Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1198 ggr
Thistle
0

Dagens äventyr...

Idag har jag haft en del kramper i händera, magen, bröstkorgen och vaderna. Jag har också haft muskelryckningar i ögonen och i ansiktet. Det var ganska illa ett tag och jag hamnade då på en akutmottagning, Capio Acess. Där tittade de på mig och sa att de inte kunde göra något och så skickade de mig vidare till akuten på Karolinska Sjukhuset. Innan jag åkte dit så började jag tydligen att hyperventilera och fick andnöd så de var snälla och tog mitt Blodtryck. Efter det så blev det lite bättre, kramperna o händerna slutade av någon underlig anledning men vi åkte till akuten ändå.

Jag fisk reda på att det skulle ta flera timmar tills jag skulle få träffa en läkare så jag bestämde mig för att åka hem för att jag trodde att kramperna var borta. Vi promenerade hem och jag blev lugnare och bjöd mig själv på ett Mc Donaldsbesök eftersom jag tyckte att jag förtjänade det. Jag hade inga som helts problem med varken bröd eller pommes frites men jag ska återgå till LCHF imorgon men jag funderar på att öka mitt kolhydratintag eftersom jag inte har någon aptit överhuvudtaget. Jag skulle kunna gå en hel dag utan mat men jag tvingar mig själv att äta i varje fall och det börjar irritera mig lite för att jag tycker att mat ska vara gott helt enkelt.

Igår drack jag 5-6 glas vin och jag tror att kramperna kan bero på det eller på magnesium eller kalciumbrist. Nu har jag fortfarande lite kramp i benen och ryckningar i ögat och jag förstår verkligen inte vad som är fel. Jag gjorde en operation för några år sedan då jag hade en cysta på min bisköldkörtel. På sjukhuset efter operationen fick jag ordentlig kramp och fick också kramplösande med där visste de heller inte vad krampen berodde på. Jag har haft någorlunda regelbundna läkarbesök men inte på det senaste året. Det blir i alla fall ett sjukhusbesök imorgon. Någon som har erfarenhet av liknande händelser, åsikter om vad det kan vara eller kanske insikt efter att ha jobbat inom sjukvården?

Alla åsikter är välkomna och även åsikter om hur jag kan förändra min kost lite, men ändå äta LCHF, några tips?

magma
0

Det lät inte roligt alls, måste ha varit väldigt obehagligt! Att de inte redde ut saken mer, de kunde ju ha tagit blodprover för att ta reda på om du har någon vitamin/mineralbrist av något slag? Förhoppningsvis görs det imorgon!

Det enda råd jag har är att du tar magnesium och kalciumtillskott. Jag tar B-calm samt magnesiumtabletter tillsammans eftersom jag just nu äter väldigt lite mjölkprodukter och grönsaker, och heller inte äter inälvsmat. Om du vill ha en riktigt näringsbomb så börjar du äta lever varje dag, sisådär 50 gram, kycklinglever ska visst vara den mildaste varianten att börja med.

Thomme
0

5-6 glas vin …då har du troligtvis kissat ut en ansenlig mängd kalium, du vet att alkohol driver vätska och kalium är den elektrolyten som är känsligast för rubbningar..oftast med muskelryckningar och dylikt som effekt. Alkohol driver vätska pga ett hormon som heter ADH. Anti Diuretiskt Hormon..som vi har till hjälp om vi av någon anledning behöver spara vätska..i öknen ex..(kissar så lite som möjligt). Alkohol slår ut detta hormon och därför är det viktigt att kompensera..dricka vatten innan man lägger sig…

greensis
0

#0, #2 Kolla i så fall vad du äter för salter - havssalt och natriumreducerat salt har högre andel kalium.

Samt att dricka mer vatten ihop med alkohol.

Kaffe är också vätskedrivande, så känn efter om du får kramper efter många koppar…

Fabricati diem, pvnc!

Thistle
0

Tack för era svar. Jag dricker alltid vatten ihop med alkohol men jag antar att man kan glömma bort detta ibland. Jag ska nog köpa kosttillskott med kalcium, kalium och magnesium.

Wildrat
0

Äter du en massa mjölkprodukter så behöver du inget kalciumtillskott.