Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5312 ggr
Rela
0

Fet och oren hy..

Hej!

Jag har hängt på denna sidan sedan mars månad och har lärt mig en hel del nytt.. jag har ätit low carb men inte så mycket high fat sedan dess..dock med vissa snedsteg.

Anledningen är att jag vill förbättra min hud som är otroligt fet, grovporig och ser allmänt oren ut med pormaskar här och var. Har tampats länge med hormonell acne dessutom, som har lugnat sig sedan jag började äta jättenattljusolja i kombination med zink.

Men som sagt, huden..det feta och det orena..kommer det försvinna? Någon som sett förbättring på sådana åkommor med lchf?

Något annat tips på vad jag kan göra? Det är väldigt frustrerande att behöva torka ansiktet varje kvart ungefär..dessutom är det jobbigt för mig som använder smink då detta i princip "rinner" av ansiktet när det blir så blankt..

tacksam för svar eller funderingar från er!

Wildrat
0

De flesta upplever att huden blir bättre efter ett tag på LCHF och det beror ju på kostens hormonbalanserade effekt men innan det blir bättre blir det ofta lite sämre men det går över ganska snart. Teorierna är att kroppen renar sig under övergångsperioden och när det är klart är huden mycket bättre. Om du fuskat mycket kanske du inte "kommit över på andra sidan" ännu…

Aniara4
0

Är det inte lite svårt att äta low carb utan att äta high fat? Något måste man ju ersätta kolhydraterna med för att inte svälta, och det är ju inte bra att äta alltför gigantiska mängder protein heller.

Jag tycker min feta hy har blivit lite bättre.

Aniara4
0

Jo förresten, en sak till: det lär ju inte vara så bra att använda smink regelbundet, kanske kunde du försöka undvika det? Jag använder bara mascara till vardags, använder jag underlagskräm någon gång blir hyn sämre direkt!

MimLan
0

Min hy har definitivt förbättrats. Mindre finnar, de som kommer läkar ut snabbt. Har fått normal fukt. Porerna har krympt rejält. Men jag äter både LC och HF. Skillnaderna syntes under första månaden, och har förbättrats sedan dess.

Bookjones
0

Min hy vart värre i en månad ungefär efter kostombytet men nu är den helt underbar. Inga finnar så länge jag inte fuskar. Makeup… Jag använder mineral powder som man applicerar med en sån där tjock kabukipensel. Det är jättebra och kloggar inte porerna. Täcker jättebra och ser inte ut som tjock makeup.

Mumrikshumla
0

Jag har ägnat mycket tid åt min hy och har alltid haft fet hy och stora porer och mycket acne när jag var yngre. Jag har provat allt från 1000 kronors flaskor till 50 kronors flaskor till receptbelagd medicin och jag kan utan tvekan rekommendera två produkter som fungerar - Proactive och Everydayminerals. Proactive är en amerikans hudvårdsserie som går att köpa på tv-shop och Everydaminerals är ett mineralsmink som jag köper på nätet. Precis som Bookjones skriver så kloggar inte mineralsmink igen porerna som flytande foundation. Från början kändes det lite "naket" när man är van vid tjocka krämer, men eftersom blev hyn så fin att mineralsmiknket kändes heltäckande.

Provade också kokosfett som hudkräm nyligen. Det låter märkligt, men det verkar vara samma precis som LCHF - fett bränner fett för min hy blev fräsh och porerna "tomma" och inte alls lika fet som när man använder uttorkande krämer.

Det kanske inte hade så mycket med kosten att göra, men just Proactive har jag rekommenderat till alla jag känner och det fungerar verkligen!! Det känns lite tacky att köpa tv-shop, men det är värt var enda krona!

Lycka till!

Astorfrank
0

Länge trodde jag att min feta hy inte behövde återfuktas efter rengöring. Den var ju redan "fuktig"…..

Jag har kört med Apotekets "Vichy"produkter, rengörings gel, sammandragande ansiktsvatten och återfuktande natt och dagcremé. Min hy har fårr synbart mindre porer och jag blir inte blank i ansiktet lika lätt som tidigare.

Nu är jag nyfiken av mig och testar gärna nya produkter och har väl ansett att priset avgör kvalitet. Men vid en resa för en tid sedan hade jag i brådskan glömt att packa ner mina ansiktsprodukter.
Långt till närmaste apotek var jag hävisad till Ica Maxi där jag hittade "Garniers purifying pads och Pure A, dailly treatment moisturiser". Billiga men absolut urbra produkter!

Wildrat
0

Kolla på innehållsförteckningen att de inte innehåller petroleumprodukter som paraffin eller vaselin. Det täpper igen porer. Kolla också att de inte innehåller BHA eller BHT, det är konserveringsmedel som kan vara cancerframkallande.

Rela
0

Anledningen till varför jag inte har ätit så stora mängder fett beror på att jag i grund och botten är rädd för mejeriprodukter, då jag har hört att många har blivit sämre i huden av dem eftersom komjölk innehåller stora mängder hormoner. Nu i dagarna har jag dock börjat äta mängder med smör och en del grädde. Ost är jag fortfarande rädd för när det gäller huden. Är jag helt fel ute?

Och att undvika smink är för mig helt otänkbart..eller alltså, jag använder ju inte det när jag ska ner till affären och handla eller liknande, men när jag verkligen ska träffa människor så måste sminket på. Och jag använder redan mineralsmink som jag trivs bra med, både id och everydayminerals.

Proavtice testade jag i ett desperat försök för två år sedan då jag hade hemsk hormonell acne som inte ville försvinna, nu har ju den lugnat sig rejält och mitt största problem just nu är den OTROLIGT feta huden med mycket porer och pormaskar. Tyckte inte det hjälpte mot acnen men kanske den funkar mot porerna?

Använder en kräm utvärtes varje kväll som är receptbelagd..är beroende av den eftersom jag är rädd att acnen kommer tillbaka när jag slutar använda den. Jag vet att det inte är bra i längden dock..

MEN anledningen till varför jag vill lägga om min kost är för att jag är övertygad om att mina problem med huden kommer inifrån, med hormonell obalans, och måste behandlas därefter. Egentligen vet jag ju att jag ska kunna helt skita i allt vad krämer och rengöring heter, så länge min kropp är i balans så borde huden vara bra också..

Jennix
0

#9  Jag har haft stora problem med acne och huden och det har INTE varit ost el. grädde som varit problemet utan socker, sötningsmedel och kemiskt.

Ett råd är att sluta med allt yttre kemiskt för din hud också. Försök prova naturligt fett, som t.ex. kokosfett eller animalskt fett. Jag har slutat med tvål och starkt uttorkande, det är bara dåligt.

Och smink avråder jag verkligen från… Men alla råd är ju upp till dig om du vill följa. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

omelett
0

Min hud har blivit klart mycket bättre sen jag startade med LCHF. Dom svarta pormaskarna försvann av sig själv. Huden känns inte fet längre. Den är smörjd inifrån på något märkligt sätt. Nu använder jag ingen lotion alls. Tidigare var jag väldigt torr på benen. Nu när jag har solat, så har jag smörjt med kokosfett. Fast jag kan rekomendera att smörja en stund innan duschen. Det är otroligt återfettande.

Dossan
0

Instämmer med #10 & #11 Min hud mår bäst när jag låter bli Kh, sötsaker och andra kemiska prep. Behöver inte ens smörja in mig när jag håller mig till så ren LCHF kost som möjligt. Fuskar ibland när vi har filmkväll och stoppar i mig godis, 2 dagar senare har jag drabbats av fet oren hy med en massa finnar överallt. Ost är inga problem heller. Tror det är viktigt att kroppen får i sig tillräckligt med bra fett, så kan den reglera produktionen själv.

Will
0

Rela, Jag förstår dig verkligen i din oro. Har själv problemhy, rosacea, även kallad "vuxen acne". Har fått höra att detta är en kronisk åkomma, styrd av stress, hormoner, kost, hudskada mm. Har provat allt i medicinsk och naturmedicinsk väg. Vissa starka mediciner (roaccutan, tetralysal) har hjälpt periodvis att ta ner symptomen. Men biverkningarna har inte varit trevliga. Terapeutiska doser ingefärste har hjäpt något. Utvärtes produkter (tex. Finacea på recept, Exuviance från hudterapeuter) har dämpat i viss mån. Utvärtes produkter kan ju aldrig komma till rätta med själva "sjukdomen", bara lindra symptomen, eller förvärra om man har otur.

Kan dock meddela att idag är min hy slät som en barnrumpa. Fick några utslag innan mens (mycket mindre än vanligt), men de är borta nu. Jag vet sedan tidigare att huden reagerat negativt på socker, så det slutade jag med redan innan LCHF. Men inte trodde jag det var brist på fett/ för mkt kolhydrater som kunde vara den stora orsaken till mina hudproblem. (Ska inte ropa hej ännu, det har ju bara gått tre månander sedan LCHF-starten).

Det känns även som det börjar hända saker rent hormonellt sedan jag började med LCHF (tex. oregelbunden mens), men detta är något jag hoppas kommer stabiliseras efter lite längre tid.

Om man har "vanlig" acne, (ej Rosacea) så tror jag att det kan bli sämre till en början med LCHF. Det tar ju ett tag för hormonerna att hamna rätt. Men står man ut med det så tror jag att LCHF i längden kan hjälpa mot de flesta acnerelaterade hudbesvär.

MegN
0

Jag hade rejält med finnar tidigare, ända sen tonåren (är 45), men sen jag började med LCHF är det radikalt bättre. Om jag inte fuskar (vilket jag förstås gör då och då - och gärna i kombination med stressiga perioder) så är jag helt finn-fri!

Jag undviker inte alls mjölkprodukter, snarare tvärtom (tyvärr- tror att det hindrar min viktminskning), men det verkar inte ha någon inverkan på min hy åtminstone. Däremot märker jag direkt om jag petar i mig spannmål - då får jag en svärm finnar på hakan igen! 

Däremot kommer jag aldrig ihåg att smörja in mig, varken i ansiktet eller på kroppen. Kanske därför jag inte märkt någon förbättring vad gäller porer osv.

enough
0

Hej Rela!

Du efterlyste tips på hur du kan få en hy som inte känns så fet och oren. Om du vill kan jag skicka gratisprover till dig på de produkter jag arbetar med. Då kan du testa om de hjälper dig?

Glennart
0

Ät så ren mat som möjligt.

För snabbast resultat anta en eliminationsdiet som består av färsk kött, ägg, smör, salt och vatten. Ät tills symptomen dämpats ordentligt och testa sedan en livsmedelsgrupp i taget.

Rela
0

Tack för era svar!

Känns lugnande att läsa. Jag har de senste dagarna ätit strikt lchf, alltså ökat fettintaget jättemycket jämfört med innan. Någonting som jag har märkt är att jag har blivit väldigt nedstämd och idag fick jag en sorts "ångestattack" och ville bara skrika och gråta och i princip försvinna..Dessa "attacker" kom alltid före lc-perioden när jag inte hade ätit på alldeles för länge=lågt blodsocker?

Jag hoppas att min nedstämdhet och dessa attacker försvinner för jag mår verkligen inte bra..då är det väl bättre att jag lever med kass hy och bättre humör.

Glennart: hur lång tid tog det för dig innan du såg resultat? och hur ser det ut idag när det gäller kosten? vad äter du/äter du inte i stort sett?

Will: vad skönt att huden har lugnat sig..men tycker inte du att det är lite läskigt att hormonbalansen rubbas på det viset att mensen blir oregelbunden? För det är ju just en hormonell balans som jag eftersträvar..och med en hormonell balans kommer väl bättre hud, tänkte jag.

Rela
0

kan också tillägga att jag inte enbart har ökat fettintaget de senaste dagarna, utan har varit väldigt strikt just på kolhydratfronten också..de kolhydrater jag har fått i mig är via lite grädde, smör och några grönsaker. väldigt lite alltså.  så jag tror inte att jag har blivit nedstämd pga det ökade fettintaget, utan snarare pga att mitt blodsocker ligger så långt under det vanliga för min del att jag reagerar med att vara nedstämd och deppig. och det känns lite obehagligt tycker jag..folk i min närhet har idag t om BETT mig om att jag ska få i mig socker(i form av t ex frukt) så att jag blir gladare, trevligare och mår bättre..

Glennart
0

Jag såg förbättringar omedelbart. Får fortfarande lite finnar idag, men det är milt och ingenting mot de svåra problem jag hade tidigare. 

De livsmedel som triggar för mig är mjölkprodukter (smör är ok) vete, socker och allting med tillsatser.

LowCarbKost
0

Rela, jag har tillgång till japansk blotting papper av mycket god kvalitet. Blotting papper avlägsnar överflöd av ansiktsolja på ett mycket effektivt sätt utan att förstöra smink som man har på sig.

Jag delar gärna med mig, så vill du ha/prova så kan du skicka ett mail till kontakt@lowcarbkost.com 

//LCK

magma
0

Om du mår mentalt dåligt på strikt LCHF, så prova då att lägga till grönsaker, utan att för den delen dra ned på fettet. Mer grönsaker kommer sannolikt inte att förvärra din acne/feta hud eller förhindra att den blir bättre.

Om du tar bort kolhydrater ur kosten i så stor utsträckning att kroppen måste ställa om sig från glukosdrift till fettdrift, och så finns där inget fett att använda som bränsle? Kris och panik!

Du måste ge kroppen bränsle i form av fett och protein om du äter lite kolhydrater. Använd gärna- förutom smör- även cocosfett, det är antiinflammatoriskt och svampdödande.

Lycka till!

odezza
0

Nedstämdheten kan kanske vara en hormonell reaktion… kroppens hormonbalans håller på att ställa om sig, nu när du har ökat på fettet. Då kan det hända t ex att man lätt får gråtattacker. Och det var ju en hormonell balans, som du ville uppnå, så förhoppningsvis är din nedstämdhet ett kvitto på att det börjar fungera. Och då borde nedstämdheten gå över, efter ett tag.

Men om nedstämdheten skulle bli långvarig, så får du kanske söka efter en annan orsak.

Instämmer med magma, öka på grönsakerna lite, utan att för den skull dra ner på fettet, om du känner att du mår bättre av det.

"still lost in space and time"

olandsfamiljen
0

Tycker att ost kan ge acne, äter du mkt ost kan det vara en id'e o sluta med det ett tag. Tror inte att fett via mjölkprodukter direkt ger acne annars utan att det mer är fett i pommes, chips o den typen av fett?