Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 644 ggr
chaite
0

kolhyderater i kakao?

Jag har börjat göra ett väldigt smaskigt godis; Smält kokosfett och blanda i massa kakao, lite stevia, kanel och ev pepparmintolja eller annanextra smaksättning; det stelnar sen och man kan äta med sked! Jag gör det väldigt starkt så man kan inte äta mycket…

MEN nu undrar jag; hur mycket kolhyderater är det eg i kakao. Choklad man köper innehåller ju socker som vi givetvis inte vill ha, men det som jag har gjort är ju utan. Vad har folk att säga om choklad och kakao?? Bra/dåligt/annat???

Tack alla kunniga lchfare!

andreas0
0

Så länge man köper riktigt kakao (det finns sockrade varianter också, undvik dom) och inte tar för stora mängder så är kakao okej. 11g kolhydrater per 100g kakao, men eftersom kakopulver är rätt starkt så är det väl inte några jättemängder ändå? Två matskedar ger 3.3g kolhydrater, vilket väl är acceptabelt om man inte äter väldigt strikt LCHF.

Själv äter jag choklad i bland, brukar köpa den 85%iga från lindt för den har inte några konstiga tillsatser som dom andra brukar ha. Den har 19g kolhydrater per 100g, och en sådan chokladkaka är uppdelad i 10 bitar @ 10 gram styck, dvs. 1.9g per bit. Och eftersom det är så stark choklad så tar man väldigt små tuggor i taget, man gnager av en pytteliten bit som får smälta i munnen, så blir det lagom smak. Det blir så mycket smak på en sådan bit att chokladbegäret för min del är stillat långt innan jag har ätit färdigt en sådan 10g bit. En sådan bit tar en halv kväll att äta upp efter smaken är kvar i munnen rätt länge för varje liten pyttebit. Och 1.9g kolhydrater är ju så lite att det är inget att bry sig om.

Den kanske verkar lite dyrare än andra chokladkakor, men eftersom den har så stark smak så räcker en sådan chokladkaka till 10 kvällar, så man sparar pengar på det om man äter mycket choklad.

Tror jag ska ta en sådan bit nu. Det är ju fredag. Glad