…så petig har jag aldrig varit eftersom jag "tål" ägg. Jag kan däremot vara störtpetig när det gäller tex kryddor som jag skrev om nyss.
Gurka och broccoli skulle vara helt ok för mig.
http://www.kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Sortera på kolumnrubrikerna och kolla det du undrar över när det gäller grönsakerna. De flesta gröna är ok.
Numer pensionär i Nynäshamn

Varför vill du äta 0 kolhydrater?
Det låter jättetråkigt. Risken finns väl att man tröttnar och landar med en bytta glass framför tv:n
Jag fick ihop 3% kolhydrater i dag bara. Tycker jag har ätit reält med mat, fast jag äter bara 2 ggr/dag. Har ätit en näve med isbergsallad och några gurkor till maten. Ju mer fett och mindre kolhydrater ju bättre mår jag märker jag. Blir lugn i kroppen …eller hur jag ska förklara.

Fibblan: Det låter toppen!
Då har ju du hitatt en balans som passar för dig.
Men äter du inga ägg eller mejeriprodukter?
Jag äter så mycket grönsaker jag vill och även nån bit frukt varje dag samt fil till frukost och jag hamnar lätt under 40 gram kolhydrater. Det är min må bra-balans just nu
Jodå, jag äter en BaconOmelett på 3 äggulor med grädde i på morgnarna….ja eller vid 11-13 tiden:)
det är så suveränt detta tycker jag….för vi är så många här inne som äter så olika…men ändå mår vi bra i slutändan
Det är väl toppen?
#6: för att få ordning på min mage. och det har mycket riktigt visat sig ganska snabbt att jag behöver ligga lågt lågt lågt på kollisarna för att läka min mage. och det funkar!
Håller helt med # 7, precis, man blir lugn i kroppen av mer fett och mindre kolhydrater. men för den som inte har magproblem med kolhydraterna hamnar väl i ett annat läge, antar jag. för mig är magproblemen nummer ett att lösa.
samtidigt känns det som hundra år sedan jag skrev inlägget ovan, det var precis i början av min LCHF-karriär och jag försökte få koll på vad det hela handlar om. då var jag inte ens riktigt med på att mejeriprodukter innehåller kolhydrater…man har ju bara tittat efter fett förut.
men nog är det så att jag framöver verkligen vill hålla mig till en kost där jag så långt som möjligt exluderar kolhydrater. när man får sådana enorma mag- och energivinster väger det mer än väl upp en evn känsla av "tråkighet". får väl se framöver om jag försöker inkludera mer kolhydrater.
#10 Härligt AnnK! Du är verkligen på gång nu. Jag hör direkt att Du fattat att det inte är "synd om oss" som närmar oss 0 kolhydrater.
Jag tycker snarare synd om alla dem som aldrig testar att ligga mellan 0-20g åtminstone ett par veckor så att de får känna på hur det är att känns sig "ren" invärtes.
För mig är det tvärtom så att jag tycker det är trist när jag av något skäl måste bryta 20-gränsen. Då mår jag automatiskt sämre.
Numer pensionär i Nynäshamn