är kallpressat kokosfett kallpressat??
Hejsan alla som insett att lchf är det bästa man kan göra för sin kropp!
Jag yrade runt till massa hälsokostaffärer igår för att jämföra priser på kokosfett och den som verkade som den billigaste (vid Södra Station i Sthlm) tycker jag, sa att inget kokosfett som inte smakade kokos är kallpressat! Att alla ångar det då. Det görs nämligen från kokosflingor och inte färsk frukt. Därför det väsentligt lägre priset. JAg undrar om nån vet nåt m detta? Jag tycker mig ha sett sånt som heter kallpressat och är utan smak, eller är jag ute och cyklar?
Och om allt är ångat ändå kankse man inte måste betala för de av kokosfetten som är superdyra? Jag vill givetvis bara köpa ekologiskt och silverpaketet vågar jag mig i vilket fall inte på, men man vill ju inte betala mer än nödvändigt.
Är det då nån som har nån mer kunskap om detta?
Vad är det eg för näringsmässig skillnad på kallpressad och ångad?
Kan folk tipsa om den billigaste kallpressade oljan de hittat?
TACK!
lchf rules!
Har det ingen smak är det deodoriserat/ångat. Eftersom att kokosfett är så stabilt(mättat) så tror jag inte det är dåligt att äta den deodoriserade varianten. Det finns till och med människor som får allergiska reaktioner av den kallpressade men som tål den deodoriserade varianten som är mer rent fett.
De dyra kokosfetterna är kallpressade (enligt reklamen). De expellerpressar de färska kokosnötterna. När kokosnötterna pressas direkt efter skörd kallas fettet virgin och har kvar smaken (och lite vitaminer), pressas nötterna efter en vecka (max) tas smaken bort med vattenånga och fettet får inte kallas virgin.
Kokosfettet i silverpaketen (billigt) görs av copra som är torkat kokosnötskött. Copra kan vara hur gammalt som helst. Fettet pressas ut eller löses ut mha lösningsmedel och sedan deoderiseras det med vattenånga eller andra kemikalier.
Detta är skillnaden mellan fetterna. Det som är nyttigt i kokosfettet är laurinsyran och den finns i alla fetterna, ekologiska, deoderiserade eller ej.

Enligt tidigare trådar så funkar silverpaketet aldeles utmärkt. Och det använder jag =)
Har hittat ett cocosfett på City Gross som heter Cocos och kommer från en firma som heter ALBA DALBY och verkar vara mycket renare än det "silverpaket" jag hittade på ICA som kommer från Unilever…
Med LCHF hälsning
.

Är det någon mer än jag som har problem med att logga in här på KiF? Har mailat systemutvecklarna på iFokus och får svaret att jag skall starta om min webbläsare!!! Dom tror tydligen att jag sitter inloggad dygnet runt här….och aldrig stänger av min dator….
Såg att det var någon på barn.ifokus som också hade problem med inloggning.

Inlägget ovan kanske inte hamnade rätt, men jag måste passa på när jag nu lyckades med inloggningen här på KiF…..
Tack alla för svar! Nu vet jag!

.