Minskad cancerrisk med LCHF?
det sägs ju att LCHF-kost ska minska cancerrisken, p.g.a att tumörcellena närs av socker, varför rekomenderar man inte lcf till cancerpat.? Eller finns det ingen riktig forskning på det. Bör man inte äta den här kosten i förebyggande syfte?

Det är inte alla typer av cancerceller som "göds" av glykos. En del gör det, och det är välkänt. Ändå ger man dropp till cancerpatienter med sockerlösning. Logiskt?
det finns inte tillräcklig forskning
Finns ingen forskning på LCHF alls, skulle jag vilja säga. Ingen tillräcklig iallafall…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mer forskning behövs för att bekräfta det som sagt…

Det mesta inom sjukvården finns för oss diabetiker, men det gick inte att få ett sockerfritt dropp .
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Sjukvården är långsamma att hänga med på vissa punkter om dom har rekommenderat annorlunda tidigare, för inte många vill erkänna att dom har fel. Kolla på diabetiker t.ex., dom flesta rekommenderas väl fortfarande att äta stor mängd kolhydrater och ta högre doser insulin för att motverka effekterna.
Sedan kan det hända att det behövs mer forskning på just det här området. Tyvärr är det inte många som har vågat göra långtidsstudier på kost med låg andel kolhydrater, det har ansetts vara oetiskts eftersom det har trots att det var farligt.
tack för svaren, själv äter jag den här kosten , delvis i förebyggande syfte, hade bc för två år sen, inbillar mig att jag minskar återfallsrisken lite med mindre socker..eller?

Man har länge vetat att cancerceller till skillnad från övriga kroppsceller inte överlever utan glukos.
I odlingar dör snabbt alla cancerceller när dom endast matas med fettsyror och ketoner
Problemet vid en fullt utvecklad cancer är att tillräckligt effektivt kunna hindra blodsocker att göda tumören.
Vår kropp ser ju till at hålla ju en ständig nivå av blodsocker..
Trots att ingen forskning som backar upp det finns att tillgå ännu tycker jag det verkar logiskt att en jämn låg blodsockernivå kan bidra till att inte cancer får fäste.
Helt enkelt genom att vårt eget immunsystem får lite extra tid på sig att ta hand om defekta celler innan det hinner gå riktigt illa